Judaizmus / 2025. Március 24. / 10:25
Ahogy tovább vizsgáljuk a királyra vonatkozó törvényeket, emlékezzünk arra Mózes ötödik könyve 17:18–20 előírására, miszerint Izrael királyának saját Tóra-tekercset kell írnia és azt uralkodása alatt magánál kell tartania:
Judaizmus / 2025. Március 23. / 09:00
A Szánhedrin második fejezete elsősorban a királyra vonatkozó szabályokkal foglalkozik: jogaival és kötelességeivel, valamint különleges helyzetével a jogrendszeren belül. Összességében a fejezet misnái – melyeket természetesen a tannák (tannaim) írtak – egy viszonylag korlátok nélküli uralkodó portréját festik le, akinek hatalma felett szinte nincs semmi ellenőrzés.
Zsidó ünnepek / 2025. Március 20. / 12:27
Március 12-én vidám, színes ünnepléssel tartotta meg Purimi mulatságát a Benjamin Óvoda. Az ünnepi készülődés már napokkal korábban elkezdődött: a gyerekek lelkesen díszítették az óvoda épületét színes papírláncokkal, lampionokkal, valamint saját készítésű bohócokkal, Eszter királyné, Ahasvéros és Mordeháj alakjaival. A csoportszobák dekorációi is a gyermekek fantáziáját és kreativitását dicsérték.
Judaizmus / 2025. Március 20. / 09:53
Az előző misnából megtanultuk, hogy „a király nem ítélkezik és nem ítélkeznek fölötte”. Egy király nem ülhet rabbinikus bíróságon bíróként, de ő maga sem állhat ilyen bíróság ítélete alatt. A mai daf azonban néhány érdekes kivételt hoz.
Judaizmus / 2025. Március 19. / 10:07
Amikor a Szentély állt, a főpap a zsidó nép vallási vezetője volt. Amikor független zsidó királyság létezett, a király volt a politikai vezető. A rabbik korában, a Szentély pusztulása után egyik tisztséget sem töltötték be, de ezeknek a gyakorlatilag már-már mitikus vezetőknek a jogi státusza továbbra is érdekelte a rabbikat, és ez az egész fejezet ezzel a témával foglalkozik.
Zsidó ünnepek / 2025. Március 11. / 11:30
Március 9-én, vasárnap délelőtt a Rumbach zsinagóga ismét megtelt élettel és vidámsággal, hiszen a Rumbi Tanház egy igazán különleges születésnapi bulit rendezett Zájin Ádár alkalmából. Az esemény központi eleme a Hamsa zenekar csodás gyerekkoncertje volt, amely minden várakozást felülmúlt.
Judaizmus / 2025. Március 10. / 11:19
A rabbinikus bíróságok méretének és felépítésének vizsgálata során a mai dáf a legnagyobb bíróság, a Nagy Szánhedrin bibliai előzményét elemzi. Miután Isten megparancsolta Mózesnek, hogy válasszon ki 70 férfit Izrael vénei közé (lásd Mózes negyedik könyve 11:15), Mózes nehéz helyzetbe kerül. Szeretné, ha minden törzs egyenlő arányban képviseltetné magát, de a számok nem kedveznek neki.
Judaizmus / 2025. Március 06. / 12:34
Az ember azt várná, hogy a Megilla tele van Hámán legyőzésének csodájáról szóló leírásokkal, ám egészen mást találunk. Isten nevét az egész elbeszélésben egyszer sem említik. A Megilla egy nagy kettősség, ahol a Hős mindig a színpadon kívül van, de mégis az egész dráma legközpontibb alakja.
Judaizmus / 2025. Március 05. / 11:33
A héber ábécé minden betűje mély jelentéssel bír, és az év egy adott időszakához köthetjük őket. Adar hónap betűje a Kuf (ק), amely két másik betű kombinációjából áll: a Rés (ר) és a Zájin (ז). Ez a két betű együttesen a rejtély (raz – רז) szót alkotja, míg maga a Kuf a szentséget, a kedusát (קדושה) jelképezi. De mit jelent ez a kapcsolat, és hogyan tükrözi Ádár hónap szellemiségét?
Judaizmus / 2025. Március 05. / 10:20
A mai dáf olyan cselekedetek sorozatát tárgyalja, amelyekhez a Nagy Szánhedrin, azaz a 71 bíróból álló testület jóváhagyása szükséges. Ide tartozik például a főpap felett való ítélkezés, valamint egy király azon döntése, hogy tetszés szerinti háborút indítson (ellentétben azzal a háborúval, amelyet Isten parancsolt meg, és így kötelező).
Judaizmus / 2025. Március 04. / 11:56
A Bava Kama traktátusban tanultunk egy öklelő ökörről – vagyis egy olyan ökörről, amelyről elterjedt a hír, hogy embereket öklel fel. A Tóra előírja (2Mózes 21:29), hogy az ilyen ökör tulajdonosát figyelmeztetni kell, és ha az ökör ismét öklel, mind az állatot, mind a tulajdonosát halálra kell ítélni. Alább látható, hogy még az állatok is halálbüntetésben részesülnek, ha megszegnek bizonyos szent határokat.
Judaizmus / 2025. Március 03. / 10:55
A tegnapi dafban, amikor a Gemara megpróbált megfejteni egy braitát, amely kétféle kézrátételről (szmiháról) szólt, amelyekhez három bíró szükséges, tisztázta, hogy ezek közül az egyik a szemichára utal, ahogyan ma általában használjuk a kifejezést, azaz a rabbinikus felhatalmazásra. A Gemara azonban megkérdőjelezi azt a felvetést, hogy a szmihához három bíró szükséges, Rabbi Jehuda ben Bava története alapján.