A zsidó családban 1884-ben a Somogy megyei Kiskorpádon született Kozma (Fuchs) Lajos szerteágazó tehetségét jelzi, hogy nemcsak építészként, de iparművészként és grafikusként is jelentős életművet alkotott. Még életében fogalommá vált: a bútortervei nyomán ugyanis róla nevezték el a „Kozma-barokk" stílust. A Margit körúti Átrium színházépület tervezője éppen 75 éve, 1948. november 26-án halt meg Budapesten.
Édesapja, Fuchs Gyula a Somogy vármegyei főispán főkertésze volt, édesanyja, Fleiner Ida Kaposvárról származott, a műpártoló Fleiner családdal állt rokonságban. Nagyszülei az Esterházy család somogyi birtokán gazdálkodtak 3000 holdon, hitbizományként. A győri Magyar Királyi Alreál Gimnáziumban érettségizett, itt fordult érdeklődése a művészetek felé az egyik tanára, Kovács Zoltán hatására (aki Kovács Margit képzőművész édesapja volt).
A budapesti műegyetemen 1902-ben kezdte meg tanulmányait, ekkor változtatta családnevét Kozmára. Az egyetem elvégzése után ösztöndíjasként festészetet tanult Párizsban Henri Matisse vezetésével, majd 1910–1913 között Lajta Béla budapesti tervezőirodájában dolgozott.
A Lajta tervei alapján épült Rózsavölgyi-ház – azóta elpusztult – biedermeier belsőépítészeti munkáit 1912-ben kivitelezte. Ekkor indult el iparművészeti munkássága. Más Lajta-épületek külső díszítése is – Erzsébetvárosi Bank, Vas utcai iskola – nevéhez fűződik. Használati és berendezési tárgyakat készített a New York-palota részére is.
1913-ban az Iparrajziskola tanára lett és megalakította a Budapesti Műhelyt, amelynek a lakásművészet reformálása volt a célja. Bútortervei az 1920-as években „Kozma-barokk” néven váltak fogalommá, bútoraiért 1925-ben Iparművészeti Nagy Aranyéremmel tüntették ki, de stílusa már az art déco irányába mutatott. A Tanácsköztársaság ideje alatt a Művészeti Direktórium tagja volt, majd a műegyetemen 1919-ben induló Lakásművészeti Tanszék tanárává nevezték ki. Ezt a posztját a kommün bukásával elvesztette.
Grafikusi tevékenysége is jelentős volt, pályája kezdetén könyvillusztrációkat készített. (Utolsó ábrándok, 1908, Ady-illusztrációk, Csáth Géza-, Móricz Zsigmond-könyvcímlapok stb.) Szoros kapcsolatot alakított ki a híres gyomai Kner-nyomdával, ahol szecessziós könyvgrafikákat tervezett (Kner Klasszikusok, Monumeta Litterarum). 1925-ben ő tervezte Gyomán art déco stílusban Kner Imre lakóházát, amely ma Nyomdaipari Múzeum.
A vészkorszakban a feleségével bújkálniuk kellett: Soros Tivadarral (Soros György édesapjával egy Március 15. téri ház pincéjében rejtőztek. A háború után az Iparművészeti Főiskola igazgatója volt 1946-tól.
Legjelentősebb munkái: az Átrium ház a Margit krt. 55. alatt, a Vadász utcai Üvegház, amely eredetileg kereskedelmi és raktárépületnek készült, ma zömmel lakások vannak benne. Egyik legismertebb munkája egy Lupa-szigeti nyaraló. Az évente kétszer megrendezett Budapesti Nemzetközi Vásárokon számos modern kísérleti jellegű pavilonépületet tervezett: Magyar Ház (1932–33,) Textilpavilon tornya, Idegenforgalmi pavilon (1936), Textilpavilon (1937) Magyar Lajos Gépszíj és Bőrárugyár Rt. pavilonja (1939, 1940) Tungsram-pavilon, Weiss Manfréd Acél és Fémművek Rt. pavilonja (1940) Tungsram – Orion „A fény pavilonja” (1941).
1941-ben, Svájcban jelent meg a Das neue Haus című könyve, amelyben nemcsak a már elkészült épületeit közölte, hanem számos új szellemű tervrajzot is bemutatott.
Utolsó jelentős munkáját, a Gyöngyösi és Ránky utca sarkára tervezett általános iskola épületét már halála után, 1949-ben fejezték be.
Legyen áldott az emléke!
Címlapkép: az Átrium az 1930-as évek közepén. Forrás: Tér és Forma című újság 1936/5-6. száma