Napi Talmud - Szánhedrin 45: Mit jelent a jó halál?

2025. November 18. / 08:00


Napi Talmud - Szánhedrin 45: Mit jelent a jó halál?

My Jewish Learning  napi Talmud-magyarázatait az alábbiakban folytatjuk. Amikor tanúk érkeznek, hogy vallomást tegyenek egy halálbüntetéssel járó ügyben, figyelmeztetik őket feladatuk súlyára: egy ember élete múlik azon, amit mondanak.

A tanúkra nézve is komoly következményei vannak mindennek, hiszen ők maguk is az „ítélet-végrehajtók” közé tartoznak. Mózes ötödik könyve 17:7 így tanít: „Először a tanúk keze legyen rajta, hogy megöljék, és azután az egész nép keze.” A dáf misnája pedig elmagyarázza, hogyan működik mindez a megkövezés esetében:

"A megkövezés helye, ahonnan a halálra ítéltet lelökik, egy emelvény, amely egy átlagos ember magasságának kétszerese. Az egyik tanú, aki ellene tanúskodott, a csípőjénél fogva lelöki… és ha a földre zuhanva meghal, akkor a törvényszegő megkövezésének kötelezettsége teljesült. Ha azonban nem hal meg az eséstől, a második tanú fogja a kifejezetten erre a célra előkészített követ, és a mellkasára veti. Ha ettől meghal, a megkövezés kötelezettsége teljesült. Ha pedig ettől sem hal meg, akkor az összegyűlt nép fejezi be a megkövezést további kövek dobálásával, amíg az ítélet be nem teljesül."

A közhiedelemmel ellentétben a megkövezés nem valamiféle féktelen népítélet. A halálra ítéltet először egy magas emelvényre vezetik – körülbelül kétszer magasabbra, mint egy átlagos ember. Ott az egyik tanú meglöki, hogy lezuhanjon. Ha az esés nem halálos, a második tanú egy nagy követ ejt rá. Ha ez sem jár eredménnyel, a jelenlévők teljesítik be az ítéletet, további köveket dobva rá mindaddig, amíg az nem teljesül.

A misna megjegyzi: a kivégzés vallási kötelezettség, a Tóra parancsának teljesítése. És e kötelezettség elsődlegesen azokra a tanúkra hárul, akiknek a vallomása a halálos ítélethez vezetett.

A Gemára vitatja a misnában leírt, a Bává Kamma 50. alapján leírt kivégzési protokollt, amely szerint egy személy felelős a tíz tenyérnyi nyílt gödör által okozott kárért – mert egy ilyen magasságból való zuhanás halálhoz vezethet. Ha tíz tenyérnyi – vagyis egy átlagos ember magasságánál is kevesebb – zuhanás halálos lehet, kérdezi a Gemara, miért van szükség a megkövezésnél sokkal magasabb emelvényre? Válaszul Ráv Nachman idézi Rabba bar Avuh tanítását:

„Még a halálra ítélt számára is válasszatok jó halált.”

Noha az ember meghalhat egy tíz tenyérnyi eséstől, jó eséllyel túl is élheti. A kivégzéshez ezért magasabb emelvényre van szükség, hogy az illető nagyobb valószínűséggel haljon meg magától az eséstől, és ne kelljen hosszasan szenvednie, míg a második tanú ráejti a követ, vagy – ha szükséges – a jelenlévők fejezik be a megkövezést.

Ha így van, miért nem építenek még magasabb emelvényt, hogy az esés biztosan halálos legyen, és ezzel még inkább csökkentsék a szenvedést? A Gemara válasza: azért nem, mert egy túl magas esés már eltorzítaná a testet, és így nem minősülne „jó halálnak”.

Most tehát két alapelvünk van a „jó halál” fogalmához: a szenvedés minimalizálása és a test eltorzulásának minimalizálása. Lehetne érvelni amellett, hogy nincs olyan, mint „jó halál” – különösen, ha azt a bíróság hajtja végre. És ahogy haladunk előre a Szanhedrin traktátusban, egyre világosabbá válik, hogy a rabbik mindent megtettek annak érdekében, hogy a halálbüntetés gyakorlati alkalmazását szinte teljesen megszüntessék. De mivel elméleti szinten mégis számoltak vele, fontosnak tartották, hogy a kivégzés ne váljon kegyetlen látványossággá, és meghatározták, mit tekintenek „jó halálnak”.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi arról, hogy mi hiányzott Noéból
Megemlékezések
Alexander Bernátra emlékeztek a filozófia világnapján