Zsidó Kulturális Fesztivál: Van-e ott haza még?

2024. Szeptember 11. / 11:42


Zsidó Kulturális Fesztivál: Van-e ott haza még?

Némelyik szövegrészlet nagyon ismerős volt, a Radnóti-sorral megcímzett irodalmi összeállításból, jó néhány pedig – bevallom – számomra teljesen ismeretlen. De ez egyáltalán nem baj, mert a Máté Gábor – Kossuth-díjas színművész (a lista nem teljes), a Katona igazgatója – által összeállított műsor a szerzők és a címek közlése nélkül is fejbe és mellbe vágta a nézőt. (A címek miatti megállás amúgy is széttördelte volna az egymáshoz kapcsolódó részeket.) Bedő J. István írása a ,,…Van-e ott haza még?” című előadásról.

Az irodalmi anyag viszonylag rövid, de fájdalmasan sűrű időszakon ívelt végig, maga Máté Gábor, továbbá Bánsági Ildikó és Görög László megszólalásaival meg Móser Ádám harmonikajátékával – ez utóbbira még külön szándékozom kitérni. Ívet mondtam, de ez a deportálásoktól a megsemmisítő táborok felszabadításáig tartó történet számos olyan kitérőt is tartalmazott, amelyek szinte végtelen horizonttá változtatták a Rumbach zsinagóga színpadára állított műveket – úgyhogy Máté Gábor már csak ennek a sokféleségnek a kiválogatásáért és egybeszerkesztéséért is valamiféle irodalmi-szerkesztői díjat érdemelne...

Egy színpadot is megjárt regény, Goebbels titkárnőjének visszaemlékezése adja meg az alaphangot. Ő benne van mindenben – és nem tud semmiről. Ettől félelmetes. 

Bánsági Ildikó szenvtelenül adja vissza annak a nőnek a szövegét, akinek a kezén mentek át a propagandaminisztérium milliók halálát előidéző iratai, de mégiscsak arra a következtetésre jut: „Nem az én bűnöm...”

240909_ZSKF_Irodalmi osszeallitas_KZ_059.jpg

Ezután már bármi jöhet  – és jön is. A gyerekek, akik tudják, hogy halálra vannak ítélve (mint Konrád Gyurika és Rosenberg Dani). A költő, akinek Hetedik eclogáját mindenki tanulta, jobb esetben tudja is. A másik költő, akiben a tömeggyilkos indulat Tiberius császár mészárlását idézi fel. Egy levél – bizonyára a sok közül –, amelyet a magyar hivatalosságokhoz címeztek egy ház lakói, hogy kiigényelhessék az elhurcoltak lakásait. A regény (Debreczeni Józsefé), ami Bácskatopolyáról indulva kíséri a deportáltakat a haláltáborig.

És aztán olyan történetek (így nevezek mindent, akár vers, akár próza), amelyek a rémségekkel szembesülés különféle módjait írják le. Például az agybarázdákba beleégő pillanatok, melyeket a Soha nem feledem kezdősorok őriznek meg (Elie Wiesel) – és amelyek félelmetesen dübörögnek Görög László előadásában. Vagy a gázhalál tárgyszerű (erőltetetten érzelemmentes)  leírása (Dr. Nyiszli Miklós). Aztán a hit megőrzése a halálos pillanatig, amikor a rabbit küldik bal felé. (Ezt Borbély Szilárd írta meg Taub Eizikről.) 

És a hit elvesztése, a perlekedés Istennel – hogy ezt miért engedi. „Nem tudok hinni egy olyan istenben, aki hagyja, hogy ez megtörténjen.” Persze még így is lehet kibúvót is találni: „Nem Isten üzemelteti a haláltáborokat. Hanem az emberek.”

240909_ZSKF_Irodalmi osszeallitas_KZ_054.jpg

Akármennyire is furcsa, e tragikus témában még nevetésre is jutott alkalom. Szép Ernő halálra várakozó hősei arról vitatkoznak, hogy vajon milyen büntetésre, hányszoros halálra kellene ítélni Hitlert. És végül egészen logikus a meglepő szentencia: örök életet kellene rá szabni. (És ha) „a Föld egyszer kihűl, nem lesz egy fűszál, egyetlenegy élőlény nem marad, de megmarad egyetlenegy, ő. Sötétségben, némaságban egyedül ő maradjon a világon. (…) csak ő éljen örökké, ő, meg se őrüljön, mindig emlékezzék.” De az igazi meglepetés egy másik csevegő megállapítása (pedig ez is logikusnak tűnhet): „Én csak azt mondom, bár fölvették volna annak idején a festőiskolába, semmi bajunk se volna máma.”

Fotók: Zsidó Kulturális FesztiválFotók: Zsidó Kulturális Fesztivál

Biztosan nem vésődött belém minden részlet, de Esterházy Péter szövegrészletével (Bermuda háromszög) zárult az este, ebben – természetesen a nyelvről esett szó, és szíven ütött néhány tárgyilagos mondata. Ne tekintsük profán vagy blaszfém közlésnek, ami Máté Gábor orgánumán szólalt meg:

„...aki a nyelvet birtokolja, azé a hatalom. Amit bizonyosan tudunk a 21. századról, és ez egyik legfontosabb jellemzője, hogy ez az a század, amikor meg fognak halni a holokauszt túlélői. Mindenki. Ez megváltoztatja a világot, megváltoztatja a nyelvet, a beszédet – legalábbis a világnak azon pontjain, ahol beszélnek a holokausztról. (…) Másképp beszél és másképp hallgat az, aki ott volt, ezért másképp beszél és másképp hallgat az is, aki nem volt ott. (...) El akarjuk-e felejteni a történteket, mint egy rossz álmot (és evvel minden szenvedést értelmetlennek és fölöslegesnek mondunk), vagy elfogadni akarjuk, mint az emberi történet, civilizáció nagy traumáját? Ez a 21. század nyelvének nagy kérdése: elfelejteni akarjuk-e, vagy pedig ha nem is megérteni, de megtartani Auschwitzot szörnyű emberi mivoltában, vagyis az a kérdés, hogy a neurózis vagy a kultúra lehetőségeivel élünk-e.”

Máté Gábor rendezőként az egész összeállítás főszerepét átengedte Bánsági Ildikónak. Ennek talán a legfőbb oka, hogy igen jelentős terjedelmű részletek hangzottak Edith Eva Egernek A döntés című regényéből. 

Annál szívszorítóbban talán még senki nem írta meg az auschwitzi táboréletet, mert egy fiatal lány a krónikása a saját életének – a bármikor bekövetkező halál árnyékában. 

Ettől aztán nem az átélt kínzásokról szól az elbeszélés, hanem egy kiskamasz elfúló hangja beszél önmagáról – és mindez megképződik az olvasó (itt, most a hallgató) fejében, aki hozzá tudja adni saját, máshonnan származó impresszióit. Bánsági ugyanúgy ül, szinte meg sem mozdul a mikrofon előtt, mint a többiek, hangja megeleveníti táncos kiskamaszt, aki kíváncsi önmagára, a testére, a fűszálra, amit megenni fog, és ő az, aki hangjaveszetten még segítséget kérni sem tud a tábort felszabadító fekete bőrű katonától.

Az oratóriumszerűen zajló előadásban egyetlen ember mozgott: Móser Ádám, zeneszerző, harmonikaművész – persze ő is csak a hangszerével. Hat vagy hét alkalommal, az elhangzó szövegek között játszotta improvizatív, leginkább érzelmek hullámzását kifejező (vagy követő) műveit – pianissimótól a harmonikán elérhető fortissimóig. Nem tudom, hogy a záró zenedarab kiben mit idézett föl, én magam nem tudtam szabadulni az érzéstől, hogy a dallamban felhangzó és visszatérő töredék Máté Péter híres dalát – ami nagyon is idevágott – hozza elő: Egyszer véget ér...

Folytassa mindenki, ahogyan tudja.

459144323_1049257663873709_3207779555203579881_n.jpgFotó: Navracsics Tibor/Facebook

A Mazsihisz meghívására megtekintette az előadást Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter, akit a Rumbach-zsinagógában prof. dr. Grósz Andor, a Mazsihisz elnöke és dr. Kunos Péter, a Mazsihisz-BZSH ügyvezető igazgatója fogadott. 


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Idén 200 éves az abonyi zsinagóga
2025. Január 27. / 14:04

Idén 200 éves az abonyi zsinagóga

Judaizmus
Napi Talmud - Szánhedrin 8: „Rágalmazás"