– A Tóra többféle kifejezést is használ arra, hogy a saját parancsolatait jellemezze. A lehető legegyszerűbb beosztás szerint létezik chok és mispát, amit jobb híján rendeleteknek és parancsolatoknak szoktak fordítani. Ez azonban nem tükrözi a tartalmi különbséget a kétféle micvatípus között – magyarázza az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin e heti számában Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda közösség rabbija.
A bevezetőben említett két kifejezéshez tartozik egy-egy hetiszakasz, ami az adott típusról lett elnevezve. A mispát típusú törvényekről tél vége felé olvastunk a Mispátim hetiszakaszban (Mózes 2., 2124), a chok típusúakról pedig most, Chukát hetében. E kettő összevetéséből adódik az első, természetes javaslat arra, hogy pontosan mi is ez a két kategória.
A Mispátim törvényeiben túlnyomórészt a polgári joghoz hasonló témákról olvashattunk, pl. lopás, őrzés, károkozás. Ezzel szemben a mostani szakaszban csak egyetlen chok típusú törvényt látunk: a vörös tehenet, melynek különleges pora képes megtisztítani még azt is, aki holttest által válik tisztátalanná (Mózes 4., 19:2). Rási így magyarázza ezt:
„A Sátán és a világ népei ezzel heccelik Izraelt: mi ez a parancsolat, és miféle értelme van? Ezért írja, hogy chok: végzés az a Teremtő előtt, nincsen jogunk megkérdőjelezni.”
Valóban: a vörös tehén micvája emberi ésszel nehezen fogható fel. Ezzel élesen szembeállnak azok, amiket mispátnak nevezünk, és szinte minden modern jogrendben megtalálhatunk. A Talmud is erre a következtetésre jut:
„Tanították mestereink: ’törvényeimet [mispát] cselekedjétek meg’. Olyan dolgok, amik ha nem lennének leírva, akkor is logikus lenne leírva lenniük. [...] ’És rendeleteimet [chok] őrizzétek’. Olyan dolgok, amiket a Sátán megkérdőjelez.” (Jomá 67b)
Összefoglalva: míg a mispát emberi logika szerint is értelmezhető, addig a chok már túlmutat azon. Azonban míg az első kategóriában maga a Tóra is felsorol számos példát a Mispátim hetiszakaszban, addig a másodikról ez már nem mondható el.
Vajon van-e más olyan micva is, amit a Tóra choknak, értelemmel nehezen felfoghatónak számít?
Az erre a kérdésre adott válaszát, és Binjomin rabbi további okfejtését teljes terjedelmében az Omek magazin legfrissebb számában olvashatják.
