Legalábbis
nagyrészben. Hiszen egy magyar, zsidó építész traumatikus életéről szól, akit a
magyar, zsidó származású színész., Adrien Brody alakít. Amitől még magyarabb
lesz, részint, hogy a film vágója Jancsó Dávid, valamint a társproducer
Petrányi Viktória.
Neki, illetve a
Mundruczó Kornéllal közösen működtetett Proton cég stábjának köszönhető, hogy a
budapesti és más hazai helyszínek a vásznon már Philadelphiát
mutatják, ahol az épülő brutális templom a valóságban számtalan, több helyen
forgatott részletekből rajzolódik ki. A
rendező Brady Corbet egyébként nem először dolgozik magyar stábbal, például
első nagyjátékfilmje, az Egy vezér gyermekkora vágója is Jancsó Dávid volt.
A brutalizmus
egyébként egy kortárs építészeti irányzat, de itt a cím inkább a kor
brutalizmusára értendő. Miközben ugyanis a főhős Tóth László valóban
meglehetősen durva, olykor egészen ijesztő alakzatú épületekkel metsz bele a
környezetbe, valójában ezzel a haláltáborban szerzett lelki sérüléseket vetíti
ki. A szünettel együtt csaknem négy órás film a 10 Oscar-díjra jelölés előtt
már 75 nemeztközi díjat söpört be a megjelenése óta.
A március 2-án, vasárnap
megrendezett Oscar-gála előtt néhány nappal beszélgettünk erről a különös
alkotásról, a forgatás körülményeiről Muszatics Péter filmtörténésszel és
Petrányi Viktória producerrel.
