Harsányi László: Zsidó művészek a viharban (110. rész) – Zemplényi Magda

2022. Április 27. / 11:57


Harsányi László: Zsidó művészek a viharban (110. rész) – Zemplényi Magda

1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.

zemplényi-magda-cimlap.png

E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.

Zemplényi Magda Táncművészet 2004. 6.jpg

1937 májusában a fiatal művésznemzedék mutatkozott be a Tavaszi Szalon kiállításán. Kicsit furcsa, hogy a fiatal nők közé sorolódott az akkor 38 éves Zemplényi Magda. „Zemplényi Magda egy galambbal a vállán!” – jegyzi meg Szomory Dezső Az Est-ben írt tudósításában.

Zemplényi tudását korábban autodidakta módon fejlesztette. Művészeti tanulmányokat az 1930-as évek közepén Aba-Novák Vilmos szabadiskolájában folytatott. Itt ismerkedett meg későbbi férjével, Marosán Gyula festőművésszel. Első házastársa Vámos Manó (Weinberger Emánuel) volt, akivel 1924. április 1-jén Bécsben kötött házasságot, majd később elvált tőle.

zemplényi marosán mutárgy.com.jpg

Folyamatosan részt vett az Ernst Múzeum kiállításain. 1938-ban elnyerte a Szinyei Társaság kitüntető elismerését. „A festőnők átlagánál lényegesen komolyabb anyaggal áll ki a Greco és Matisse gótikus egzaltáltságától megszállott Zemplényi Magda.” - dicsérte sajátos módon az Esti Újság 1938 áprilisában. Rendszeresen kiállított a KUT művészcsoporttal.

Zemplényi Magda az OMIKE Művészakció három képzőművészeti kiállításán vett részt 1939 és 1943 között, összesen öt képpel.

1944-ben lett Marosán Gyula festőművész felesége, aki a nyilasuralom alatt életét kockáztatva bújtatta őt.

Zemplényi Kalapos önarckép Nagyházi Galéris aukció.jpg

1945-ben, a felszabadulás után először a baloldali pártok által rendezett kiállításokon vett részt. Ezek egyikéről – a Szociáldemokrata Párt Képzőművészeinek Társasága által rendezettről – hosszú értékelést írt a kitűnő Kállai Ernő, a Szocializmus című folyóirat 1945. 3-5. számában. Ebben így fogalmazott Zemplényi Magda képeiről:

„Az igen tehetsége Zemplényi Magda, aki sokváltozatú formavilágában kissé túl közvetlenül és sokszor zavarosan él a Picassoból merített átvételekkel, ezúttal tisztultabb, egyszerűbb, a szürrealista révületet áthatóan jelenítő munkákkal szerepelt.”

Zemplényi Absztrakt kompozíció Pintér aukciós Ház (002).jpg

Első gyűjteményes kiállítását Pán Imre és Bálint Endre részvételével 1945-ben rendezték meg az MKP belvárosi szervezetének helyiségében. A Világosság szeptemberben a kiállítási tudósítását ezekkel a mondatokkal kezdte:

„Zemplényi Magda festőművész, az új formákat kereső, tépelődő és önmagát marcangoló korunk gyermeke, s azokkal indult el, akik a ’romlás virágait’ megmutatni is merték. Néhány alkotását a most elmúlt nehéz évek során haladóirányú kiállításokon már láthattuk, a most megnyílt gyűjteményes kiállítása immár egy önmagát fejleszteni tudó egyéniség képét tárja elénk.”

Zemplényi az Európai Iskola tagja volt, majd mikor 1945 végén egy csoport kivált ebből a közösségből, velük tartva megalakították az Elvont Művészek Csoportját. 1946-ban és 1947-ben részt vett a csoport első és második kiállításán. A kiállításokon absztrakt képeivel mutatkozik be, miközben a napilapokban közölt illusztrációiban igazi szocreál rajzokra ismerhetünk rá. A kettőség nagyon világosan olvasható ki abból az interjúból, amelyet 1950 augusztusában közölt a Kis Újság, ahol Marosán Gyulával együtt tettek hitet a szocialista realizmus mellett. Ennek a rövid korszaknak a terméke Zemplényi nagy olajképe a „Zászlót hímező parasztlány”, amellyel szerepelt 1950-ben az Első Magyar Képzőművészeti Kiállításon. A döntő azonban, hogy a 40-es évek első felétől meghatározóak munkásságában a nonfiguratív képei, melyeket nehezen lehetne egyetlen meghatározott művészettörténeti kategóriába sorolni. Számtalan technikai eljárással kísérletezik, grafikáin, monotípiáin hol a szürrealizmus klasszikus kliséi, témái válnak uralkodóvá, hol pedig a tiszta geometrikus formák.

Család-zemplényi-magda.jpg

1950-ben elvált a később külföldre távozó Marosántól, majd az ötvenes években kiszorulva a művészeti közéletből visszavonultan alkotott.

Képei részt vettek az Európai Iskola 1984-es kiállításán, valamint 1994-ben és 2002-ben volt férjével Marosán Gyulával rendezett közös tárlaton.

zemplenyi-magda-onarckep régi könyvek.jpg

1966-ban hunyt el.

Képek:
1.) Fotóportré. Táncművészet, 2004. 6.
2.) Zemplényi: Marosán, mutargy.com
3.) Kalapos önarckép. Nagyházi Galéria aukció
4.) Absztrakt kompozíció. Pintér Aukciósház
5.) Család (Esti beszélgetés). nagyházi.hu
6.) Önarckép. régi könyvek.hu

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek