Binjomin rabbi: Miért vannak a kóserságnak eltérő szintjei?

2025. Július 25. / 10:57


Binjomin rabbi: Miért vannak a kóserságnak eltérő szintjei?

– Miért beszél a Tóra többet a fogadalmak feloldozásáról mint a betartásáról? Miért hasonlítják a talmudi rabbik a felesleges fogadkozást a Szentélyen kívüli áldozatokhoz? Mit mond Rámbám az áldozatok céljáról? Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda körzet rabbija többek közt e kérdésekről ír az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin e heti számában.

(...)

Ha közelebbről megnézzük azt, ahogyan a Tóra a fogadalmakról ír, meglepő összefüggésre bukkanhatunk. 

Az a hely, ahol a legtöbb szó van egy helyen a fogadalmakról, az éppen a mostani hetiszakaszunk legeleje. Azon már a fentiek után meg sem ütközünk, hogy itt sem magáról a fogadkozás módjáról vagy annak betartásáról ír a legtöbbet, hanem éppen a fogadalom megsemmisítéséről (ld. Mózes 4., 30).

Az egyedülálló nő fogadalmát az apának, a házas asszony fogadalmát pedig a férjének van joga mintegy „feloldozni” [háfárá]. Ez azonban nem mindig lehetséges, csak akkor, ha még azon a napon megtörténik, amikor az apa vagy a férj a fogadalomról először hallott. 

Ezzel szemben a bölcseknek is van lehetősége feloldozni a fogadalmakat [hátárá], de rájuk nem vonatkozik ugyanez a megkötés. Sőt, ez a fajta feloldozás nemcsak a nők számára elérhető, hanem a férfiaknak is: 

„A fogadalmak feloldozása ’a levegőben lebeg’, és nincsen mire támaszkodnia.” (Chágigá 10a) 

Mindez egy olyan különleges misnában hangzik el, ami különféle micvákat hasonlít össze abból a szempontból, hogy mennyit árul el róluk a Tóra, és mennyiben hagyatkozunk a szóbeli hagyományra. Ezek közül a legkiemelkedőbb éppen a fogadalmak feloldozása, abban az értelemben, hogy az írott Tóra erről szól a legkevesebbet. 

A bölcsek általi feloldozás, vagyis hátárá tehát széleskörben alkalmazható, a Tórában mégsem szerepel explicit. Az apa ill. férj általi feloldozásról ezzel szemben a Tóra bőségesen ír. A Talmud azonban végül abban marad, hogy legalábbis némi utalás mégiscsak el van rejtve az előbbire is:

„És mondta Mózes a törzsek vezetőinek, Izrael fiainak mondván: ez az a dolog, amit parancsolt az Örökkévaló. Ha egy ember fogadalmat tesz az Örökkévalónak […] ne szegje meg a szavát, mindent, amint kijött a száján, tegyen meg.” (Mózes 4., 30:2-3) 

A Talmudban található egyik magyarázat szerint a bölcsek feloldozása abból tanulható, hogy „ne szegje meg a szavát”: ő az, aki nem szegheti meg a saját szavát – mások azonban feloldozhatják az ő számára. Az is egy feltűnő utalás (melyhez hasonlót Rási magyarázatában találunk), hogy mindezt Mózes „a törzsek vezetőinek” mondta, akik szerepük szerint a bölcsekhez hasonlítanak, akik a fogadalmakat feloldozhatják.

Binjomin rabbi további magyarázatát olvassák el az Omek magazinban!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

ENGLISH
Help for those who cannot return to Israel
2025. Június 15. / 18:53

Help for those who cannot return to Israel

Mazsihisz hírek
Mi lesz a volt egri zsinagóga és jesiva sorsa?