Dohi Gabriella, az Óbudai Anziksz kulturális magazin újságírója beszélgetett dr. Verő Tamással, a Frankel Leó úti zsinagóga rabbijával. „Próbálom figyelembe venni a közösség igényeit, figyelni, érezni a rezgéseket. Kipuhatolni, hogy a különböző generációknak milyen vallási irányzatokra van szükségük” – mondja a rabbi, aki hangsúlyozza: a Frankelben bárkit szívesen látnak péntek esténként.
Az tudjuk, hogy az
óbudai zsidók a Zichy család jóvoltából kerültek erre a területre, de mit
tudunk az újlaki zsidókról?
Az újlaki zsidók
az óbudai zsidókhoz tartoztak, csak kicsit távolabb éltek a mai óbudai
zsinagóga területétől. Sokáig nem mehettek kereskedők a városfalon belülre,
ezért ők itt telepedtek le, a falon kívül. Már a 18. század közepén is állt itt
imaház. A mai épületet 1888. augusztus 8-án adták át. A zsinagógát Fellner
Sándor műépítész neogótikus stílusban tervezte, az építési munkákat pedig
Wellisch Sándor és Gyula építőmesterek végezték. Fontos, hogy ekkor még egy
különálló épület volt, később építették köré a bérházat. Rendkívül praktikus
volt, hogy nem kellett messzire menni imádkozni, csak le kellett jönni.
Míg az
emancipációs törvény eufóriájában épült Dohány utcai zsinagóga egy hivalkodó,
impozáns épület, ami azt hivatott szimbolizálni, hogy a zsidóság egyenrangú
lett, a 20-as években épült zsinagógákra jellemző a rejtőzködés. Lehetett ez az
oka, hogy körbevették egy hatemeletes bérházzal?
Abszolút az újkori
antiszemitizmus az oka, a Kazinczy, a Dessewffy, a Hegedűs, a Nagyfuvaros, a
Frankel mind-mind ilyen, kívülről alig észrevehető épületek. A cél az volt,
hogy megóvja, megvédje az ide járó zsidókat. Biztos volt egy ilyen szándék.
Van kapcsolat azok
között, akik akkor laktak a házban és akik ma élnek itt?
Ez egy zsidó ház
volt, látszik a homlokzati díszítéseken. Van itt egy tábla, amelyen szerepel
azoknak a neve, akiket ’44-ben elvittek. Össze lehet hasonlítani a kapucsengőn
szereplő nevekkel. Nincs azonosság. Amikor idekerültem, volt egy néni, akit
ebből a házból vittek el, és tudta, hogy melyik volt az a család, amelyik
feljelentette. Az a család beköltözött az ő lakásába, a harmadik emeleten, őt
pedig nem engedték visszaköltözni. Élete végéig ugyanebben a házban lakott,
túlélőként, és látta, hogy az ő lakásában ez az ember jött-ment. Az itt lakók
annyira nem tudják mindezt, hogy néha megkérdezik, miért van beleépítve a házba
egy zsinagóga.
A túlélők
leszármazottaival van kapcsolatuk?
Nem, alig
maradtak. A téglagyárba hurcolták őket, onnan tovább, és alig jöttek vissza. A
második világháború alatt istállónak használták a zsinagógát, van is képünk
róla.
A mostani közösség
újonnan alakult?
Ritka az olyan
zsinagóga, ahol van folytonosság. Itt ima a kommunista időszakban is végig
volt, de nem volt olyan erős a hitélet. Aztán 1989-ben, amint véget ért a
kommunizmus, volt egy kis fellángolás. A hitközség 1999-ben küldött ide. Egy
ideig Singer Ödön főrabbi úrral közösen dolgoztunk, majd miután eltávozott az
élők sorából, én folytattam.
Hallomásból úgy
tudom, hogy ez az egyik legszabadabb és legtoleránsabb közösség.
Próbálom
figyelembe venni a közösség igényeit, figyelni, érezni a rezgéseket.
Kipuhatolni, hogy a különböző generációknak milyen vallási irányzatokra van
szükségük. Nálunk a kulturális zsidóságot is meg lehet élni. Ha bejönnek ide,
és látják, hogy van koncert, talán legközelebb az imához is csatlakoznak, ezért
van klubunk. Használjuk az Instagramot,az X-et, van applikációnk, minden
este Zoomon imádkozunk.
Gondolom, ezt a
covid hozta.
A covid első
napján mondta a feleségem, hogy így el leszünk zárva, azonnal lépjünk, és
elkezdtük a Zoomot. Azóta minden hétköznap este legalább 50 ember a közösségből
együtt van. Végighallgatnak egy 15 perces esti imát, utána mindig különböző
embereket kérünk fel, hogy tanítsanak különböző zsidó témákról. Előtte a
zsinagógában nem volt mindennapos együttlét. A járvány után próbáltunk áttérni
a személyes jelenlétre, de mondták, hogy nem. Így nagyon sok embert elérünk.
Időseket, akik nem tudnának eljönni, vagy olyanokat, akik külföldön élnek. Van,
aki Stockholmból jelentkezik be.
És mikor
használják ténylegesen a zsinagógát?
Pénteken este
általában eljön 150 ember, ami szép szám.
Mikor volt
legutóbb esküvő? Vagy brisz (körülmetélés)?
A szüleim voltak
az első olyan háború után született férfi és nő, akik itt házasodtak, ebben a
zsinagógában. Ugyanaz alatt a hüpe (zsidó mennyegzői sátor) alatt házasodtam én
is, ma pedig én adom össze itt a párokat. Eddig körülbelül 125 esküvőt tartottam.
Legutóbb pár hónapja volt esküvőnk, de nem itt, hanem Marcaliban, egy lugas
alatt, most már sokan különleges helyszínre álmodjak ezt a pillanatot.
Mennyire
szigorúak? Vagy amikor szigorúak, akkor ki szigorú? Ön vagy a közösség?
Azt hiszem, hogy
magam irányában én magam: a hagyományokat próbálom szigorúbban megtartani, de
nem kényszerítem rá a közösségre. A közösség sokkal nyitottabb, sokkal lazább.
Egy tórához szólításnál vagy esküvőnél szigorúan megnézem a papírokat, de az,
hogy ki lép be a péntek esti istentiszteletre, mindenkinek a szabad döntése.
Bárki jöhet. Zsidók, nem zsidók, bármilyen politikai irányzatúak, nem
kérdezünk, érezzék jól magukat, ők a közösség tagjai.
Hogyan állnak a
nők emancipációjával: elképzelhető, hogy egyszer nőket is felhívnak majd a
tóraolvasóhoz?
Volt nálunk olyan
próbálkozás, hogy a nők táleszban (imasál) járuljanak a Tórához, de a közösség
nem élt vele, sok volt nekik. Kipróbáltuk a mehicét (a nőket és a férfiakat
elválasztó térelem), de a közösség nem vette be, nekik ez túl ortodox volt. Úgy
gondoltam, hogy tényleg nézzük meg, a közösség mit szeretne, hol érzi
otthonosan magát. Önmagában véve a zsinagóga több szempontból is hibrid,
merthogy a padok miatt kicsit askenáz, kicsit szefárd. Az askenáz zsinagógákban
a padok mind előre, a tóraszekrény felé néznek, a szefárdban a bima
(tóraolvasó) körül vannak. Kicsit neológ, kicsit ortodox. A neológ
zsinagógákban a keresztény templomokhoz hasonlóan a tóraolvasó az imaház elején
van egy oltárhoz hasonlatosan, az ortodoxban pedig a tér közepén. Nálunk nem
teljesen középen van, de nem is legelöl.
Az ön
generációjának általában nem mondták meg a szülei, hogy zsidók, az önök
gyerekeinek generációja pedig kompenzál.
Ez igaz az én
generációmra, de én kivétel vagyok, mert a nagymamám nagyon sokat mesélt, még a
haláltáborról is. Ezért is megyek el minden évben Az Élet Menetére, mert a
nagymamám minden vasárnap Mengeléről mesélt. A szüleim kommunisták voltak,
nem követték vallásosságban a szüleiket. De azért zsidó esküvőjük volt, és
engem is leküldtek Talmud-Tórára – Bar micvó felkészítő oktatásra –, és
1972-ben volt a körülmetélésem. A következő generáció, nevezzük szarvasi
(nemzetközi zsidó identitást erősítő tábor Szarvason – a szerk.) generáció
vissza akar térni a zsidósághoz. Gyakran ők tanítják a szüleiket a zsidó
hagyományokra. A feleségem mindig azt mondja, hogy ez az első olyan generáció,
amelynek nem a holokauszt és a félelmek az identitása. Ők már abban nőnek föl,
hogy egy ünnepet meg lehet élni jól, szépen, és hogy pozitív lesz az egész
életük.
A zsidó
cserkészcsapat miként kötődik a zsinagógához?
A 20-as években
elterjedt volt, hogy zsidó fiatalok saját cserkészcsapatot alakítottak a
magyarsághoz tartozás jegyében. A 311. számú Vörösmarty cserkészcsapat 1924-ben
alakult, és a Budai Izraelita Hitközség fennhatósága alatt működött. Olyan
tagjai voltak, mint Erdély Miklós, Szabolcsi Miklós, Eörsi Gyula és István. A
háborúban sok tagját megölték, de 1945-ben újjáalakult. Az idős tagok a mai
napig összegyűlnek időnként, és elmennek kirándulni. A legutóbbi kerek
évfordulón ide is eljöttek, mindenki hozta a gyerekeit, unokáit.
A ház lakója volt
Elbert Márta is.
Igen. A Fekete
Doboz. A vallási életnek nem, de a kulturális életnek aktív tagja. Tartott már
előadást is itt.
Szabó István egy
zsidó család történetét elbeszélő Napfény íze című filmjét részben itt
forgatták. Mesélne erről?
Nincs nagy sztori.
Castingolták a zsinagógát, tetszett nekik, idejöttek, forgattak, fizettek,
elmentek. De három-négy rangos filmben is szerepelt már a zsinagóga. Illetve
ide jár Szász János, a híres filmrendező is.
Mit gondol, mi a
közössége legnagyobb kihívása?
Van négyszáz
ülőhelyünk, jó lenne stabilan megtölteni. Bár az is igaz, hogy az utóbbi
négy-öt évben a Városmajori Szabadtéri Színpadon tartjuk az őszi ünnepeket,
mert akkor akár 900-an is eljönnek. Ez boldogság, de úgy látom, hogy hiányzik a
zsidó otthon. Sokan járnak ünnepekre, a Lauderbe íratják a gyerekeiket, de
utána, ha otthon nem találkozik a gyerek a vallással, akkor csak egy tantárgy
marad.
Miként lehetne
támogatni a zsidó otthonokat?
Szerintem
informális oktatással. A feleségem írt könyveket azzal a céllal, hogy otthon is
beszéljenek a zsidóságról. Az ünnepek gyakran találkoznak, például a karácsony
és a hanuka. Azt, hogy mi történt velünk, úgy tudjuk megérteni, ha keressük,
hogy mi volt a múltban, ugyanígy tudjuk megérteni a jelent, és tudunk a jövőbe
nézni. És szerintem ezzel még mindig adósok vagyunk, zsidók és nem zsidók
egyaránt.
Mit gondol, mi a
legnagyobb kihívás a magyar zsidóság számára jelenleg?
Szerintem az, hogy
nem tudjuk elérni az embereket, ha meg el tudjuk, akkor nem tudjuk megtartani.
De ez minden egyháznál így van, szerintem a katolikusoknál sem egyezik a
Magyarországon élők létszáma és templomjáróké.
A zsidóság azonban
nem csak a vallási alapon tud kapcsolódni a saját identitásához.
A magyarországi
zsidóság nagy része semmilyen módon nem kapcsolódik zsidósághoz, pedig – én
tényleg így gondolom – , ma Magyarországon bárki bármilyen módon megélheti a
zsidóságát. Ha valaki hórázni akar, van rá lehetősége. A mi generációnk nem az
a generáció, amely látta a szüleitől, hogy milyen zsidó életet kell élni, és
azt követi. Saját magunknak kell kitaposni, hogy merre tovább – és hogyan.
És mit gondol, mi
a világ zsidóságának a kihívása?
Talán meghallani
egymás a szavát. Izrael hallja meg a gálut (diaszpóra) szavát, a gálut meg
Izraelét. Amikor izraeliek vagy amerikaiak jönnek a táborainkba, mondják a
tutit. Dehát a helyi dolgokat mi ismerjük, mi tudjuk jobban. Amikor mi megyünk
oda, mi sem mondjuk azt, hogy ti rosszul csináltok valamit, és amit mi mondunk,
az a helyes.
Milyen a
kapcsolatuk az óbudai zsinagógával?
Köves Slomó volt
már itt briszt csinálni, semmi probléma nincs köztünk, a nagypolitika, vagy kis
politika meg szerencsére nem jön be a zsinagógába. Van olyan, hogy azok, akik
az ő zsinagógájában hamarabb végeznek, átsétálnak még ide. Itt is van egy-két ember,
aki péntek este akár átsétál oda, és ott van a kiduson (a szombat bejövetelét
köszöntő szertartás).
Fotók és szöveg: Dohi Gabriella
