Húsz fontos budapesti épület, amelyet magyar zsidó építész tervezett (4. rész)

2017. Június 03. / 21:40


Húsz fontos budapesti épület, amelyet magyar zsidó építész tervezett (4. rész)

A húsz fontos budapesti épület, amelyet magyar zsidó építész tervezett sorozatunk negyedik részét olvashatják, amelyben többek között bemutatjuk a Fővárosi Állatkert főbejárat és az Elefántházat, a Ma Manó házat, a Corvin mozit és a Hungária fürdőt. A sorozat első része ide, a második része ide, a harmadik része pedig ide kattintva olvasható el.


1.png
2.png3.png


Neuschloss Kornél: Fővárosi Állatkert (Főbejárat és Elefántház)


Neuschloss Kornél (1864-1935), aki építész, bölcsészdoktor és archeológus is volt egy személyben, legfőbb építészeti tevékenysége a Fővárosi Állatkerthez köthető. Ő az első építési szakasz (1909-1912) építészeti ellenőre, továbbá a Főbejárat és az Elefánt-ház tervezője.

Az intézmény – amelyet 1866-ban alapították, de a 20. század elejére csődbe jutott – első bejárata is díszes volt, de annak csak az alapjait használják fel az átépítéskor (1909-1912).

Az újjáépült állatkert melybe egyébként Neuschloss mellett a fiatal Kós Károly és Zrumeczky Dezső tervez épületeket, Főkapuja ma a hely szimbóluma. A bejárat egy központi kaputoronyból áll, amelyet négy-négy műkőből öntött kőelefánt és köztük ülő indiai idomárjaik tartanak, ehhez két negyedköríves oldalszárny és ezek végén egy-egy irodaként és jegypénztárként működő épület áll.

A kaputornyot az Elefántház-hoz hasonlóan Zsolnay kerámiával borított, cikkelyes álkupola fedi, amelynek középső részén jegesmedvék, legtetején pedig mandrillok figyelnek a világ minden égtája felé. A szobrok Maugsch Gyula alkotásai. Nagyon szép a kovácsoltvas kapu, illetve a trópusi hangulatú, a kapuív mentén végigfutó mozaik is.

Az Elefántház az állatkert tán legismertebb műemlék épülete. Eredetileg a Vastagbőrűek Háza nevet viseli és szecessziós stílusban épül 1912-ben. A háromhajós épületen belül a legnagyobb belmagasságú főhajó a látogatótér, az oldalhajókban élnek az állatok. A tetőt dongaboltozat tartja, amit egy félköríves hevederív két részre oszt. A boltívek közti pilléreket a boltvállaknál tizenkét ágú csillag díszíti. A hajók végén két kupola látható: az északkeleti, minaret melletti részen a kisebb, amely a négy díszes sarokív miatt tizenkétszögalapúnak tűnik, illetve az épület másik végén a nagyobb, amely csegelyesen kapcsolódik a falakhoz.

A keleties hatást erősíti a 31 méter magas minaret, melynek felső szintjére 91 lépcső vezetett. A belső teret növényornamentika és stilizált állatábrázolások díszítik.

A tornyot 1915-ben az I. világháborús szövetséges Oszmán Birodalom kérésére lebontják, mivel a török diplomácia nemtetszését fejezi ki az ellen, hogy egy muszlim szimbólum egy állatházat díszítsen.

5.png6.png


Az épület a II. világháborút különösebb sérülések nélkül vészeli át, azonban állapota a 20. század utolsó évtizedére olyannyira leromlik, hogy felújítása elkerülhetetlenné vált. A minaret is újjáépül, így az épület nem csak eredeti alakját nyeri vissza, hanem még egy kilátóval is gazdagodik az állatkert. (A felújítást 2000-ben Europa Nostra-díjjal honorálják.)

7.png8.png

Az Elefántház legismertebb lakói az ázsiai elefántok, de élnek itt nílusi vízilovak is. A bikaistállóban pedig az elefántok evolúciós szempontból legközelebbi rokonai, a szirtiborzok lakják. A ház Zsiráfház felőli oldalán marabuk kaptak helyet. Az Elefántház lakói még a sarkantyús teknősök.

Barát Béla és Novák Ede: Georgia bérpalota

9.png

A modern bérházépítészet hazai úttörőjének számító Barát Béla (1888-1945) - Novák Ede (1888-1951) építészpáros az 1930-as évek közepére az Astoriánál álló Georgia bérpalota (VII. Rákóczi út 4., 1935), azaz eredetileg a Mezőgazdasági Ipar Rt. Nyugdíjpénztára bérházának megalkotásával felér pályája csúcsára.

10.png

Az épület, amit egyszerűen „órás háznak” nevez a pesti köznyelv a homlokzatán lévő nagy órája miatt, homlokzati tagolását pár évvel később Hültl Dezső (a sarki MTA bérháznál) is átveszi (a két épület egynek is tetszik). Novákékat a Magyar Építőművészek Szövetsége Mester-díjjal jutalmazza művükért.

11.png

A Georgia bérpalota előéletéhez tartozik, hogy helyén eredetileg az 1818-ban alapított Fehér Hattyú fogadó áll. Glück Károly vendéglős megveszi az ingatlant és kávéházzal bővíti ki 1839-ben. A reformer Teleki László Központi Ellenzéki Köre itt szerveződik.

12.png

A ház tulajdonosa 1871-ben Langheinrich Frigyes lesz, a Fehér Hattyú üzemeltetetését pedig Weingruber Ármin veszi át, ahol megfordul Kossuth, Podmaniczky Frigyes és Déryné, sőt a tiszaeszlári vérvád „vádlottja” Scharf Móric, aki apjával Scharf József templomszolgával együtt itt szállásolnak el. Miután kiderül a lakhelyük, a ház hátsó kapuján kell kiszökniük, hogy a felbőszült tömeg ne lincselje meg őket.

Weingruber Ármin felesége szállodává fejleszti a fogadót, amelynek vendége a festő Menyánszky László is. Weingruberék időközben átteszik székhelyüket a körútra.

A Fehér Hattyú szálloda Rém Róbert tulajdonába megy át, aki 1900-ban öregségére hivatkozva túl is ad a házon. Az új vevő Wolf József, aki fényképészeti stúdiókat is kialakít a szálloda tetőterében és ahol Babits Mihály is sokszor örökítteti meg magát.

A fogadó megszűnése után az épületbe a Lustig Divatáruház költözik, az egykori szállodát megveszi a Mezőgazdasági Ipar Rt. Nyugdíjpénztára, hogy a telken 1935-re felépíthesse ötemeletes modern lakóházát Baráték tervei alapján. Ez a modern hazai bérházépítészet egyik első darabja. A tagolt tömegű, sima travertin burkolatos épület második emeletének magasságában vörösrézből domborított szoboralak, a Termékenység allegóriája áll, Abonyi Grandtner György műve, melyet Jungfer Gyula műhelye készít el. A kovácsoltvas munkák Bieber Károly keze nyomát dicsérik.

A divatáruház kereskedősegédje 1913-ig Salamon Béla, aki később a pesti kabaré legendás alakjává válik. A bérházban lakik 1925-től pár évig az építész Molnár Farkas illetve Zágoni István, Az Újság lapírója.

Nay Rezső és Strausz Ödön: Mai Manó-ház

maimano_1.png

Az eklektika sikeres párosa Nay Rezső (1862-1916) és sógora, Strausz Ödön (1858-1920) szakmai együttműködése 1892-től datálódik.

Közösen tervezett házaik legfontosabb fővárosi darabja egy különleges, francia reneszánsz hatásokat mutató, ma már műemléknek számító műteremház a Nagymező utca 20-ban, Mann József építői közreműködésével. 1893-ban a kor jeles fotográfusa, a főként gyerekképekkel sikeres Mai Manó egy háromemeletes ház építését kérvényezi a helyi hatóságnál. A ház egy év múlva már áll.

maimano_2.pngmaimano_3.png

Az épület története igencsak változatosan alakul az idők során: Mai Manó halála után Weiss Hugó üzemelteti a műtermet 1931-ig, majd itt működik az Arizóna mulató. 1944-ben az akkori tulajdonosokat, Rozsnyai Sándor zeneszerzőt és feleségét Rozsnyai Micit – Miss Arizónát – a nyilasok elhurcolják és meggyilkolják. A háború után Básti Lajos Irodalmi Varietéja működik itt, majd az állam lesz a tulajdonos. A Thália Stúdió lakhelye lesz, majd az Autóklub székháza és manapság pedig a Magyar Fotográfusok Házának és a Mai Manó Galériának ad otthont.

A főhomlokzatot Zsolnay-kerámia borítja. A földszinti portálok felett helyezkednek el az első tulajdonos mesterségére utaló fényképezőgépeket tartó puttók. A második emeleten allegorikus nőalakok kaptak helyet, a negyedik szintet sgraffito díszíti. A földszint az üzlethelyiségek, az első emelet a tulajdonos lakásának, a második a műterem helye. A harmadik emeletre szintén a család számára kialakított (teraszos) szobák kapnak helyet, a tetőtérben irodák, laborok, műhelyek helyezkednek el.

Bauer Emil: Corvin mozi

corvin_1.png

corvin_2.png

Bauer Emil (1883-1956) építészi életművének legfontosabb darabjai, az ország talán legszebb filmszínháza és egyben legérdekesebb hangulatú helye, a Corvin mozi és a Corvin köz.

"Babonás és csoda tündéri palota, mely sorsokat remekbe mintáz, az álmainknak várfoka: a színház… " E szavakkal köszönti Kosztolányi Dezső 1922. november 21-én az 1200 férőhelyes Corvin Mozgóképszínházat, melynek ünnepi megnyitóján megjelenik Horthy Miklós kormányzó és József főherceg is.

A Mozgóképfejlesztő Rt. 1920-ban pályázatot hirdet mozgóképszínház tervezésére a volt Gschwindt-féle szeszgyár és gyógyfürdő telkére a József körút-Üllői út sarkán. A nyertes Vágó László egy 1500 személyes hatalmas méretű filmszínházat tervez, azonban ennek magas költségei miatt inkább Bauer Emil kisebb, 1217 főt befogadó moziját építik fel 1922-ben. Az egész telektömbre is a beépítési tervet Bauer Emil készítette el a Magyar Általános Ingatlanbank részére. A József körútra, Üllői útra, Kisfaludy utcára, Práter utcára és a patkó alakú Corvin közre néző épületeket mindenestül megtervezi, egységes neobarokk homlokzattal. Az engedélyezési terveket azonban nem egyedül készíti, a hat épület közül egyet Rainer Károly, egyet pedig Vágó László tervez, hűen követve a beépítési terv előírásait.

A mozi alapítói között van a Magyar Város és Községfejlesztési Bank, az Uránia Mozgóképszínház Rt., a Corvin Filmgyár, illetve a Mozgóképotthon Rt. Az 1920-as évek végén szerelik fel a mozit beszélő és hangosfilm leadó készülékkel, ám az első nyereséges év így is csak 1938-ban érkezett el.

A II. világháború idején számos tulajdonos váltja egymást, míg végül 1955-ben a Szovjetunió visszaadja a Corvin Filmszínházat, amely így állami tulajdonba kerül.

Az 1956-os forradalom idején az épület és környéke súlyos harcok színtere. A mozi megrongálódik és ki is gyullad. Renoválását 1957-re fejezik be és az ország első szélesvásznú mozija lesz. A nézők először a Háború és békét láthatják a felújított épületben.

Az 1960-as években elsőként a Corvin mozit alakítják át, hogy 70 mm-es filmek vetítésére is alkalmas legyen. 1996-ban Töreky Dezső és Rajk László tervei alapján újjáépítik. Azóta is hat teremmel üzemel, közel 1500 fő befogadására alkalmas.

corvin_3.png

A Corvin köz három neobarokk épülete (VIII. Corvin köz 2., 4/a-b és 5.) is Bauer nevéhez köthető. Mindegyik esetben a Perl testvérek (Perl Jenő, Ödön, László és Dezső), akik rőfös árú és fehérnemű kereskedéssel foglalkoznak, a megrendelők. (A Corvin köz további épületeit Rainer Károly és Vágó László tervezi.)

Ágoston Emil: Hungária fürdő

hungaria_1.png

Ágoston Emil (1876-1921) nevéhez az Astoria szálló – melyet Hikisch Rezsővel együtt alkot – mellett egy fürdő épület is fűződik.

hungaria_2.png

1907-ben készül el ugyanis tervei alapján a VII. Dohány utca 44-ben a Hungária Úszócsarnok és Gőzfürdő. A ma már műemléki védelem alatt álló épület homlokzata egyetlen nagy nyílásra komponált, sima kőburkolatos, szobordíszes szecessziós-premodern alkotás. A főhomlokzatot és a medenceteret Zsolnay-kerámiával, bronz falikarokkal és korlátokkal, faragásokkal díszítik, kiképzése Budapest legszebb fürdőivel, a Gellérttel és a Széchenyivel vetekedik. A megszokott fürdőhelyiségek mellett egy úszóversenyek lebonyolítására is alkalmas, oszlopos úszócsarnok is helyet kap az épületben. Az uszoda üvegkupolája mechanikusan mozgatható, amelyet szép idő esetén széttolnak, hogy a vendégek a szabad ég alatt is fürdőzhessenek.

hungaria_3.pnghungaria_4.png

Az 1920-as években a Hungária fürdő az Ingatlanbank tulajdonába kerül. A fürdő Nyár utcai szárnyában megnyitják a Continental szállót, a Klauzál utca felőli népfürdőt lebontják és helyére 1929-ben Vágó László tervei alapján art deco stílusú, hatemeletes bérházat emelnek a Dohány utca 46-ban. A megmaradó épületrészben Kamara Mozgó néven filmszínházat nyitnak. Itt tartja előadásait a Bányász (később Honvéd) Színház, a Fővárosi Nagy Varieté, legvégül a Tarka Színpad 1963-ig. 1965-től a szomszédos Continental szálló használja az egyre romló állapotú egykori Hungária fürdő néhány helyiségét, de miután 1970-ben a szálló bezárja kapuit, a fürdőépület is egyre elhagyatottabb lett.

2004 nyarán a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elrendeli a zsidónegyed területén lévő veszélyeztetett épületek, így a Hungária fürdő ideiglenes védettségét, 2005-ben pedig műemlékké nyilvánítják az épület megmaradt részét.

2008-ban elbontják a régi szálloda még megmaradt romjait és a helyére új épületet emel a Zara szállodalánc. A Hungária fürdő kapuzatát és belső íves csarnokát – amely a Hotel főbejárataként és aulájaként funkcionál – eredeti állapotában felújítják. A négycsillagos Continental Hotel Zara 2010-ben nyílik meg.


+Ráadás

Barát Béla, Böhm Henrik, Hajós Alfréd, Hegedűs Ármin, Kozma Lajos, Ligeti Pál, Novák Ede, Quittner Ervin, Róth Zsigmond, Tauszig Béla, Vágó László, Wellisch Andor: a Napraforgó utca házai.



A II. Napraforgó utcai kísérleti mintatelep (1931) a magyar Bauhaus kiemelkedő emléke.

napraforgo_1.png

A lakótelep előzménye az, hogy az 1920-as években a Magyar Mérnök- és Építész Egylet egy lakásankétján néhányan felvetik, hogy egy stuttgarti példa (Werkbund lakótelep) alapján egyszerre több tucat, egymáshoz jól illeszkedő villát kellene építeni. A kísérlet arról szól, hogy lehet-e száz négyszögöles telekre különálló, kertes családi házakat tervezni. Az elhangzott ötletet ifj. Masirevich György, Kaffka Péter, Kozma Lajos és Vágó László karolja fel, és megnyerik kivitelezőnek a Fejér és Dános céget.

A lakótelep helyét Pasaréten, az Ördögárok melletti beépítetlen szakaszon jelölik ki. Az egy utcából álló, 22 családi ház tervezői között a modernebb szellemben dolgozó építészek mellett, részt vesznek a „neo” stílusok képviselőinek idősebb alkotói is.
„Általában a földszinten kapott helyet a nappali és ebédlő a konyhával, a belső lépcsőn elérhető emeleten pedig a kettő vagy három hálószoba fürdővel. Ezt a sémát a tervezők rendkívül változatos elrendezésben, a legkülönbözőbb épületformákkal, anyaghasználattal és architektúrával valósítják meg, illusztrálandó a korszerű kislakásban rejlő lehetőségeket.” (1)

A 22 alkotóból 12 zsidó származású. Az utcában tervezett házaikat mutatják be a következő fotók.

Gottdank TIbor


1
Ferkai András: Buda építészete a két világháború között. Budapest, 1995.

v__g___1.png
Vágó László: Napraforgó utca 1.

kozma_1.png
Kozma Lajos: Napraforgó utca 5.

kozma_2.png
Kozma Lajos: Napraforgó utca 6-8.

wellisch_1.png
Wellisch Andor: Napraforgó utca 7.

v__g___2.png
Vágó László: Napraforgó utca 11.

quittner_1.png
Quittner Ervin: Napraforgó utca 12.

b__hm_1.png
Böhm Henrik és Hegedűs Ármin: Napraforgó utca 14.

ligeti_1.png
Ligeti Pál (Molnár Farkassal): Napraforgó utca 15.

hajos_1.png
Hajós Alfréd: Napraforgó utca 17.

bar__t_1.png
Barát Béla és Novák Ede: Napraforgó utca 22.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

ENGLISH
Help for those who cannot return to Israel
2025. Június 15. / 18:53

Help for those who cannot return to Israel

Zsidó világ
Lág baÓmer (A számlálás 33. napja)
2025. Május 16. / 17:05

Lág baÓmer (A számlálás 33. napja)