Jó szombatot, Shabat Shalom
A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 19:24 óra, az ünnep kimenetele: 20:29 óra.
Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 20:29 óra után.
A Tórából ezen a héten a ”KI TÁVÓ” heti szakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.
Egy gondolat az Heti szakaszból:
„De el ne térj mindamaz igéktől, melyeket én ma parancsolok, se jobbra, se balra, hogy járnál más istenek után, azokat szolgálván.” (Mózes 5. 28:14. ) Dr. Bernstein Béla fordítása.
Ki Távó – és lészen, mikor bemész az országba
(Mózes 5. 26:1-29:8.)
A hetiszakasz első része (egészen pontosan tizenegy verse) a zsengék bemutatásának parancsát részletezi. A micva a Szentély működésének idején volt érvényben, a három zarándokünnepen (Szukkot, Peszách, Sávuot) kellett teljesíteni.
Smot, Bemidbár, és Dvárim könyveiben egyaránt meg van említve, az utóbbiban többek közt ezt olvashatjuk: "végy zsengéjéből a föld minden gyümölcsének"(26:2). Ebből a pászukból tanulták bölcseink, hogy a zsengék bemutatásának kötelessége nem vonatkozik minden gyümölcsre, csak arra a hétre (búza, árpa, szőlő, füge, gránátalma, olívaolaj, méz/datolya), melyek Izrael földjének dicsőségét hirdetik.
A chidus, vagyis az újdonság ebben a szakaszban, melyről a Tóra korábban nem szólt az, hogy egy ünnepélyes szövegnek kellett elhangzani a kohénnak történő átadás alkalmával, melyben hálát ad az Ö-valónak, majd beszél Jákob Egyiptomba költözéséről, a szolgaság időszakáról, és a szabadulásról is. Több kommentár is úgy véli, hogy a micva fő célja visszaszorítani az emberek gőgösségét, megértetni, hogy nem hihetnek kizárólag saját kezeik erejében, tehetségükben, hanem tudniuk kell: az áldásokat a Teremtő juttatja számukra.
"De az Egyiptomiak rosszul bántak velünk"(26:6). Rabbi Mose ben Cháim Álsech a szöveget figyelmesen tanulmányozva észrevette, hogy ez a mondat akár úgy is fordítható: "rosszá tettek bennünket az egyiptomiak". Véleménye szerint a "szolgaság hosszú évei alatt végzett kemény robotmunka kikezdte az emberek türelmét, megrendítette az egymás iránti megértés képességét".
Azzal együtt, hogy a rabbik inkább szeretik hangsúlyozni őseink kitartását, hűségét, legalább annyira hihető, hogy a szolgaság évszázadainak nehezen orvosolható, negatív hatásai (is) voltak. "Nem hágtam át egyet sem parancsolataid közül és nem felejtettem el"(26:13). Nehezen elképzelhető, hogy valaki úgy teljesít egy parancsot, hogy elfelejtkezik róla, mestereink is sokallták a pászuk egymás mellett álló két állítását, de megtalálták valódi értelmét.
A Szfát Emet szerint igenis elképzelhető, hogy az ember a micváról elfelejtkezve teljesíti kötelességét abban az esetben, ha hiányzik a káváná (ebben az esetben: annak tudata, hogy isteni előírást hajt végre) a cselekedet mögül.
"És rád szállnak mindeme áldások és elérnek téged"(28:2). A szadilkovi Rabbi Mose Cháim véleménye szerint gyakran előfordul, hogy nem ismerjük fel mi a jó számunkra, sőt, néha mintha menekülnénk kínálkozó, pozitív kimenetellel kecsegtető lehetőségeink elől, ezért is mondta imájában Dávid király: "csak jóság és szeretet követnek engem életem minden napján"(Zsoltárok 23:6), azaz akkor is legyen így, ha éppen tévedésből nem ismerem fel a jót, mely a nyomomban jár.
Rabbi Mose Cháim úgy vélte, hogy a Tóra itt biztosítja az I-sten törvényeit megtartókat, hogy hiába menekülnek előle, a Teremtő segítségével előbb-utóbb rájuk talál a jó. "Áldott lesz a városban és áldott lesz a mezőn"(28:3).
A Talmudban (Bává Mecijá 107a) tanuljuk ezzel a verssel kapcsolatban: (mit jelent az, hogy) "áldott lesz a városban - legyen a házad közel a zsinagógához". Rabbi Báruch Epstein értelmezte a talmudi kijelentést: "ha az ember otthona a zsinagóga közelében van, elég gyorsan odaérhet, hogy benne legyen az első tízben, és még ha százan is jönnek utána, akkor is nagyobb az ő jutalma".
Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
