MJL: Napi Talmud

2024. November 04. / 16:00


MJL: Napi Talmud

A Daf Yomi egy több évszázados gyakorlat, amelynek során a babiloni Talmud egyetlen oldalát tanuljuk meg minden nap, meghatározott időbeosztás szerint. Ilyen ütemben a ciklus befejezése 7,5 évet vesz igénybe. A My Jewish Learning úttörő célkitűzése, hogy a zsidó tanulás e globális projektjét széles közönség számára is elérhetővé tegye.

A Daily Dose of Talmud feliratkozói minden nap kapnak egy e-mailt, amely az adott napi Talmud-oldalról közérthető, könnyen érthető betekintést nyújt, angol nyelven. Ma a legújabb rész fordítását hoztuk el Önöknek:

Általában a feleséget megilleti a férje vagyonának egy része abban az esetben, ha a férj elválik vagy előbb elhalálozik, mint ő maga. A mai dáf azonban idéz egy tanítást a Misna Peah-ból, amely korlátozza ezt a jogi elvet:

Az idézett Misna szerint, ha egy férfi a vagyonát a fiainak íratja, és bármennyi földet is írat a feleségének, a feleség elvesztette a házassági szerződésében foglalt jogait.

Az idézett misna szerint, ha egy férfi olyan dokumentumot ír, amely a vagyonát a fiainak juttatja, és egy másik dokumentumban bármennyi földet is írat a feleségének, akkor a feleség már nem rendelkezik a házassági szerződése által biztosított tulajdonjoggal. A Gemara meglepődik ennek következményein, és részleteiben vizsgálja az esetet.

Rav azt mondja: (Ez a misna arra az esetre vonatkozik), amikor a tulajdonjogot a feleségén keresztül ruházta át. Shmuel pedig azt mondja: És amikor a férj a jelenlétében osztja szét a vagyont, és ő hallgat. Yosei rabbi, Hanina rabbi fia azt mondja: (Egy esetre utal, amikor) a férj azt mondja neki: Fogadd el ezt a földet a házassági szerződésed fejében.

A Gemara három különböző helyzetet vázol, amelyekben a fent leírt állapot fennáll. Rav szerint olyan esetre vonatkozik, amikor a feleség valamilyen formális módon részt vesz az ügyletben. Shmuel szerint ez olyan esetben is érvényes, amikor az asszony szemtanúja az ügyletnek, és nem tiltakozik, hallgatagságával hallgatólagosan beleegyezik a dokumentum tartalmába. Rabbi Yosei pedig azt mondja, hogy csak abban az esetben érvényes, ha a férj kifejezetten kijelenti, hogy a föld ajándékozása gyakorlatilag hatálytalanítja a házassági szerződést.

Ezzel a magyarázattal azonban a Gemara még mindig nem elégedett.

Megtanultuk, hogy Yosei rabbi szerint, ha a feleség magára nézve elfogadta a felosztást, még akkor is, ha a férj nem írt (dokumentumot), akkor elvesztette a házassági szerződéshez való jogát.

Ebből arra lehet következtetni, hogy az első tanna szerint mind a dokumentum írása, mind a feleség elfogadása szükséges ahhoz, hogy (elveszítse a jogát).

A Peáh traktátusában szereplő misna idézi rabbi Yosei véleményét, miszerint a nő elveszítheti a házassági szerződésben foglalt jogait, ha elfogadja az ilyen átadást, még akkor is, ha nincs írásos dokumentum, amely ezt megerősítené. A Gemara ezért arra következtet, hogy a misna első véleménye szerint mind az írásos szerződés, mind a feleség elfogadása szükséges ahhoz, hogy elveszítse a házassági szerződését. Hogyan lehetséges tehát, hogy az oldalunkon szereplő három rabbi mind hatékonyan csökkenti az elvárásokat? A Gemara folytatja Rabbi Jehuda tanításának idézésével:

Rabbi Jehuda azt mondta: Mikor (veszíti el a házassági szerződésben foglalt jogait)? Ha ott volt, és elfogadta. De ha ott volt, de nem fogadta el, vagy elfogadta, de nem volt ott, akkor nem veszítette el a házassági szerződését.

A Gemara így zárul: A cáfolat valóban mindenre kiterjedő, meggyőző.

Jehuda rabbi két feltételt szab meg: a feleségnek jelen kell lennie az átadáskor, és bele kell egyeznie az átadásba. Ha nem, akkor megtartja a házassági szerződésben foglalt jogait. És itt ér véget a Gemara, amely arra a következtetésre jut, hogy ez a tanítás megcáfolja a mai oldalon szereplő három rabbit.

A későbbi jogi kódexek ezt egy kicsit finomítják. Maimonidész úgy véli, hogy a feleség elveszíti jogait, „ha nem tiltakozik”, míg a Sulchán Aruch arra a következtetésre jut, hogy ez a helyzet akkor áll fenn, „ha hallgatott, amikor a férj tájékoztatta, és nem tiltakozott”, de a házassági szerződéssel kapcsolatos jogainak bármilyen elvesztése kizárja a férj által később megszerzett vagyontárgyakat és a hozományát. Maimonidész érvelése érdekes. Úgy képzeli, hogy az, hogy a feleség elfogadja az átadást, gyakorlatilag a fiakkal való partnerséggé teszi őt, és úgy véli, hogy „az az öröm, amelyet a feleség abból nyer, hogy a gyermekeivel együtt partnerként tekintenek rá, elég nagy ahhoz, hogy lemondjon ezen tulajdonhoz fűződő jogairól.” Bárcsak mindannyian ilyen szerencsések lennénk.

A My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael
Izrael már belső területeken is támadja Libanont
Történelem
Az auschwitzi sófár
2024. Október 01. / 11:28

Az auschwitzi sófár