„Hét napig maceszt egyetek!”

2024. Május 02. / 09:30


„Hét napig maceszt egyetek!”

– Az ünnep nyolc napja alatt fogyasztott macesz azt jelképezi, hogy vannak dolgok, amik nem történhetnek meg maguktól, azokat valakinek meg kell valósítania – tanítja alábbi írásában Szerdócz Ervin újpesti rabbi.

A Peszach ünnep emblematikus tápláléka a macesz. Az ünnep legszebb, legemelkedettebb hangulatú széder estéin két magyarázatot kapunk az est levezetésének forgatókönyvét tartalmazó könyvben, a Hágádában. 

Az első a macesz kinézetére utal: „Íme, (ilyen) a szegény-kenyér, amelyet őseink ettek Egyiptom országában.” A második a macesz fogyasztásának okára: „Miért van ez a „pászka”, amelyet eszünk? Mert nem kelhetett meg őseink tésztája, mert megjelent a királyok Királya és megváltotta őket! (II.M.12/39)

Zvi Elimelech Spira dinowi haszid rabbi (1783-1841) felhívta a figyelmet a mindennapi kenyér (hámec-kovász) és az ünnepi macesz közötti lényegi különbségre. 

Minden kovászos (kenyér) esetében a hozzávalókat összekeverik, majd egy időre félreteszik, hogy megkeljen. Ez utóbbi folyamat spontán, anélkül megy végbe, hogy bárki bármit is tenne vele. Ezzel szemben a maceszt nem hagyják magára. 

Valaki állandóan foglalkozik vele, amig megsül a kész termék: összekeveri a lisztet és a vizet, összegyúrja a tésztát, kinyújtja, kilyukasztja és végül megsüti. A folyamat mindössze 18 percet tarthat. Ennek alapján a macesz és a hámec két perspektívát képvisel. A kovász perspektívája az, hogy vannak dolgok, amik magukban megtörténnek. A macesz ezzel szemben azt jelképezi, hogy vannak olyan dolgok is, melyek nem történhetnek meg maguktól, azokat valakinek meg kell valósítania. 

Kenyeret (kovászosat) egész évben fogyasztunk. Kivétel a Peszach ünnep nyolc napja, amikor csak maceszt (kovásztalant) fogyaszthatunk. Ez többek között arra figyelmeztet – tanította Spira rabbi –, hogy szabadságot, szellemi függetlenséget csak tudatosan, átgondoltan és folyamatos munkát végezve lehet megvalósítani.

A széderesten, az „őrködés éjszakáján” (II.M. 12/42.) kettétörjük (három közül a középsőt) a maceszt és azt mondjuk: „Íme, itt a szegény-kenyér, melyet őseink ettek Egyiptom országában!” A drámai gesztus disztingvál a jómód, amiben jelen vagyunk, és a nélkülözés között, melyben elődeink gyakran voltak! Emlékeztető tehát: „A szegénynek soha sincs egész kenyere. Neki az életből csak egy töredék jut, sohasem annyi, amennyi kellene.” (Pszachim, 115b.)

Egyszer egy szegény ember hirtelen meggazdagodott. A vándortarisznyát azonban megtartotta magának és időnként felvette és megmutatta családjának: ilyen voltam valamikor, ilyen volt a szegénytarisznya. Eljátszotta a szegény vándor életét. Egyszer megint nevetve köszöntötte a család a koldusruhában megjelent apát. Ő azonban így szólt: ne örüljetek! Ez nem emlék, nem játék, hanem valóság. Újra szegények lettünk. Eddig a szegénység emlékét vállaltam, most vállalom a valóságot. 

A régi történet arra tanít, hogy amikor életünk boldog korszakában szimbolikusan azt mondjuk: „Íme, itt a szegénykenyér, ne essünk kétségbe, ha életünk rosszabbra fordul. Íme a megoldás: „Akkor kiáltottunk az Örökkévalóhoz, atyáink Istenéhez, és az Örökkévaló meghallotta szavunkat, meglátta sanyarúságunkat.” (V.M. 26/7.) Ezért mondjuk 118. Zsoltár alábbi mondatát kétszer:

„Örökkévaló segíts meg, hogy egészséges legyek!”. „Örökkévaló adj szerencsét, hogy sikeres lehessek!”

A kettétört macesz nagyobbik felét eltesszük „afikojmannak”. Ezt a gyerekek elrejtik és csak egy ígéret, egy ajándék fejébe adják vissza, hogy az estét annak elfogyasztásával zárjuk. A széder liturgiai rendje tehát a macesz kettétörésével, az áfikojmán „létrehozásával” kezdődik. 

A kettétört macesz két darabja két szimbólum! Az előttünk maradt maceszdarab az ember életének befejezetlenségét jelképezi. Azt, hogy még nem ismertük fel, nem aknáztuk ki a bennünk rejlő lehetőségeket. A rejtett rész a jövőbeli spirituális növekedésünket szimbolizálja, ezt kell keresnünk és ezt kell megtalálnunk.


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Hol kezdődik a magyar zsidó jövőkép?
2024. Június 28. / 11:57

Hol kezdődik a magyar zsidó jövőkép?