„Más faj, más vallás, más sors” – A magyar holokauszt története

2024. Június 05. / 09:57


„Más faj, más vallás, más sors” – A magyar holokauszt története

Felfoghatatlan, irracionális. Ezzel a két szóval indokolta Gyáni Gábor történész professzor, hogy ő maga miért nem lett holokauszt kutató. Miközben az erről írt tudományos munkák legtöbbjét maga is nagyon jól ismeri, fontosnak tartotta ezt a distinkciót megtenni június 2-án, a kiadó, a Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékgyűjtemény udvarán megrendezett kerekasztal-beszélgetés elején, ami egyben a „Más faj, más vallás, más sors” című kötet bemutatója is volt.  

A szerkesztő, Jakab Attila rögtön az elején magyarázattal szolgált a tanulmánykötet címével kapcsolatban. Ezek Ravasz László püspök szavai, amelyeket a második zsidó törvény parlamenti vitájakor fogalmazott meg. Részletesen így szól: ,,A zsidóság más, mint a magyarság. Más a zsidóság mint faj, mint vallás, mint sors, mint történelmi helyzet, és más, mint ezeknek az eredménye, foglalata a zsidó szellemiség.” (A teljes szöveg egyébként fellelhető az Alsóházi naplónak az 1938-39-es időszak 4. kötetében.)  Jakab Attila szerint Ravasz püspök úgy látta, hogy egy ilyen törvény azért szükséges, mert ha nincsen zsidó-ellenes törvénykezés, akkor majd az erőszak fogja megoldani ezt a kérdést. Tehát az ő meglátása szerint ezekre a törvényekre a nagyobbik rossz elkerülése érdekében volt szükség. Jakab Attila hozzátette, az előzmények alapján érthető a püspök álláspontja, hiszen a Numerus Clausus megjelenése, 1920 után egyre magasabb szintre emelkedett az antiszemitizmus. Miután pedig 1937-ben Darányi Kálmán miniszterelnök egy szegedi beszédében először jelentette ki, hogy igen is van zsidó kérdés, szinte elöntötte a hazai sajtót és a közbeszédet a kérdés egyre radikálisabb megoldásának követelése. A magyar holokauszt történetéről készült újabb tanulmányok kötetbe foglalásával az volt a cél, hogy erre a korabeli dilemmára és az azt követő brutális eseményekre emlékeztessenek, mégpedig nem elsősorban a szaktörténészeket, hanem a szélesebb, érdeklődő közönséget.

hdke-könyvbemutatót-könyv.jpg

Hozzátette, bár Randolph L. Braham professzor a Népírtás története című nagyívű munkájának alig három éve jelent meg a harmadik, bővített kiadása, az eredeti mű így is már 25 évvel korábban készült, ezért a HDKE kutatójaként szükségesnek látta egy újabb történész korosztály meglátásai alapján összegezni a történteket. A 15 szerző a dualizmus korától 1945 végéig időrendben tizenöt lépésben vázolja fel a holokauszt igen összetett, bonyolult történetét.

Gyáni Gábor – aki a kötet bevezető tanulmányát írta –, arról beszélt, hogy elgondolkodtató, Braham professzor magyarországi holokausztról írt hatalmas kötetén kívül –, amit az Auschwitzi haláltábort megjárt szerző már az USA-ban írt –, éppen Magyarországon nem született hasonló mű. Az itthoni történészek szerinte mindmáig adósok ezzel a munkával, ezért is dicséri a most kiadott tanulmánykötetet, amelynek alcíme: A magyar holokauszt története.  

Fotók: Holokauszt Emlékközpont Facebook-oldalaFotók: Holokauszt Emlékközpont Facebook-oldala

A bevezető után a történészek legfiatalabb korosztályát képviselő Klacsmann Bobála mondta el véleményét a kötetről. Az ő kutatási területe a holokauszt utáni kárpótlás, a zsidóktól elrabolt javak sorsának követése. Elmondta, nagyon jó, elsősorban ismeretterjesztő munkának tartja a kiadványt, azonban kissé hazabeszélve szólt a hiányokról is. Véleménye szerint nagyon sok múzeumnak, holokausztról szóló kötetnek a narratívája a háború után, 1945-ben véget ér, és nem szól például a kárpótlásról, amiről ő egyébként a doktori disszertációját írta. Keveset hallani, olvasni az emberek utóéletéről, arról például, hogyan tértek haza a túlélők. Erről is van már ugyan kutatás, Széchenyi Andris és Hubák Heléna elég régóta kutatja ezt a területet. Tehát szerinte erősíteni kellene a köztudatban, hogy a holokauszt, mint zsidó-üldözés ugyan véget ért ’45-ben Magyarországon, de az emberek, akik hazatértek, azok nem a régi, "normális” életükbe tértek haza, hanem fizikailag megnyomorítva, traumatizálva, a családtagjaikat elveszítve. Egy kifosztott otthon várta őket, nem volt munkájuk. Gyakorlatilag a nulláról kellett újrakezdeniük az életüket.

Gyáni Gábor azzal folytatta, hogy Magyarországon nincs olyan akadémiai intézet, amelyik a holokauszt-kutatással hivatásszerűen foglalkozna. Egyetemeken egy-egy tanár vezet ilyen kurzusokat, vagy fogad ilyen dolgozatokat, doktori iskolákban doktoranduszokat. Mégis van magyar utánpótlás a holokauszt-kutatásban, azonban sajnos ők állás hiányában külföldre mennek, és ugyan némelyiküket sikerül visszacsábítani, de itt nem igazán vannak állások, tehát újra elmennek. 

A magyar holokauszt iránt nemzetközileg is nagy az érdeklődés, nagyon fontos fejezete ennek a szomorú történetnek, ami Magyarországon történt. Ezt kutatják német, angol, amerikai történészek, és nekik vannak tanítványaik, hozzájuk mennek a magyarok is tanulni, doktorálni. Tehát van egy utánpótlás, ennek nagyon örülünk, mert ezzel az elszigeteltséget, a személeti elszigeteltséget fel lehet számolni. 

Rózsa Péter beszámolója

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Ünnepélyes Ros Hásánái program a Rumbachban
Ünnepek
A Club Sababa szukoti estje
2025. Október 10. / 12:35

A Club Sababa szukoti estje