Fekete tűz és fehér tűz - A Tóra titkos üzenete

2025. Május 05. / 08:30


Fekete tűz és fehér tűz - A Tóra titkos üzenete

A zsidó hagyomány szerint a Tóra nem csupán az a pergamenre írt szöveg, amit a zsinagógákban olvasunk. Sokkal több annál: misztikus források szerint a Tóra maga "fekete tűzzel íródott fehér tűzre" (Midrash Tanhuma, Bereishit 1.). Ez a leírás nem pusztán költői kép, hanem mély metafizikai igazságot rejt: a betűkön túlmenően a karakterek közti fehér háttér is üzenetet hordoz, még ha jelenlegi szellemi szintünkön nem is vagyunk képesek olvasni azt. A Tóra szavai közötti üres terek is szavak – melyeket majd csak a Messiás eljövetele után leszünk képesek elolvasni.

A hászid tanítások nagy hangsúlyt fektetnek a betűket körülvevő fehér térre. Rav Kook, a híres rabbi és filozófus úgy magyarázza, hogy ez a "fehér tűz" a gondolkodás és az elmélkedés birodalmát szimbolizálja, szemben a betűk "fekete tüzével", amely a gondolatok konkrét, nyelvi megnyilvánulása. A Tórában a szakaszok között hagyott üres helyek is ezt a funkciót szolgálják: lehetőséget adtak Mózesnek a tanítások elmélyítésére, az isteni igazságok befogadására.

betjod.jpg

Egy különleges hagyomány szerint minden פ (Pe) betű belsejében, annak formájában, ott rejlik egy ב (Bet) betű is. Ez a rejtett jelenlét szintén arra utal, hogy a nyilvánvaló szavak mögött mélyebb, titkos jelentésrétegek húzódnak. Bár ennek pontos forrását nehéz meghatározni, Gershom Scholem, a kabbala egyik legnagyobb modern kutatója is utal hasonló gondolatokra műveiben.

ShowImage.jpgFotó: REUTERS

Ezzel el is érkeztünk a hamarosan ránk köszöntő ünnephez, Lág BáÓmerhez, amely a pészához és sávuotot összekötő ómerszámlálás időszakának 33. napja. A nap, amikor felfüggesztjük a gyász szokásokat, amikor esküvőket és közös ünnepségeket tartanak a közösségek.

A fentebb említett misztikus rétegek különös hangsúlyt kapnak Lág BáÓmer ünnepén. Maga a "Lag" szó is a héber számírásból ered: ל (Lamed) = 30, ג (Gimmel) = 3, így ל"ג = 33.

Lág BáÓmer napja a kabbala egyik legfontosabb alakjához, Rabbi Simon bar Jochájhoz kötődik, aki ezen a napon hagyta el a földi világot. A Zohár (Idra Zuta, Haazinu rész) leírása szerint halála napján Rabbi Simon tanítványai köré gyűltek, hogy hallgassák a szent titkok feltárását, amelyeket addig nem volt szabad nyilvánosságra hozni. Aznap tűz és fény töltötte meg a szobát, amely megakadályozta, hogy bárki közelebb menjen hozzá, és mikor halála után elvitték a testét, lángok kísérték útját, miközben mennyei hang hirdette: „Gyertek, gyűljetek össze Rabbi Simon bar Jocháj ünnepére” (Zohar, Idra Zuta).

Ez az esemény is megerősíti a tűz – mind a fekete, mind a fehér tűz – szimbolikájának fontosságát a Tórában és a kabbalisztikus hagyományban.

What-Is-the-Torah-1240_x_698.jpgFotó: aish.com

David Stern The Jewish Bible: A Material History című művében (2024) kifejti, hogy a Tóra mint fizikai tárgy a legkevésbé változó zsidó szakrális objektum. Az évezredek alatt a pergamenre írt Tóra-szöveg formája – például az Exodus 15. fejezetében található "kisméretű tégla egy egész téglán" (azaz a Shirat HaYam, "A Tenger Éneke") mintázata – változatlan maradt, legyen szó a 12. századi babilóniai vagy a 20. századi amerikai Tóráról. Ez is kifejezi az örökkévaló szöveg időn túli természetét: maga a Tóra, mint isteni gondolat, már a világ teremtése előtt létezett, jóval a fizikai tinta és pergamen előtt.

A görög könyvformátum, a kódex, csak később jelent meg a zsidóságban, amikor már a keresztények átvették használatát saját szentírásaikhoz. A zsidó hagyomány azonban megőrizte a tekercsformátumot, amely tovább erősítette a Tóra szentségét. Mint Stern írja, a Tóra nem csupán szöveg, hanem maga is "szent tárgy", amelyet csókkal tisztelnek, koronákkal díszítenek, és amelyhez mágikus hiedelmek is kötődtek (például szülés közbeni védelmező szerep).

Ahogy Stern felveti, a digitális korszak sem fogja lényegesen megváltoztatni a Tórához való viszonyt. Míg a tanulmányozás módszerei – például a digitális szövegkiadások – fejlődnek, a közösségi használatban a Tóra továbbra is marad pergamenre írt tekercs, amelyet kézzel másolnak, generációról generációra. Talán egy napon, amikor minden más könyv már csak múzeumokban létezik, a Tóra – eredeti formájában vagy valamilyen virtuális, "fekete tűz a fehér tűzön" módon – akkor is fennmarad, fekete és fehér tüzével együtt.

Felhasznált források:

  • Midrash Tanhuma, Bereishit 1.
  • Zohar, Idra Zuta, Devarim (Haazinu)
  • Gershom Scholem munkái
  • David Stern: (University of Washington Press, 2024)
  • Hagyományos magyarázatok Lag B'Omer ünnepéről

Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Ma van Chatam Szófer pozsonyi rabbi Jahrzeitja
Mazsihisz hírek
Eli Cohen miniszter látogatása a Dohány utcai zsinagógában