A Páva utcai zsinagóga bensőséges, ugyanakkor ünnepélyes hangulatban várta vendégeit egy különleges nyáresti rendezvényre augusztus elején. Dr. Gádor György, a közösség elnöke köszöntötte a megjelenteket, köztük dr. Grósz Andort, a Mazsihisz elnökét, majd az esti tanítást dr. Radvánszki Péter rabbi tartotta, aki a Talmudnak az álomról szóló részeit idézte fel.
Az este zenei részét Budai Miklós kántor varázslatos előadása nyitotta meg, aki szefárd és ladino dallamokkal töltötte meg a zsinagógát. A gitárral kísért dallamok különleges atmoszférát teremtettek. A koncert után a résztvevőket könnyed vacsora és tanulás várta.
A tanítást Radvánszky Péter rabbi tartotta, aki a Talmud Berachot traktátusának álomról szóló részeit idézte fel. A rabbi Ráv Hiszda tanításából kiindulva így fogalmazott:
„Egy megfejtetlen álom olyan, mint egy felbontatlan levél.”
Mint elmondta, az álom az Örökkévaló ajándéka és üzenete, amelyet érdemes megérteni, mert – a hagyomány szerint – „az álom a megfejtése szerint valósul meg”.
Például a folyók, madarak és edények fogalmai többértelmű jelentéssel bírnak a Tánáhban. Itt pozitív és negatív kontextusban is megtalálhatóak. Így ajánlatos, hogy aki álmában látja őket, mondjon el egy verset, amely pozitív kontextusba helyezi ezeket. Ahogy rabbi Hánán tanította: „Három dolog szimbolizálja a békét az álmokban, egy folyó, egy madár és egy edény.” A folyó a békét jelenti, ahogy meg van írva: „Íme, feléje fordítom folyóként a békét.” (Ézsaiás 66:12); a madár is, ahogy meg van írva: „Mint a repülő madarak, úgy fogja az Ö-való Seregek Ura védeni Jeruzsálemet” (Ézsaiás 31:5); és egy edény is a békére utal, ahogy írva van: „Ö-való, békét szerzel majd nekünk” (Ézsaiás 26:12). (Ez utóbbi egy nehezen lefordítható héber szójáték, amiben utalást olvashatunk az edényre).
Ha ezeket a verseket mondja el ébredésekor, amikor valamelyiket (folyó, madár, edény) látta álmában, akkor ezáltal jól értelmezi az álmot, és a jó értelemben, vagyis a béke értelmében fognak „megvalósulni”.
A képen (balról-jobbra): Budai Miklós kántor, Radvánszky Péter rabbi és dr. Gádor György, a Páva utcai zsinagóga elnöke
Megtudhattuk azt is, hogyha valaki rosszat álmodik, és ezt egyedül nem tudja a fenti módokon értelmezni, akkor létezik egy rituálé, ami által mások segítségével „jóra fordíthatja” ezt az álmot. Ez a szokás több imakönyvben is megtalálható „álomjavítás” (hátávát hálom) néven. Az alapja a Talmudban, szintén az álomtraktátusban található meg.
Rabbi Johánán így tanította: Három embert kell hoznia annak, aki rosszat álmodott, és azt kell mondania nekik: „Jó álmot láttam.” Ők pedig azt mondják neki: „Isten tegye jóvá, és legyen jó. Hétszer rendeljék el neked az égből, hogy jó legyen, és jó lesz.”
Utána három verset kell elmondani a rosszból jóvá válásról, három verset a megváltásról, és három verset, amelyek a békét említik.
Radvánszki rabbi elgondolkodtató előadását mindenki kíváncsian hallgatta. Az eseményen fiatalok, kisgyermekes családok és idősebbek egyaránt jelen voltak, ami ékes bizonyítéka annak, hogy a neológia él és virágzik.
Dr. Grósz Andor, a Mazsihisz elnöke szintén megosztotta gondolatait: hangsúlyozta, hogy e fal előtt, ahol a holokausztban elpusztított zsidó áldozatok nevei állnak, még különösebb jelentősége van az alkalomnak. Nyolcvan évvel ezelőtt senki sem hitte volna, hogy itt valaha újra ima hangzik el – ráadásul jó hangulatban. Hozzátette:
„Örülnének azok, akiknek neve a falon szerepel, ha látnák ezt.”
A rendezvény egyszerre nyújtott zenei élményt, adott lehetőséget közösségi találkozásra, míg a jelenlévők elgondolkoztató lelki útravalóval távozhattak.
Zucker-Kertész Lilla
