„Van-e az ember nyelvén jogtalanság, avagy ínyem nem érezné-e a
gyötrelmeket?” (Jób 6/30) – tanítja Szerdócz Ervin rabbi, a számonkérések értelmetlenségéről.
A Devorim (V.M.) könyv Mózesnek, a zsidó nép nagy tanítójának,
élete utolsó hónapjában elhangzott négy beszédét tartalmazza, melyekben gyakran
intő, feddő szavakkal ostorozza népét. Évezredek során, sok olvasóban felmerült
a kérdés, mi szükség a feddésekre? Helyes,
ha egy vezető megfeddi népét?... a
megfeddőknek kellemes lesz a dolguk, és rájuk száll jónak áldása” (Mislé 24:25), állította Salamon király.
A berdicsevi Lévi Jichák rabbi megkérdőjelezte a bölcs király állítását, kétségbe
vonta a feddések jogosultságát, azt állítva, hogy azok szimbolikus
„ellenpéldák”, melyektől óvja népét. Ugyanis, amikor Mózes Tanítómesterünk, népe számos kétes, morálisan megkérdőjelezhető
„ügyeiről” számolt be Istennek, mindig népe jó tulajdonságait hangsúlyozta. Talmudi példával (Jevámot 49b.) igazolta állításának helyességét hangsúlyozva,
hogy még Jesája próféta is büntetést kapott Istentől, amiért megfeddte népét,
azt állítva:„...tisztátalan
ajkú nép közt lakom...”
(Jes. 6/5).
A vilnai bölcs gaon,Elijachu
ben Slomo Zalman rabbi (1720-1797)Mózes tanítómester feddéseire hivatkozva,
dicséretesnek tartotta válogatott kemény feddésekkel ostorozni
közössége tagjait valós, de még vélt vétkeik miatt is. Rabbi Iszrael ben
Eliezer (Baal Sem Tov 1700-1760), a Haszidizmus megalapítója, ellenben
új szemlélettel állt a világ elé, azt állítva, hogy a fenyítésnek,
szemrehányásnak, bűnök következményeivel való folytonos félemlítésnek semmi
értelme, semmi hozadéka nincsen. Egyetlen zsidó ember se válik jobbá, ha a rabbi
félelemben tartja.
Rabbi Jákob Jichák Hálévi Horowitz (Lublini „Látó”
1796-1845) imaházába egy szombaton vándorprédikátor (magid) érkezett. A rabbi
felkérte, hogy tartson tanítóbeszédet. Megdöbbenésére a prédikátor tüzes szavakkal
ostorozta a jelenlevőket, tücsköt-békát összehordott a megfélemlített hívők
fejére. Az ima után a rabbi megszólította: Ki vagy te jóember! A magid zavarba
jött és mondta: De rabbi… én vagyok, aki előző este a fergeteges beszédet mondtam.
Hogy tehettél ilyent? – folytatta rosszallóan a rabbi. Imaházunkba szegény
dolgos emberek járnak. Egész héten keményen dolgoznak szerény megélhetésükért. Abban
a tudatban élnek, hogy nem adtak kellőképpen hálát Istennek, aki az ima
szerint: felnyitja a világtalan szemeit, ruhát ad a mezítelenre, aki
kiszabadítja a rabokat, aki fölegyenesíti a görnyedteket, aki minden
szükségletéről gondoskodik és irányítja az ember lépteit. És akkor fogják
magukat és sietnek a templomba imádkozni. Nem is tudják biztosan az ima
szövegének minden részletét és értelmét, csak mondják az imaszöveget. És ebbe
beleremegnek az Egek és az angyalok seregei bénultan állnak megilletődöttségükben.
Erre jössz te, és rosszat mersz mondani róluk? Jákob Jichák rabbi az égre
emelte tekintetét: Világ Ura! Ne hallgass erre az emberre. Csak a córesz, csak a
saját baja beszélt belőle. Annyira kellhet neki a pénz, amit a beszédéért
kapott, hogy a szükség bizonyára elvette eszét. Ezért hordott össze olyan sok
szörnyűséget. Istenkém! Adj ennek az embernek jó megélhetést és meglátod nem
fog többé rosszat mondani fiaidról!
