Címkék
Dáf Jomi
Judaizmus / 2025. Április 29. / 09:19
Napi Talmud - Szánhedrin 30: Rendkívüli felavatás
A mai dáf egy olyan történetet mesél el, amely fontos kérdéseket vet fel az érdemekről, a tiszteletről és arról, mit is jelent rabbinak lenni: Rabbi Simon ben Eljakim igyekezett szmihát adni Rabbi Joszének, Rabbi Chanina fiának, de nem járt sikerrel.
Judaizmus / 2025. Április 25. / 09:22
Napi Talmud - Szánhedrin 29: Barátok és ellenségek
A Misna 27b oldalán azzal kezdődött, hogy felsorolta a rokonokat, akik alkalmatlanok tanúskodásra egy peres ügyben, majd a Rabbi Jehuda és a bölcsek közti vitával zárult.
Judaizmus / 2025. Április 24. / 09:53
Napi Talmud - Szánhedrin 28: Sógorkapcsolatok
Amikor egy pár összeházasodik, mindketten részévé válnak a másik családjának. Bár nem lesznek vérségi rokonok, a szüleik is valamilyen módon összekapcsolódnak. A legtöbb nyelvben nincs kifejezés erre a kapcsolatra, de a jiddisben van: máhátunim.
Judaizmus / 2025. Április 22. / 09:46
Napi Talmud - Szánhedrin 27: Összeesküvő tanúk
A mai dáf elején a Gemara egy vitát hoz a zomem tanúk (azaz „összeesküvő tanúk”) kapcsán. Ez egy nagyon specifikus eset: nem arról van szó, hogy két tanúpár egymásnak ellentmondó vallomást tesz, hanem arról, hogy az egyik tanúpár azt állítja, hogy a másik tanúpár nem is lehetett ott, ahol állítólag látták az eseményt – tehát a tanúskodásuk fizikailag lehetetlen volt.
Judaizmus / 2025. Április 18. / 08:15
Napi Talmud - Szánhedrin 26: Tömeguralom
A mostani dáf tanulmányozása során azt látjuk, hogy az időszámítás kiigazításának feladatát — vagyis azt a folyamatot, amely során a holdnaptárat a napévhez igazítják, hogy ne térjenek el túlságosan egymástól (ez az ún. interkaláció) —, nem lehet erkölcstelen emberekre bízni. A Talmud ezt egy bibliai időkben játszódó történettel szemlélteti.
Judaizmus / 2025. Április 17. / 09:15
Napi Talmud - Szánhedrin 25: "Igazi bűnbánat"
Egy bizonyos sakterről kiderült, hogy egy állat, amelynek sérülése olyan súlyos volt, hogy tizenkét hónapon belül elpusztult volna, az ő kezén ment keresztül. Rav Nahman ezért alkalmatlannak nyilvánította, és eltávolította sakter pozíciójából.
Judaizmus / 2025. Április 02. / 09:18
Napi Talmud - Szánhedrin 24: "Szolgálatra alkalmatlan"
A Szanhedrin harmadik fejezetét nyitó misna említi, hogy a pénzügyi ügyekben a peres felek rokonai nem szolgálhatnak bíróként vagy tanúként. Amikor tehát a mai dáf végén lévő misna azzal kezdődik, hogy felsorolja azokat, akiket kizárnak ezekből a szerepekből, akkor azt várhatnánk, hogy egy listát találunk a konkrét családi kapcsolatokról, amelyek kizárják az érintetteket.
Judaizmus / 2025. Március 27. / 11:23
Napi Talmud - Szánhedrin 23: Bírók vagy bíróságok
A pénzügyi ügyeket három személy bírálja el. Az egyik peres fél választ magának egyet, a másik peres fél választ magának egyet, és ketten együtt választanak még egyet. Ez Rabbi Meir álláspontja. Mielőtt azonban rátérnénk az e kijelentés körüli vitára, először egy rejtélyt kell megoldanunk: Három micsoda bírálja el az ügyet? Három bíró vagy három bíróság, amelyek mindegyike három főből áll?
Judaizmus / 2025. Március 25. / 13:21
Napi Talmud - Szánedrin 22: Történelmi változás
A legrégebbi fennmaradt héber szövegek egy része olyan írással van írva, amely a gyakorlatlan szem számára csupán „macskakaparásnak” tűnik. Ez az ősi héber írás, amelyet a tudósok Paleo-Hébernek hívnak. Az a héber írás, amelyet ma ismerünk, csak a zsidók babilóniából való visszatérése után, i.e. 538-ban, Ezra írnok idejében jelenik meg a zsidó történelmi feljegyzésekben.
Judaizmus / 2025. Március 24. / 10:25
Napi Talmud - Szánhedrin 21: "A király tórája"
Ahogy tovább vizsgáljuk a királyra vonatkozó törvényeket, emlékezzünk arra Mózes ötödik könyve 17:18–20 előírására, miszerint Izrael királyának saját Tóra-tekercset kell írnia és azt uralkodása alatt magánál kell tartania:
Judaizmus / 2025. Március 23. / 09:00
Napi Talmud - Szánhedrin 20: "Királyi jogok és jogtalanságok"
A Szánhedrin második fejezete elsősorban a királyra vonatkozó szabályokkal foglalkozik: jogaival és kötelességeivel, valamint különleges helyzetével a jogrendszeren belül. Összességében a fejezet misnái – melyeket természetesen a tannák (tannaim) írtak – egy viszonylag korlátok nélküli uralkodó portréját festik le, akinek hatalma felett szinte nincs semmi ellenőrzés.
Judaizmus / 2025. Március 20. / 09:53
Napi Talmud - Szánhedrin 19: „Rossz döntés"
Az előző misnából megtanultuk, hogy „a király nem ítélkezik és nem ítélkeznek fölötte”. Egy király nem ülhet rabbinikus bíróságon bíróként, de ő maga sem állhat ilyen bíróság ítélete alatt. A mai daf azonban néhány érdekes kivételt hoz.