„A zsidóknak öltözettyekről mind otthon, mind pedig a zsinagógában"

2020. Augusztus 11. / 15:18


„A zsidóknak öltözettyekről mind otthon, mind pedig a zsinagógában"

Szerző: Kácsor Zsolt

Arra voltam kíváncsi, hogy az Arcanum szinte naponta bővülő adatbázisában melyik az a legkorábban keletkezett könyv, amelyben a „zsidó” szó előfordul. De amilyen könnyű volt megtalálni, olyan nehéz volt abbahagyni az olvasását: a Zsidóknak szokási- és szertartási című könyvről van szó, amelyet Pécsett nyomtattak 1783-ban. A maga nemében kiváló tankönyv a szokásainkról szól, holott nem is a zsidók, hanem a keresztények számára íródott – elvileg.


Az Arcanum Digitális Tudománytár adatbázisa hihetetlen kincsesbánya azok számára, akik az elmúlt pár száz év magyar művelődés- és vallástörténetét kutatják, hiszen szinte napról napra bővül a digitálisan elérhető tartalom. A gyűjtemény előfizetőjeként rákerestem a „zsidó” szóra, mert érdekelt, hogy adatbázisában vajon melyik az a legkorábban keletkezett könyv, amelyben a „zsidó” szó előfordul. (Mielőtt folytatnám, egy kis kitérő: a szláv eredetű zsidó szó – a Magyar Zsidó Lexikon szerint – magyar nyelvű szövegben először a XIII. századi löweni ó-magyar Mária-siralomban olvasható.) A találat szerint a Zsidóknak szokási- és szertartási című könyvben olvashatjuk először a zsidó szót – természetesen korábbi művek is vannak, amelyekben ez az elnevezés benne van, de most az Arcanum által már digitalizált tartalmakról van szó. 

Jegyzet 2020-08-11 150508.png

A címlapon olvasható információk szerint a könyv eredetileg doktor Medicei Pál által íródott olasz nyelven, ebből készített Rosthy Miklós pálos szerzetes egy latint fordítást, és ezt a latin verziót magyarította és látta el jegyzetekkel „egy pécsi püspöki megyéből való pap”.  A kötet születéstől a temetésig, az evéstől az öltözködési szokásokig, a szombat ünnepétől kezdve a jom kipuron át a sorsvetés ünnepéig szinte minden fontosabb tudnivalót tartalmaz a korabeli európai zsidó élet mindennapjairól. 

Valójában olyan, mint egy korabeli tankönyv zsidó gyermekek számára, holott a szerző – egy katolikus hitre tért zsidó – váltig állítja, hogy műve okulásul született a keresztények számára. Méghozzá azzal a céllal, hogy a keresztények bizonyosodjanak meg róla, micsoda „vakságban” élnek a zsidók. Nem vagyok a téma kutatója, de élek a gyanúval, hogy esetünkben igazi „zsidós” megoldásról van szó: zsidó gyökerű szerzőnk ezzel az ügyes trükkel elérte, hogy a zsidó szokások gyűjteménye minél több helyre minél több nyelven eljuthasson. Ha így volt, utólag is köszönet érte. 

Ha felkeltette érdeklődésüket a kötet, akkor ide kattintva megtalálják – igaz, az elolvasásához előfizetés szükséges. Most pedig kedvcsinálónak következzék egy részlet az öltözködési szokásokról. (Nem betűhív közlés, a szöveget a könnyebb olvashatóság kedvéért néhány ponton modernizáltam.)

A zsidóknak öltözettyekről mind otthon, mind pedig a zsinagógában

Ami az öltözetet illeti, alkalmaztattyák abban a zsidók magokat  a hazának, amellyben laknak, szokásihoz, de csak kénytelenségből, hogy tudniillik ki ne nevessék őket. Nem öltöznek mind azonáltal gyapjúból és lenből szőtt ruhába, és igen reá vigyáznak, hogy a gyapjúból való ruha ne varrattassék lenből vagy kenderből fonyott cérnával, és a  vászon vagy gyolcs ruha ne varrattassék szőrrel. 

A férfiak ruhájok alatt rejtve viselnek egy négy szegletű posztócskát, amellynek is mind a négy szegletéről nyolc szál tiszta gyapjúból összesodrott zsinórkák vagy rojtok függnek, amellyekre különös mesterséggel öt gombot kötnek; ezeket a rojtokat pedig a magok nyelvükön cicisznek hívják; de a zsinagógában, mikor imádkoznak, béfödik magokat vékony szőrből szőtt födözővel vagy palásttal, amellynek négy szegletéről négy rojtok lógnak le és az hivattatik tálitnak, ezen fődőzőn kívül homlok-kötő avagy imádságos szíjakkat is – amellyeket tefilinnek mondanak – vesznek, amellyeknek egyikét fejek körül  kötik, ez a főnek imádságos szíjja, a másikat pedig bal kezökre tekerik, és ez neveztetik: kéznek imádságos szíjja.  (...)  

Igen nagy bűnnek tarttyák a zsidók ezen szíjjak nélkül imádkozni, és olly nagy tisztelettel viseltetnek ezekhez, hogy hármas zacskóban tartyák őket és ha történetesen a földre ejtik, azon kívül, hogy ezért a bűnért egész nap böjtölnek, minden szerencsétlenséget  jövendölnek ebből magoknak. A betegek, kiváltképpen azok, akik vérhasban vannak, nem tartoznak imádságos szíjjakat hordozni, valamint az asszonyok is, akik a közönséges és szokott öltözeten kívül semmit sem vesznek magokra, egyedül arra nagy szorgalmatossággal vigyáznak, hogy a hajuk szálait férjhez menésektől fogva életeknek fogytáig senki sem lássa, mert azt magokkal esztelenül elhitetik, hogy ha restül födözik be fejüket, úgy, hogy a hajszálak kiálljanak, és azokat valaki megláttya, akkor haláluk után ugyanazon hajszálakra akasztatnak  fel a pokolban. 

(Címlapkép: Látogatás a rabbinál; Izidor Kaufmann festménye után. A Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár gyűjteményéből.)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Lednitzky Andrásra emlékeztek Szegeden
2025. Augusztus 31. / 08:44

Lednitzky Andrásra emlékeztek Szegeden