„És történt a nyolcadik napon...”

2025. Április 24. / 07:47


„És történt a nyolcadik napon...”

– Mózes tanítómesterünk a példás életével nyilván kiérdemelte volna, hogy Isten a népének világi vezetői státusza mellett a főpapi titulust is neki adja. Ám az életben nem minden lehet, nem minden szabad és nem minden érdemes! – tanítja írásában Szerdócz Ervin rabbi a Semini hetiszakasz kapcsán.

A „Smini” hetiszakasz kezdő sorai a hét napon át tartó folyamatot követő, nyolcadik nap eseményeit írják le. Mire vonatkozik a kezdőmondat? Elvonatkoztatva ettől, térjünk vissza a világ teremtésének kérdéséhez. Ezt olvassuk: 

„Befejezte Isten a hetedik nap művét (értsd a világ teremtését), melyet alkotott, és nyugodott a hetedik napon minden művétől, melyet alkotott.” (I.M. 2/2) 

Isten tehát hét nap alatt teremtette a világot, hetedik napon megpihent, megszentelte azt. Zsidó vallási értelmezésben a szent, megszentelt nem az átlagoshoz mért felülrendeltségi fogalom, hanem az attól való elhatárolódás. A hét hat napja az ember, az őt körülvevő világgal való fizikális viszonyára vonatkozik. A hetedik nap, a Sábesz, spirituális. Az Istenhez közeli szellemi emelkedettség napja. Ilyen értelemben a teremtés hetedik napját követő nyolcadik nappal kezdődik el a világtörténelem.

A tórai szakasz indító mondatának megértéséhez vissza kell térnünk a korábbi tórai szakaszok eseményeihez. Isten utasítására felépül a Szentély, „hogy közöttük lakozzam…”, (II.M.25/8) hogy a nép tudatában legyen annak, hogy Isten - a népet és világot óvó és felügyelő - jelen van.

Megtörténik a Szentély és a papok felavatása, majd következik Áron főpap és fiaira vonatkozó utasítás: 

„..a gyülekezés sátrának bejáratából pedig ne menjetek ki hét napig, amely napig betelnek fölavatásotok napjai, mert hét nap alatt avatnak föl benneteket”(II.M.8/33). 

Niszán hónap elsejére esett az Áron főpap fiainak felavatását követő nyolcadik nap, amikor elkezdhették papi feladatuk tényleges végrehajtását. Elkezdődött tehát egyrészt a világ, másrészt a zsidó vallási történelem.

A Midrás (Vájikrá Rábá 11/8) szerint Mózes titkon remélte, hogy ő kapja meg a főpapi tisztséget, ám a választás nem rá esett. Csalódottságát magába fojtotta. Az avatás hét napját követő nyolcadik napon az Örökkévaló így szólt Mózeshez: 

„Ne hidd, miután hét napon te áldoztál és végeztél szolgálatot a Frigysátorban, te leszel a főpap. Erre Áron van kiszemelve".

Ebben a vallástörténelmi pillanatban nyilvánult meg Mózes tanítómester emberi nagysága. Meghajolt Isten akarata és ez együtt a rá kiosztott sors kihívása előtt.

***

1827-ben Jákob Jichák Rabinowitz rabbi váratlan halálával vezetőségi válság alakult ki Pzysha városában. Az idős tudós, Abele Neustadter rabbi, aki kabbalára oktatta az eltávozott rabbit, azt remélte, hogy őt ültetik a megüresedett rabbiszékbe. Az új rabbi megválasztásának gyűlésén kikérték a nagytudású, de kissé különc, világi életet élő, világi ruhát viselő, előbb fakereskedővé, majd patikussá lett Szimcha Bunim Bonhardt véleményét is. A felkérésre ezt mondta a közösségnek: 

Egy pásztor birkákat legeltetett a határban. Fáradt volt, elaludt és csak éjfélkor ébredt fel. Rettegés fogta el, hogy mi lett bárányaival. Ekkor látta, hogy az állatok ott feküdtek sorban előtte. Felkiáltott: Istenem! Hogy fogom én neked meghálálni, hogy hiányomban Te tartottad össze nyájam!? 

Ezt hallva Abele Neustadter rabbi kézen fogta Szimcha Bunimot és a rabbi székébe ültette. A történet tanulsága: az életben nem minden lehet, nem minden szabad és nem minden érdemes!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Dr. Kivovics Péter lett a Frankel-körzet elnöke
Kultúra
Hatalmas sikerrel zárult az idei PészáhFeszt!