1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE
(Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita
Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől
megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a
nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető
levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az
akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
1937 májusában a fiatal művésznemzedék mutatkozott be
a Tavaszi Szalon kiállításán. Kicsit furcsa, hogy a fiatal nők közé sorolódott
az akkor 38 éves Zemplényi Magda. „Zemplényi Magda egy galambbal a vállán!” –
jegyzi meg Szomory Dezső Az Est-ben írt tudósításában.
Zemplényi tudását korábban autodidakta módon
fejlesztette. Művészeti tanulmányokat az 1930-as évek közepén Aba-Novák Vilmos
szabadiskolájában folytatott. Itt ismerkedett meg későbbi férjével, Marosán
Gyula festőművésszel. Első házastársa Vámos Manó (Weinberger Emánuel) volt,
akivel 1924. április 1-jén Bécsben kötött házasságot, majd később elvált tőle.
Folyamatosan részt vett az Ernst Múzeum kiállításain.
1938-ban elnyerte a Szinyei Társaság kitüntető elismerését. „A festőnők
átlagánál lényegesen komolyabb anyaggal áll ki a Greco és Matisse gótikus
egzaltáltságától megszállott Zemplényi Magda.” - dicsérte sajátos módon az Esti
Újság 1938 áprilisában. Rendszeresen kiállított a KUT művészcsoporttal.
Zemplényi Magda az OMIKE Művészakció három
képzőművészeti kiállításán vett részt 1939 és 1943 között, összesen öt képpel.
1944-ben lett Marosán Gyula festőművész felesége, aki
a nyilasuralom alatt életét kockáztatva bújtatta őt.
1945-ben, a felszabadulás után először a baloldali
pártok által rendezett kiállításokon vett részt. Ezek egyikéről – a
Szociáldemokrata Párt Képzőművészeinek Társasága által rendezettről – hosszú
értékelést írt a kitűnő Kállai Ernő, a Szocializmus című folyóirat 1945. 3-5.
számában. Ebben így fogalmazott Zemplényi Magda képeiről:
„Az igen tehetsége Zemplényi Magda, aki sokváltozatú
formavilágában kissé túl közvetlenül és sokszor zavarosan él a Picassoból
merített átvételekkel, ezúttal tisztultabb, egyszerűbb, a szürrealista
révületet áthatóan jelenítő munkákkal szerepelt.”
Első gyűjteményes kiállítását Pán Imre és Bálint Endre
részvételével 1945-ben rendezték meg az MKP belvárosi szervezetének
helyiségében. A Világosság szeptemberben a kiállítási tudósítását ezekkel a
mondatokkal kezdte:
„Zemplényi Magda festőművész, az új formákat kereső,
tépelődő és önmagát marcangoló korunk gyermeke, s azokkal indult el, akik a
’romlás virágait’ megmutatni is merték. Néhány alkotását a most elmúlt nehéz
évek során haladóirányú kiállításokon már láthattuk, a most megnyílt
gyűjteményes kiállítása immár egy önmagát fejleszteni tudó egyéniség képét
tárja elénk.”
Zemplényi az Európai Iskola tagja volt, majd mikor
1945 végén egy csoport kivált ebből a közösségből, velük tartva megalakították
az Elvont Művészek Csoportját. 1946-ban és 1947-ben részt vett a csoport első
és második kiállításán. A kiállításokon absztrakt képeivel mutatkozik be,
miközben a napilapokban közölt illusztrációiban igazi szocreál rajzokra
ismerhetünk rá. A kettőség nagyon világosan olvasható ki abból az interjúból,
amelyet 1950 augusztusában közölt a Kis Újság, ahol Marosán Gyulával együtt
tettek hitet a szocialista realizmus mellett. Ennek a rövid korszaknak a
terméke Zemplényi nagy olajképe a „Zászlót hímező parasztlány”, amellyel szerepelt
1950-ben az Első Magyar Képzőművészeti Kiállításon. A döntő azonban, hogy a
40-es évek első felétől meghatározóak munkásságában a nonfiguratív képei,
melyeket nehezen lehetne egyetlen meghatározott művészettörténeti kategóriába
sorolni. Számtalan technikai eljárással kísérletezik, grafikáin, monotípiáin
hol a szürrealizmus klasszikus kliséi, témái válnak uralkodóvá, hol pedig a
tiszta geometrikus formák.
1950-ben elvált a később külföldre távozó Marosántól,
majd az ötvenes években kiszorulva a művészeti közéletből visszavonultan
alkotott.
Képei részt vettek az Európai Iskola 1984-es
kiállításán, valamint 1994-ben és 2002-ben volt férjével Marosán Gyulával
rendezett közös tárlaton.
1966-ban hunyt el.
Képek:
1.) Fotóportré.
Táncművészet, 2004. 6.
2.) Zemplényi: Marosán, mutargy.com
3.) Kalapos önarckép. Nagyházi Galéria aukció
4.) Absztrakt kompozíció. Pintér Aukciósház
5.) Család (Esti beszélgetés). nagyházi.hu
6.) Önarckép. régi könyvek.hu
