„...Törvény a poklosságról megtisztulása napján...”

2024. Április 18. / 09:30


„...Törvény a poklosságról megtisztulása napján...”

Szerdócz Ervin újpesti rabbi a Mecórá hetiszakasz kapcsán óva int mindenkit a rossz beszédtől, a Talmud bölcsei szerint ugyanis a rosszindulatú pletykálkodás nem marad büntetlenül. Előbb-utóbb az ember bőrén jól látható bélyegként jelenik meg. Lám, a kozmetika ipar a drága termékeivel a fecsegő felszínt próbálja elsimítani, miközben hallgat a mély!

Mestereink erkölcsi tanítása: „… az ember soha ne beszéljen rosszhiszeműen, hazug módon felebarátjáról, hiszen poklosság a rossz beszéd következménye”.

„Vízfolyam tölti meg a nyelvnek medrét, s mégis, mily pusztító láng tud kicsapni a nyelvből!” (Levit. Rab. 16.) A rossznyelvűséget a hagyomány olyan véteknek minősíti, melynek büntetése az ember bőrén jól látható bélyegként jelenik meg.

„Mert amint a rágalmazón, a hazugon és gúnyolódón nem nyugszik meg Isten szelleme, úgy a képmutatón se.” (Talmud Szanhedrin 103.a.)

„Rabbi Simon ben Jocháj mondta: ha ott álltam volna a Szináj-hegyen, mikor a Tóra Izraelnek adatott, azt kértem volna Istentől, hogy teremtsen az embernek két szájat, egyet a Tórával való foglalatosságra, egyet pedig más szükségleteire”. A bölcs rabbi jól látta, hogy helyes volt csupán egy szájjal teremteni az embert, hiszen „noha csak egy szája van mindenkinek, a világ alig képes talpon maradni a beszéd árulkodásai miatt. Ha kettő volna, mennyivel inkább így volna”. (Talmud Jer. Brachot 3.b.)

Jákob Kranz rabbi (Dubnói Mágid 1741-1804) tanította: 

„Összefüggés van a jóindulatúság és vele járó helyes beszéd, békés öregkor és vele járó megelégedett élet között… A jobb (hosszabb) élet egyben nemcsak jutalma, hanem természetes következménye annak, ha az ember kerüli a rosszindulatú beszédet, a »losen hárát«, mert ezzel elkerüli az abból fakadó indulatokat, és az értelmetlen és felesleges konfliktusokat".

Rav Dimi Rav Szafra nevében mondta: „ne beszéljen az ember embertársa pozitív oldaláról se mások jelenlétében, mert ezáltal óhatatlanul előjönnek a negatívumok is… Még Mirjám, Mózes nővére is beleesett a rossznyelvűség vétkébe, rossz hírét keltve testvérének. (Arachin 16a.) Rabban Gámliél mondta: „aki túl sokat beszél, bűnt hoz magára”. (Ávot 1:17)

Salamon király mondta: „még a bolond is bölcsnek számít, ha csendben marad”. (Mislé 17:28)

Mi hát a megoldás? „Jehosuá ben Práchjá mondta: „Minden embert jó oldaláról ítélj meg!” (Ávot 1/6) A losen hárá elkerülésének egyik lehetősége, ha az ember erősíti magában a jóindulatot.

Lévi Jichák rabbi (1740-1809) egy szombat délután Berdicsev utcáin sétált, és egy dohányzó zsidóba ütközött. 

– Kedves barátom – szólította meg a rabbi –, talán elfelejtetted, hogy ma Sábesz van? 

– Nem! Tudom, hogy Sábesz van – válaszolt az ember. 

– Talán nem vagy tisztában azzal, hogy dohányzol? – faggatta a rabbi. 

Az ember összecsapta a kezét: 

– Rebbe, azt felételezed rólam, hogy nem tudom, hogy dohányzom? 

Lévi Jichák rabbi már-már könyörgésbe kezdett. 

– Akkor talán azt felejtetted el, vagy esetleg nem tanultad soha, hogy tilos szombaton dohányozni? 

Az ember csak nem hagyta annyiban: 

– Természetesen tudom, hogy tilos dohányozni Sábeszkor.

Ekkor a Rebbe az égre nézett és így szólt: 

– Világ Ura, mit szólsz Izrael népéhez? Ennek a zsidónak minden lehetőséget megadtam, hogy hazudjon és ezzel próbálja enyhíteni elkövetett bűnének súlyát, de ő elutasította ezt. Nincs a világon ehhez fogható becsületesség, ez az Eljövendő Világhoz (Olám Hábá), az Igazság Világához tartozik!

„Mondottam magamban, vigyázok útjaimra, hogy ne vétkezzek a nyelvemmel, óva tartok majd a számra zabolát, ameddig a gonosz előttem vagyon.” (39. Zsolt. 2.)
mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
„Kötelességünk, hogy ezt az embert ne felejtsük el”
Izrael védelmében
Nemes Dániel: Sinwar utolsó másodpercei
2024. Október 19. / 19:00

Nemes Dániel: Sinwar utolsó másodpercei