Ha oly szabadon gondolkodnánk a jövőről, ahogy a múltról, akkor jobb lenne majd a világ

2025. Június 20. / 08:19


Ha oly szabadon gondolkodnánk a jövőről, ahogy a múltról, akkor jobb lenne majd a világ

A fenti szellemes gondolat Lányi Andrástól hangzott el tegnap este a Hunyadi téri zsinagógában, ahol a Mindenek hajnala című könyvről tartott beszélgetéssel startolt el a Nyári Szabadegyetem. Ábrahám Zoltánt, Lányi Andrást és M. Nagy Miklóst dr. Radvánszki Péter rabbi kérdezte az antropológus David Graeber és a régész David Wengrow  világsikert aratott kötetéről.

Rendkívül érdekfeszítő beszélgetést hallhattunk egy rendkívül izgalmas könyvről, amelyet mindenkinek ajánlatos elolvasnia, aki kicsit is eltűnődött már rajta, hogy mennyiben helytálló az a merev kategorizálás és lineáris történelemszemlélet, amely a történelemtudomány oktatását jellemzi. 

A kerekasztal-beszélgetésen azt tudhattuk meg: ha valaha is kételyeink támadtak azzal kapcsolatban, hogy valóban az elképzelt ősközösséggel kezdődött, majd az ókor, a középkor és a legújabb kor leegyszerűsített sztereotípiákkal terhelt stációin át tartunk valamiféle jobb jövő felé. Lányi András elsősorban a kritikai gondolatait osztotta meg a hallgatósággal, számon kérve a szerzőpároson több merész kijelentésük bizonyításának hiányát. 

Szerinte David Graeber túlságosan szabadon csapong társadalmak, kultúrák, civilizációk között – igaz, hozzátette: ha oly szabadon gondolkodnánk a jövőről, ahogy a múltról, akkor talán jobb lenne majd a világ, amelyet közösen építünk. Ábrahám Zoltán részben a fordítási munka érdekességeiről beszélt, s kitért arra is: a szerzők szerint az ősidőkben létezhetett olyan szabadság, amely megadta számukra a saját társadalmuk alakításának lehetőségét, s azt is, hogy szabadságukban állt elhagyni közösségüket. M. Nagy Miklós pedig (aki annak a Helikonnak vezetője, amely a kötetet kiadta) pedig annak adott hangot, hogy számára azért volt relevatív a könyv, mert igazolni látta benne azt a gyanúját, hogy az emberi társadalom vélhetően egyáltalán nem olyan történeti fejlődéssel írható le, ahogyan azt nekünk tanítják. Persze, ő sem hallgatta el, hogy vannak bizonyítatlan tételek a műben: az például roppant szimpatikus neki, hogy a szerzők állítása szerint az őskorban az összes nagy találmény a nőktől származik, csakhogy erre nem hoznak bizonyítékot.

Mivel szóba került a könyv azon központi állítása, hogy valaha létezhetett olyan szabadság, amely bizonyos értelemben választási lehetőséget biztosított az embereknek arra, hog érdemben alakítsák a társadalmukat, dr. Radvánszki Péter, a Páva utca rabbija a Tanach-ból Sámuel könyvét hozta fel példának. Emlékeztetett rá: a zsidó népen a bírák kora után igény támadt egy vezetőre, egy királyra, ezért lett Saul a zsidóság első királya Sámuel próféta ellenkezése dacára. Sámuel meg akarta győzni a népet, hogy a királytól kizsákmányolást fognak elszenvedni, ám az emberek kitartottak a királyság intézménye mellett. A rabbi szerint ez annak lehet a bizonyítéka, hogy valóban létezhetett a választás szabadsága.

A Nyári Szabadegyetem ma folytatódik– természetesen a sabbat szent ünnepének beköszönte előtt. Nagypál Szabolcs és Szőnyi László Gyula előadását hallgathatjuk meg Hollywood, a szórakoztatáson túl címmel  délután 5 órától.

Borítókép: balról jobbra Lányi András, Radvánszki Péter, M. Nagy Miklós és Ábrahám Zoltán. Fotó: Mazsihisz.hu 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Ma van Chatam Szófer pozsonyi rabbi Jahrzeitja
Zsidó világ
Amikor ott állunk majd a sírnál – jó szombatot!
Zsidó világ
Megrendíthetetlenség a szeretetben – jó szombatot!