Címkék
Talmud
Judaizmus / 2025. Április 02. / 09:18
Napi Talmud - Szánhedrin 24: "Szolgálatra alkalmatlan"
A Szanhedrin harmadik fejezetét nyitó misna említi, hogy a pénzügyi ügyekben a peres felek rokonai nem szolgálhatnak bíróként vagy tanúként. Amikor tehát a mai dáf végén lévő misna azzal kezdődik, hogy felsorolja azokat, akiket kizárnak ezekből a szerepekből, akkor azt várhatnánk, hogy egy listát találunk a konkrét családi kapcsolatokról, amelyek kizárják az érintetteket.
Judaizmus / 2025. Március 27. / 11:23
Napi Talmud - Szánhedrin 23: Bírók vagy bíróságok
A pénzügyi ügyeket három személy bírálja el. Az egyik peres fél választ magának egyet, a másik peres fél választ magának egyet, és ketten együtt választanak még egyet. Ez Rabbi Meir álláspontja. Mielőtt azonban rátérnénk az e kijelentés körüli vitára, először egy rejtélyt kell megoldanunk: Három micsoda bírálja el az ügyet? Három bíró vagy három bíróság, amelyek mindegyike három főből áll?
Judaizmus / 2025. Március 25. / 13:21
Napi Talmud - Szánedrin 22: Történelmi változás
A legrégebbi fennmaradt héber szövegek egy része olyan írással van írva, amely a gyakorlatlan szem számára csupán „macskakaparásnak” tűnik. Ez az ősi héber írás, amelyet a tudósok Paleo-Hébernek hívnak. Az a héber írás, amelyet ma ismerünk, csak a zsidók babilóniából való visszatérése után, i.e. 538-ban, Ezra írnok idejében jelenik meg a zsidó történelmi feljegyzésekben.
Judaizmus / 2025. Március 24. / 14:20
Szabad-e fára mászni szombaton?
Egy külföldi internetes fórumon valaki feltette a kérdést: milyen meghökkentő, furcsa vagy elgondolkoztató zsidó történeteket ismernek az emberek? Számos izgalmas válasz érkezett, többek között a sábáti tilalmakhoz kapcsolódó különös esetekről is.
Judaizmus / 2025. Március 24. / 10:25
Napi Talmud - Szánhedrin 21: "A király tórája"
Ahogy tovább vizsgáljuk a királyra vonatkozó törvényeket, emlékezzünk arra Mózes ötödik könyve 17:18–20 előírására, miszerint Izrael királyának saját Tóra-tekercset kell írnia és azt uralkodása alatt magánál kell tartania:
Judaizmus / 2025. Március 23. / 09:00
Napi Talmud - Szánhedrin 20: "Királyi jogok és jogtalanságok"
A Szánhedrin második fejezete elsősorban a királyra vonatkozó szabályokkal foglalkozik: jogaival és kötelességeivel, valamint különleges helyzetével a jogrendszeren belül. Összességében a fejezet misnái – melyeket természetesen a tannák (tannaim) írtak – egy viszonylag korlátok nélküli uralkodó portréját festik le, akinek hatalma felett szinte nincs semmi ellenőrzés.
Judaizmus / 2025. Március 20. / 09:53
Napi Talmud - Szánhedrin 19: „Rossz döntés"
Az előző misnából megtanultuk, hogy „a király nem ítélkezik és nem ítélkeznek fölötte”. Egy király nem ülhet rabbinikus bíróságon bíróként, de ő maga sem állhat ilyen bíróság ítélete alatt. A mai daf azonban néhány érdekes kivételt hoz.
Judaizmus / 2025. Március 19. / 10:07
Napi Talmud - Szánhedrin 18: "Törvények felett"
Amikor a Szentély állt, a főpap a zsidó nép vallási vezetője volt. Amikor független zsidó királyság létezett, a király volt a politikai vezető. A rabbik korában, a Szentély pusztulása után egyik tisztséget sem töltötték be, de ezeknek a gyakorlatilag már-már mitikus vezetőknek a jogi státusza továbbra is érdekelte a rabbikat, és ez az egész fejezet ezzel a témával foglalkozik.
Judaizmus / 2025. Március 10. / 11:19
Napi Talmud - Szánhedrin 17: "Próféták örökké"
A rabbinikus bíróságok méretének és felépítésének vizsgálata során a mai dáf a legnagyobb bíróság, a Nagy Szánhedrin bibliai előzményét elemzi. Miután Isten megparancsolta Mózesnek, hogy válasszon ki 70 férfit Izrael vénei közé (lásd Mózes negyedik könyve 11:15), Mózes nehéz helyzetbe kerül. Szeretné, ha minden törzs egyenlő arányban képviseltetné magát, de a számok nem kedveznek neki.
Judaizmus / 2025. Március 05. / 10:20
Napi Talmud - Szánhedrin 16: "Hamis próféta és lázadó vén"
A mai dáf olyan cselekedetek sorozatát tárgyalja, amelyekhez a Nagy Szánhedrin, azaz a 71 bíróból álló testület jóváhagyása szükséges. Ide tartozik például a főpap felett való ítélkezés, valamint egy király azon döntése, hogy tetszés szerinti háborút indítson (ellentétben azzal a háborúval, amelyet Isten parancsolt meg, és így kötelező).
Judaizmus / 2025. Március 04. / 11:56
Napi Talmud - Szánhedrin 15: "Azonnali végrehajtás"
A Bava Kama traktátusban tanultunk egy öklelő ökörről – vagyis egy olyan ökörről, amelyről elterjedt a hír, hogy embereket öklel fel. A Tóra előírja (2Mózes 21:29), hogy az ilyen ökör tulajdonosát figyelmeztetni kell, és ha az ökör ismét öklel, mind az állatot, mind a tulajdonosát halálra kell ítélni. Alább látható, hogy még az állatok is halálbüntetésben részesülnek, ha megszegnek bizonyos szent határokat.
Judaizmus / 2025. Március 03. / 10:55
Napi Talmud - Szánhedrin 14
A tegnapi dafban, amikor a Gemara megpróbált megfejteni egy braitát, amely kétféle kézrátételről (szmiháról) szólt, amelyekhez három bíró szükséges, tisztázta, hogy ezek közül az egyik a szemichára utal, ahogyan ma általában használjuk a kifejezést, azaz a rabbinikus felhatalmazásra. A Gemara azonban megkérdőjelezi azt a felvetést, hogy a szmihához három bíró szükséges, Rabbi Jehuda ben Bava története alapján.