Napi Talmud - Szánhedrin 28: Sógorkapcsolatok

2025. Április 24. / 09:53


Napi Talmud - Szánhedrin 28: Sógorkapcsolatok

A Dáf Jomi cikksorozatot folytatva most továbblépünk a Bava Batráról a Szánhedrin traktátusra. A korábbi írásokat itt találják meg.

Amikor egy pár összeházasodik, mindketten részévé válnak a másik családjának. Bár nem lesznek vérségi rokonok, a szüleik is valamilyen módon összekapcsolódnak. A legtöbb nyelvben nincs kifejezés erre a kapcsolatra, de a jiddisben van: máhátunim.

Ráv Hisda akár használhatta is volna ezt a kifejezést a mai tanítás során, amikor a következő véleményt fogalmazta meg:

A vőlegény apja és a menyasszony apja tanúskodhatnak egymás ügyében, mert olyanok egymás számára, mint egy hordóra illesztett fedél.

Bár a máhátunim családi kapcsolatban állnak egymással, Ráv Hisda mégis megengedi, hogy az egyik tanúskodjon a másik ügyében, mivel hiába házasodtak össze a gyerekeik, ők maguk nem számítanak valódi rokonoknak. Inkább olyanok, mint egy „fedél a hordón.” Rabbi Adin Steinsaltz — akinek angol nyelvű kommentárjából ez a fordítás származik — így magyarázza a metaforát: "A fedél nem része a hordónak, csupán a tetején nyugszik. Számomra ez a kép New York Lower East Side-jának kereskedőit idézi, akik fa hordókból árulták a savanyúságot, műanyag fedéllel lefedve. A hordó és a fedél egyaránt segít frissen tartani a savanyúságot, mégis teljesen más eredetűek."

Marcus Jastrow rabbi, az egyik legjelentősebb talmudi szótár szerzője másként fordítja ezt a hasonlatot: „A férj apja és a feleség apja nem rokona egymásnak jobban, mint egy kosár a hordónak.” Vagyis a kosár és hordó is lehet tárolóedény, de mindketten más célt szolgálnak. Ez az értelmezés Ráv Hisda hasonlatát úgy mutatja be, hogy mindkét szülőpár egyenlő státuszú, és ezzel hozzájárulhat a s'lom bájithoz (béke az otthonban), hiszen így nem kell azon vitázni, hogy ki a hordó és ki a fedél.

Ráv Hisda döntése technikailag helyes: a máhátunim nem rokonok, így elvileg részt vehetnek olyan jogi eljárásban, amely a vejük vagy menyük szüleit érinti. Mégis, ha valakinek már volt dolga máhátunimmal — vagy akár csak anyóssal, apósával —, könnyen elképzelheti, milyen kényes lehet, ha az egyik fél részt vesz a másikhoz kötődő jogi ügyben. Ezért nem meglepő, hogy Rabbi Mose Isserles a Sulhán Áruhhoz fűzött megjegyzéseiben felhívja a figyelmet arra, hogy bizonyos jogtudósok nem fogadják el Ráv Hisda megengedő álláspontját, amikor a máhátunim bíróként való részvételéről van szó. Miért? Ugyanazért, amiért kizárjuk azokat, akik szeretik vagy gyűlölik a peres felet — hiszen a máhátunim között gyakran erős érzelmek munkálnak, akár pozitívak, akár negatívak. És ezek az érzelmek akadályozhatják az igazságos ítélethozatalt.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„Mi nem győzködünk másokat az igazunkról"
Zsidó világ
Felbecsülhetetlen értékű jom kipuri imakönyv került Izraelbe