„A legnagyobb bűn a gyávaság"

2020. Február 28. / 10:34


„A legnagyobb bűn a gyávaság"

A jelek nagy történetében, amelyben minden benne lenne a mamutcsontba faragott ágacskáktól az egyiptomi hieroglifákon át a vándorcigányok szalmából font jelbeszédéig, a sárga csillag képviselné a legsötétebb napfogyatkozást, a leggonoszabb találkozást ember és szimbólum között – mondta Péterfy Gergely író a Csillag a házon, csillag a kabáton című kiállítás tegnap esti megnyitóján a budapesti 2B Galériában. 


Csillag a házon, csillag a kabáton címmel nyílt meg a Mazsihisz fenntartásában működő Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár, valamint a 2B Galéria közös szervezésében az a kiállítás, amely a vészkorszakban csillaggal megjelölt emberek fotóit mutatja be. A csillaggal megjelölt emberekről szinte alig maradt ránk fénykép, hiszen a megbélyegzettek nem szívesen álltak kamera elé, ám azokat a fényképeket, amik a körülmények ellenére a gyűjteményekben, családokban fellelhetők voltak,  Jalsovszky Katalin  fotótörténész gyűjtötte össze és rendezte kiállítássá a budapesti Ráday utca 47. szám alatt található galériában. 

péterfy.jpgPéterfy Gergely író (Fotó: Facebook/Bence Ben Peleskey)

A kiállítás falain többnyire azok arcát láthatjuk, akik túlélték a vészkorszakot. A kiállításon olvasható naplók és visszaemlékezések, korabeli újságcikkek, hirdetmények érzékeltetik, mit éltek át a csillagviselésre kötelezettek, s hogyan reagált a magyar társadalom többsége a törvények alapján zsidónak minősülő polgártársainak megbélyegzésére. Megalázottság, szégyen, félelem, kétségbeesés, ritkábban dac és harag az egyik oldalon – főként közöny, de nem ritkán káröröm, gyűlölet a másikon. Akiben sajnálat, együttérzés ébredt, az a megtorlástól való félelem miatt alig mert ennek kifejezést adni. 

A tárlatot Péterfy Gergely író, nagy sikerű regények szerzője nyitotta meg. Megnyitóbeszédét az alábbiakban teljes terjedelemben olvashatják. Köszönjük, hogy írását a Mazsihisz.hu rendelkezésére bocsátotta.

* * * 

A legnagyobb bűn a gyávaság, mondja Poncius Pilátus lovag, Júdea ötödik helytartója Mihail Bulgakov varázslatos Mester és Margaritájában. A legnagyobb bűn a gyávaság. Egy gyávák nélküli világban az emberek nem félnének semmitől – leginkább a világ sokféleségétől. Nem rettegnének attól, hogy nem mindenki ugyanolyan, mint ők, mert a sokféleségben nem látnának veszélyt. És ha még veszélyes is volna, nem tartanának attól, hogy ne tudnának megbirkózni vele. Egy gyávaság nélküli világ az emberi jeleit nem a rosszindulat hermeneutikája szerint olvasná. Különbözőségünk és sokféleségünk, vélekedéseink, hajlamaink és vonzalmaink mássága örömforrás lenne, a vágy tárgya, a boldogság ígérete. Feloldozás az önmagunkkal töltött egyforma órákból, az önnön világába zárt én kiszabadulásának ünnepe. Az ünnepeink a köré szerveződnének, hogy megmerüljünk a sokkféleségben, gyászunk és démonaink bezárulnának az egyformaság falansztereibe. Lucretius Carus, a legspekulatívabb, ugyanakkor legüdébb latin poéta azt állítja a dolgok természetéről írott, sírnivalóan szép költeményében, hogy két dologtól kell megszabadítani az emberiséget. Az egyik a félelem, a másik a reménykedés. Csak az lehet szabad és boldog, mondja ő, aki nem fél semmitől és nem reménykedik semmiben. Aki józanul cselekszik, és a jelenben él és meg tudja különböztetni a jót a rossztól, annak nincs szüksége sem arra, hogy valami bizonytalan, jövőbeli jobbra függessze a tekintetét, sem pedig arra, hogy rémképekkel riogassa magát, jóllakatva pusztító ösztöneit. A félelem és a remény teszi az embert rabbá: a rettegés megakadályozza a boldogságban, a remény megakadályozza a helyes döntésben. Tehetetlen bábként sodródik a múlt árnyai és a jövő fata morganaja közötti, jelenétől megfosztott, fullasztó, jelentéstelen semmiben. A középkor gondolkodása a világot jelek sűrű szövevényének gondolta. Jakob Böhme a De signatura Rerumban olyan világot beszél el, amelyben minden dolog magában rejti a jelet, amellyel Isten feltárja az írástudónak a dolog valódi természetét. A remény és a félelem helyére a világ analógiás olvasata a titkokba hatoló ismeret illúzióját csempészi. A világ némasága, amelybe az újkor lökött bennünket, a mítoszoktól és varázslatoktól megfosztott, üres létezés a félelem és a remény kétfejű szörnyetege elé taszította az emberiséget. A jeleket onnantól az erősebb joga írja a világ dolgaiba. 

Az emberek nem olvasnak Lucretiust egy ideje, ezért persze nem tudják, hogy a legnagyobb ellenség a félelem és a remény. Mondjuk, semmi egyebet sem olvasnak, úgyhogy nem ez a nemtudás az egyetlen hiányosság  - de most nem olvasásnépszerűsítő filippikát írok. Az ismeretlen jövőből áradó rettegés az identitás illúziójába kergeti embertársainkat. Összetömörül a nyáj, ha a farkas settenkedik az éjben. Nehéz megbarátkozni a gondolattal, hogy a ragadozó nem kívül van, hanem a nyáj félelmében. A képzelt ragadozók pedig könnyen materializálódnak – a kor kedvenc műfaja a fantasy. A félelem szerkezete új, démoni struktúrákat alkot, amelyben a múlt tanulságai könnyen elvesztik a jelentőségüket; a tények tagadása elorozza a felismerés és a szembenézés lehetőségét.  Ezért nem lehet megpihenni abban, hogy félelem és remény nélkül újra és újra elmondjuk az igazságot.

A jelek nagy történetében, amelyben minden benne lenne a mamutcsontba faragott ágacskáktól az egyiptomi hieroglifákon át a vándorcigányok szalmából font jelbeszédéig, a sárga csillag képviselné a legsötétebb napfogyatkozást, a leggonoszabb találkozást ember és szimbólum között. A halál intencionális jele, amely felrobbantja a viszonyt ember és megértés között. Egy jel, amely azt üzeni, hogy utasítsd el a megértést: a remény a gyilkosság valutáján keresztül váltható valóságra.  Talán pont ezért maradt fenn róla ilyen kevés ábrázolás. A feledés a félelem emlékezete. Félelem nélkül kell szembenéznünk a borzalommal, hogy ne a remény, hanem a higgadt cselekvést választhassuk, vagyis minden áron és minden mással szemben újra és újra a szabadságot.

(Címlapkép: sárga csillag a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár gyűjteményéből)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„Hét napig maceszt egyetek!”
2024. Május 02. / 09:30

„Hét napig maceszt egyetek!”

Élet + forma
Zsidó fiatalok összefogása: temetőtakarítás Tatán