Hannák, Noék, Leák, Jákobok és Benjáminok népesítik be nemsokára a német óvodákat, a legnépszerűbb 10 fiúnévből 4, lánynévből 5 származik a Biblia zsidó hőseitől Németországban. Mindenki megőrül a zsidó nevek hangzásától, bár nem tudják, mit jelentenek.
Hanna azt jelenti, kegy, Isten ugyanis kegyet gyakorolt Hannával, Sámuel próféta édesanyjával, akinek sokáig nem lehetett gyereke. A gyermektelen nők fájdalmának mintaképe lett a Bibliában, Tőle tanultunk imádkozni is sok tekintetben, az ő néma, fájdalmas imájából. Aki az ő nevét adja gyerekeinek, rögtön hálát is ad születésükért.
Lea ősanya neve a fáradtságra utal, egy néma, fájdalmas élettörténetre, rendesen el nem gyászolt boldogtalanságra. Lea apja, Jákob is hallatlanul népszerű névadó a németeknél. Jákob neve a követésre utal, Ézsau lába nyomában lépkedett, őt utánozta, amíg saját magává, Izraellé nem lett. Benjámin, a jobb kéz gyermeke, aki eredetileg a fájdalom fia volt, mert születésébe belehalt édesanyja, Ráhel és Noé, az ő neve lenyugvás, pihenés, vagy esetleg a vigasztalás szavából eredhet, mint a Nehama név.
Mindezt, a nevek jelentését, amelyek benne foglaltatnak bibliai történetükben, a német szülők jó része nem ismeri, legalább nem ez vonzza, hanem a bibliai nevek, dallama, széphangzása vonzza őket.
A latin mondás szerint a név előrevetít ezt-azt a történetünkből és valóban a bibliai nevek a nagy emberi elbeszélések sűrítményei, az emberiség nagy tapasztalatainak desztillációi a gyermektelenség fájdalmától a testvérviszályokon át az elutasítottság fájdalmáig és tovább. Érthető, ha a nem zsidó német szülők is szeretik őket.
Isten éltesse a Leákat, Hannákat, Jákobokat, Benjáminokat és Noéket.
