Aki Mengelének rajzolt – Feld Lajos képei a holokausztról mesélnek

2025. Február 06. / 14:27


Aki Mengelének rajzolt – Feld Lajos képei a holokausztról mesélnek

"Amit átéltem, amit láttam, szavakba foglalni nem lehet.” A WMN egy különleges és fájdalmas történetet mutat be Feld Lajosról, aki gyerekként Auschwitzban Mengelének rajzolt, hogy életben maradhasson.

Vannak emberek, akik nem szerepelnek a történelemkönyvekben: nem hadvezérek, nem politikusok, nem hoznak törvényeket, nem szónokolnak, nem küldenek harcmezőre senkit és nem is lövetnek tömegbe. Hétköznapi életet élnek – már ha hagyják őket –, mégis, sok ember életére hatással vannak. Művészetükkel, tanításukkal, szelíd példamutatásukkal. Feld Lajos ilyen ember volt. Rajzai és festményei vizuális tanúságtételek a koncentrációs táborok rémtetteiről – indítja a cikket Kurucz Adrienn.

Szépség, harmónia, a szeretett város képei – majd a rémálomé, utazás a legsötétebb borzalmak vidékére, a felszakadó trauma sokkoló emlékei. Feld Lajos rajzai, festményei e két végletet köré csoportosulnak. Mutatnak egy művészt, egy óriás kisembert, aki elszántan kereste egész életében azokat a dolgokat a világban, amelyben megkapaszkodhat, amelyek miatt túlélni érdemes.

1904-ben jött a világra. A szülei vele együtt kilenc gyereket neveltek. Szegények voltak, az apa raktáros volt, 34 éves korában tanult meg írni-olvasni, az anya mosónő – ő sosem járhatott iskolába. Feld Lajos gyerekkorában nem látott maga körül festményeket.

De a tehetsége így is utat tört magának, ahogy erre lehetőség adódott. „Nekünk nem volt otthon kép a falon, hacsak a penészes, nedves foltokat nem tekintem annak. Rajzolni akkor kezdtem el, amikor a bérházban, ahol laktunk megláttam, hogy egy érettségire készülő diák képes levelezőlapról festeget olajjal. Gyorsan beszaladtam a szobába, és én is elkezdtem korsókat rajzolgatni, magyaros motívumokkal”  – mesélte Szaszák Györgynek egy interjúban .  A kassai reálgimnáziumban végzett, itt már tanult rajzolni, kitűnt a kortársai közül. De nemcsak a tehetsége miatt vonta magára a figyelmet.

feldlajos.jpeg

Ekkorra nyilvánvalóvá vált, hogy soha nem fog megnőni. Hipofíziszavar következtében kevés növekedési hormont termelt a szervezete: kisember maradt. Sokat csúfolták, pedig jó ember volt, kedves és segítőkész – így emlékeznek rá a kortársak.

Feldre nagy hatással volt Krón Jenő festőművész-grafikus, aki 1921-ben Kassára költözött, és képzőművészeti szabadiskolát nyitott. Krón aztán kedves tanítványát maga vitte 1925-ben Budapestre a Képzőművészeti Akadémiára. Feld otthonra lelt az akadémián, tanárai nem csak mentorálták, de olykor etették is.

1933-ban azonban közbeszólt a történelem: csehszlovák állampolgársága miatt megkereste a rendőrség, és visszaküldték Kassára. A helyzete nem volt éppen rózsás, nem volt lakása, műterme sem volt. Úgyhogy kiment az utcára, és Kassa városát kezdte rajzolni.

1935-ben képzőművészeti magániskolát nyitott, sok helybéli művész tőle tanulta meg az alapokat. A tanítványai közé tartozott az a nő is, akinek a rendőrségen össze kellett írnia a kassai zsidókat. Feld Lajost kihagyta a névsorból, ezért csak a szüleit, testvéreit, rokonait vitték a téglagyárba, ahol összegyűjtötték őket a deportálás előtt.

Feld Lajos fogta a hátizsákját, telepakolta papírral, ceruzával és követte a családját a téglagyárba. A szüleit egy nappal korábban indították el Auschwitzba, mint őt. Még el tudtak búcsúzni. Auschwitzban már nem találkoztak, mire Feld Lajos odaért, már elégették őket.

Szaszák Györgynek így mesélte: „A megérkezésünk után azonnal felsorakoztattak. A hírhedt náci doktor – Mengele kísérletezés céljára néhány ikret s engem kiválasztott. »Mi a foglalkozása?« – kérdezte. Mondom, festőművész vagyok. »Meghagyni, nem lenyírni!« Reggel aztán parancsot kaptam tőle: »Rajzolni, rajzolni! A képeket átadni!« […] A parancs szerint rajzoltam, de annyi eszem volt, hogy ott portrékon kívül mást nem csináltam.

A híres lágerképeket tehát nem Auschwitzban készítette a művész. (A képeken a dátum nem az alkotás keletkezésének idejét jelzi, hanem az ábrázolt történet idejét – magyarázza Szaszák.)

Az átélt traumák inkább csak idős korában jelentek meg a képein. Anyák és gyerekek, ahogy elszakítják őket egymástól. Éhségtől összerogyó emberek. Kínzások. Hetven-nyolcvan festménye-tanúságtétele található ma a világban.

A teljes cikk elolvasható a wmn oldalán.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Kultúra
Finnül is megjelent az 1945 és más történetek
Oktatás
Nyílt nap a BZSH Scheiber Sándor Gimnáziumban
Zsidó ünnepek
Imakoncert, tanítások, közösség – interjú az idei Szlihotról