Harsányi László: Zsidó művészek a viharban (43. rész) – Gerő Erzsi

2020. December 30. / 09:20


Harsányi László: Zsidó művészek a viharban (43. rész) – Gerő Erzsi

Szerző: Deák Andrea

1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.

E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.

gero_erzsi MTDA.jpg

Elöljáróban most kénytelen vagyok egy információszerzési problémát megemlíteni. A két világháború közötti években három előadóművészt hívtak Gerő Erzsinek. Egy operaénekest, egy zongoraművészt és a jelenlegi színész vendégünket. Az újsághírek szétválogatása ezért a szokásosnál komolyabb odafigyelést igényelt. Ha ez mégsem sikerült volna teljesen, akkor az elnézésüket kérem . H. L.

Gerő Erzsi (amúgy még Grünsteinként) 1904-ben született Budapesten. A Színiakadémiát 1927-ben végezte el. Az MTI 1928 márciusában beszámolt arról, hogy az Otthon Kör művészestet rendezett. „A műsort Gerő Erzsinek, a nagytehetségű fiatal színésznőnek szavalata zárta le, amelyben Ady Endre, Heltai Jenő és Ignotus versei szerepeltek” – írta a hírügynökség.

A fiatal művésznő az akkor alakult Új Színház tagja lett. A színház a nevéhez méltó újdonsággal lepte meg a közönséget: 1928. február 10-én bemutatta Shalom An-Ski Dybuk című héber kabbalista legendáját. A darab óriási siker lett, több mint százszor játszották. Mivel ez a – mára elfeledett – színmű meghatározta az ebben egyik főszerepet játszó, és rendkívüli sikert arató Gerő Erzsi további pályáját, ide kívánkozik egy idézet Ignotus Pál kritikájából, amely, a Nyugat ban jelent meg:

„Az Új Színház a Dybuk színrehozatalával olyan nehéz feladatra vállalkozott, hogy már csak ezért is megérdemli mindenki háláját és elismerését, akinek szívügye a magyar színpadi kultúra. A rendezésnek két veszedelmet kellett kikerülnie: egyrészt a merkantilitásnak, nagyvárosiasságnak, dezilluzionált viccelődésnek, üzleti önbizalomnak és erkölcsi önbizalmatlanságnak levegőjét, amelyet a zsidó gesztus és a zsidó hanglejtés a közép- és nyugat-európai ember szemében felidéz – s másrészt a magyarosságét, a metafizika és legenda nélkül való ruszticitásét, a tempósságét, az egyszerű és józan levegőét, amit a mi szemünkben a vidékiesség és parasztosság jelent.”

Gerő Erzsi Színházi Élet 1928. 9. 21.jpg

Egy évvel később egy újabb bemutató és egy újabb főszerep következett. Az Új Színház felújította Bródy Sándor Lyon Lea című drámáját. A Pesti Hírlap így dicsérte Gerő Erzsit:

„Arcjátéka döntő erejű alakításában, ezzel kapcsolódik legigazabban szereplő társai játékába. Mélyről jövő hangjai, vonagló tagjátéka, fojtott szenvedélyt, túlfűtöttséget, rajongó hevületet kifejezők és drámai lendületre hajlók. Nő volt és ember, – miért nem játszhat tehát mást is, mint csak egyetlen típust?”

Gerő Erzsi Színházi Élet 1929.jpg

Az év végén rövid hír jelent meg, hogy Berlinbe készülődik, majd 1931-ben arról írt az Esti Kurir, hogy a Neues Theaterben játszik. Még abban az évben férjhez ment Lengyel István lapszerkesztőhöz.

Nem tudni, hogy mikor jött haza és a hírek egy időre elfogytak. Az biztos, hogy 1934-ben fellépett Füst Milán 25 éves írói ünnepén.

Gerő Erzsébet portréja Sceiber Hugo MILEV.jpg

1940-1941-ben játszik az OMIKE Művészakció rendezte műsorokban. 1940 tavaszán egy irodalmi-est sorozat résztvevője, ősszel Hebbel: Judit című drámájában kap szerepet. A következő évben fellép az Írók a pódiumon című rendezvényen

Itt egyfajta filmszakadás következik. Legközelebb csak 1947-ben találkozunk Gerő Erzsi nevével, amikor a Belvárosi Színház bemutatta az Egy bála rizs című drámát, amelyben Bulla Elmával együtt játszotta a főszerepet.

Ezt követően visszavonult a színpadról. Az Új Élet híreiben időnként feltűnt a neve vidéki hitközségek műsoros rendezvényeinek szereplőjeként. 1972-ben, az Ódry Árpád Művészotthon lakójaként hunyt el.

Gerő Erzsi Új színház 1928. OSZMI.jpg

Képek:

1) Portré MTDA, 1931. Ismeretlen fényképező felvétele.
2) Színházi Élet 1928. 9. Strelisky-fiók felvétele.
3) Színházi Élet 1929. 18. Halmi felvétele
4) Scheiber Hugó portréja, 1933. MILEV
5) Gerő Erzsi az Új Színházban OSZMI fotóarchívum. Ismeretlen fényképező felvétele.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael
Jichák Hercog: „Az igazi hősök az anyák”
Zsidó világ
Hatalmas sikert arattak a PészáhFeszt programjai