Rózsa Péter: Jelenlét

2024. Január 23. / 10:31


Rózsa Péter: Jelenlét

A „jelenlét” szóról az embernek elsőként Jancsó Miklós trilógiája ugrik be, ami 1965 tavaszán, majd 1978 és 1986 őszén készült, ugyanazon a két helyszínen: az olaszliszkai zsinagóga romjainál és Bodrogkeresztúron, a zsidó temetőben. Az alkotás 21 évet fog át, ez idő alatt a lassú pusztulás nyomai egyre szomorúbbá tették e két helyet. Azonban azt is látjuk, hogy az ember mindig jelen van: ténylegesen, amikor a filmben feltűnnek az idelátogató gyerekek és a rabbi, de megformálódik a metafizikai üzenet is, miszerint nemcsak a létező épületek által van jelen a zsidóság és az emlékek sem csak a holtak világában találhatók.

Olaszliszkán a zsinagóga – zseniális építészeti megoldással – az egyik legsokrétűbb üzeneteket sugárzó, modern eszközökkel felszerelt, interaktív emlékhely lett, a bodrogkeresztúri temetőt pedig nem csupán rendbe tették, hanem az új ohelhez, ahol Steiner Jesájá (Steiner Sáje vagy Reb Sájele) csodarabbi sírja található, a halálának emléknapján sok ezer zsidó és sok keresztény érkezik szerte a világból minden évben. Ilyenkor az okostelefonok és az internet segítségével lényegében a Föld bármely pontjáról bekapcsolódhatunk az ünnepbe.

Ma leginkább éppen így lehetünk jelen mindenütt, ahol a zsidóság számára fontos egy-egy hely, esemény és közösség.

A magyarországi zsidóság jelenvalóságán gondolkodva elővettem és újra elolvastam a Kovács András szerkesztette Zsidók a mai Magyarországon című könyvet, amely lényegében a még 1999-ben készült, a zsidó identitásokat vizsgáló szociológiai kutatás elemzése.

Kovács a Zsidó csoportok és identitásstratégiák című fejezetben visszatekint a magyar neológia és asszimiláció történetére is: mikor volt sikeres az integrációi és mikor vált kudarccá, hogyan alakult a magyarországi zsidó és nem zsidó társadalom egymáshoz való viszonya.

Közismert, hogy az 1867-es kiegyezés után – az Osztrák-Magyar Monarchia befogadó környezetében egészen Trianonig – a zsidók emancipációja fokozatosan vezetett el a nemzetbe való betagozódás végpontjának tekinthető lépcsőfokig, amikor a vallást és hagyományokat elhagyó, főleg budapesti zsidók jó része a névmagyarosítások és vegyesházasságok révén magyarabbá vált a magyaroknál – ahogy ezt gróf Apponyi Albert, a magyar küldöttség vezetője is hangsúlyozta a párizsi béketárgyalásokon.

Az idézett elemzésben olvasható az is: a magyarországi zsidók túlnyomó többsége úgy látta jónak, hogy teljes egyenjogúságuknak a maradéktalan beolvadás és elmagyarosodás az ára. Tudjuk, ez csapda volt, mert Trianon után a feudális jellegű – földesurak és dzsentri hivatalnokok által dominált – politikai közegben éppen az integrálódott zsidók váltak ellenséggé. Míg a befogadó korban, a megelőző bő negyven évben az elmagyarosodó zsidókat jó, az ortodox (kaftános, pajeszos stb. ) zsidókat pedig rossz szemmel nézték, addig a ’20-as évek alatt ez megfordult: a beolvadni, a nemzettel azonosulni akaró, a polgári életben időközben kiemelkedő szerepet, a kapitalista fejlődésben és a magyar kultúrában nagy sikereket produkáló zsidók a magyarok többségének szemében a betolakodó, az országot erőszakosan a maguk képére fordító, idegen elemnek számítottak, ellenben az ortodox zsidósággal inkább kibékültek volna.

Milyen választ tudott adni erre az érintett zsidóság?

Egyrészt a származás teljes elrejtését, letagadását, a kisebbségi lét elutasítását, vagyis menekülést a többségi társadalomba. Másrészt – amint azt Kovács András Henri Tajfel elméletére utalva leírja – a kisebbségi viselkedésstratégia alkalmazását zárt közösség kialakításával, tehát – az előbbi válasz ellentéteként – a vallásos közösségbe való visszahúzódást az ultraortodox és haszid zsidók mintájára.

Utóbbi esetben azonban a 20. században van egy új vonás; a korábbi asszimilációs életmódból bizonyos elemek még a legzártabb csoportban is tovább élhetnek, s Kovács erre két példát hoz fel. Az egyik a szatmári haszidok nyelvi elmagyarosodása, a másik a lubavicsi haszid csoportok gyors, ún. instrumentális alkalmazkodása a modern civilizációhoz. Ez pedig már nem asszimiláció, nem beolvadás, hanem a közösség sérülésmentes fenntartása nagy konfliktusok és önfeladás nélkül a környezettel való érintkezéssel, egymás mellett éléssel.

Érdemes átgondolni, hogy a neológ zsidóság e téren vajon milyen lehetőségekkel rendelkezhet. Az október 7-i terrortámadás ugyanis azt jelzi, hogy ismét beléptünk egy olyan korszakba, amikor – immár egymást erősítve – elemi erővel támad fel az antiszemitizmus és az Izrael-ellenesség szerte a világban. Ismét csődöt mond az érvelés, a tényszerűség, az ok pedig felcserélhetővé válik az okozattal: a bűnös- és áldozati szerepek önkényes cserélgetése zajlik, amiben vallási, jobb- és baloldali politikai álláspontok – leginkább történelmietlen, primitív zagyvaságok – keverednek.

Számunkra fontos és egyelőre biztonságot jelent, hogy a magyar kormány szolidáris és együttműködő Izraellel, és a meghirdetett zéró tolerancia programja elejét veszi annak, hogy a magyar társadalom jó részében történelmi hagyományként továbbélő zsidóellenesség teret nyerjen – de ez vajon meddig tart?

Nem kellene-e hatékonyabban felvértezni magunkat egy gyűlölethullám – vagy egy lehetséges kirekesztő politikai irányvonal – megerősödése ellen?

S amennyiben az integráció sikertelen volt – mert az volt –, mégis hogyan volna lehetséges a zsidó identitás maradéktalan megőrzése, sőt megerősítése és a zsidósághoz való tartozás egyértelműsítése úgy, hogy ne sérüljön a társadalmi környezethez fűződő viszony?

A neológia számára nem kérdés, hogy az egyik legerősebb ilyen elem a magyar nyelv magas szintű, anyanyelvként való birtoklása. Ez egyben a politikai nemzethez való tartozást, a magyar kultúrába való teljes beágyazódást jelenti. Ez az adaptációs képesség a legerősebb.

Nézetem szerint két tényező gyengíti – vagy más politikai kurzus esetén: kikezdheti – a neológ zsidóság, konkrétan a Mazsihisz környezettel való interakcióját.

Az egyik a holokausztnak, a magyar holokauszt emlékezetének egyoldalú képviselete; a másik az új típusú közösségi médiában és a digitális térben való gyenge jelenlét. Előbbivel nehéz lesz mit kezdeni, mert a 80. évforduló – sajnos – úgy lett kitalálva, hogy a kormány adott egy milliárd forintot a zsidó szervezeteknek az egész éves programjaik támogatására, ami viszont azt az üzenetet is hordozza majd – különösen az erre kihegyezett fülűek számára –, hogy a zsidók megint csak a saját sebeiket nyalogatják. Nem kevesen lesznek, akik cinikusan úgy vélekednek: a zsidók mindig csak a haláltáborokra meg a deportálásokra „emlékezgetnek”, még mindig áldozati szerepben nyafognak, és nyolcvan év elteltével is a magyarok felelősségét emlegetik. Ez azért visszás helyzet, mert véleményem szerint elsősorban a magyar államnak kellett volna vezekelve megemlékezni a 80. évfordulóról úgy, hogy a zsidóság a „közönség soraiban” foglaljon helyet; vagyis az emlékezésben elsősorban nem is csak a zsidóknak, hanem éppen a nem zsidó magyaroknak kellene részt venniük. Ha már így alakult, akkor viszont ebben az évben különösen fontos lesz, hogy a Mazsihisz a megemlékezéseken messze túlnőve jelenjen meg minden más platformon, helyen és időben.

Október 7. után pedig a Mazsihisznek – továbbá minden zsidó egyháznak és szervezetnek – missziós feladata is van: ellensúlyozni, sőt pozitív kommunikációval visszafordítani az Izraelt „apartheid államnak” bélyegző, a Zsidó Államot népirtással vádoló támadásokat. A saját népét sem kímélő Hamászt támogatva – sokszor éltetve – a radikális csoportok világszerte elkövetik azt az aljasságot, hogy Izraelt, a holokauszt áldozatainak menedéket nyújtó államot a hóhérok államaként ábrázolják. Ezt nemcsak Izrael melletti kiállásunk okán, hanem a hazai, szunnyadó antiszemitizmus ellenében kell keményen visszafordítani. Mindehhez a hagyományos médiajelenlét nagyon kevés, a digitális tér pedig még messze kihasználatlan.

Ma az Y és Z generáció tagjai a legmodernebb kreatív eszközökkel találják meg helyüket az új nyilvánosságban: több tízezres elérésű digitális oldalakon kommunikálnak, és a hagyományos, megszokott, a politika által uralt közbeszéd helyett jól érezhetően alakítják saját diskurzusaikat és alkotják meg saját világukat. E digitális platformokon kell keresnünk nekünk is az új tereket, itt kell erőteljesen megjelenni egyre több, életteli üzenettel, programmal, itt kell többet szerepelniük a népszerű rabbiknak, és a Mazsihisz vonzáskörében lévő tehetséges embereknek. Minden adott, ami jó tartalom lehet, csak egyelőre ezek kevésbé vannak jelen ott, ahol a mai kor megkívánja.

Mindezt annak tudatában írom, hogy éppen most készült el a Mazsihisz online kommunikációs platformjainak részletes elemzése, ami egyértelműen jelzi: az utóbbi időben jelentősen növekedett a közösségi médiaterekben a jelenlétünk, szintén emelkedik az 1 %-os SZJA-támogatások száma, és ami különösen fontos: nemcsak a fővárosban, hanem – mérhetően – azon kívül is. Ezt a fajta új közösségi kommunikációs tevékenységet érdemes lesz tehát további erőforrásokkal támogatni.

Címlapkép: Pixabay

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael védelmében
„Butaság volna nem hallgatni egy olyan iráni menekültre, mint én”
Megemlékezések
Meghívó emléktábla-avatásra
2024. December 16. / 09:46

Meghívó emléktábla-avatásra