Szerdócz Ervin: Mi a fogadalom? Mi a kiejtett szó szentsége?

2022. Július 28. / 13:09


Szerdócz Ervin: Mi a fogadalom? Mi a kiejtett szó szentsége?

A fogadalom és az eskü egy kategória. Ugyanakkor a fogadalom ellentétes az esküvel, ugyanis nem esküdhet valaki arra, ami számára tilos – írja az újpesti főrabbi az aktuális páros (Mátot-Mászé) hetiszakaszunk kapcsán.

Ha valaki fogadalmat tesz, … meg ne szegje szavát, a szerint cselekedjen, amint kijött a szájából.” (Mózes 4. 30. 2.3). 

Mi a fogadalom? Mi a kiejtett szó szentsége? 

Bölcseink szerint fogadalomnak számít például az is, ha valaki nem tesz meg valamit, amit egyébként megtehetne. (Sifre 153.) A fogadalom és az eskü egy kategória. Ugyanakkor a fogadalom ellentétes az esküvel, ugyanis nem esküdhet valaki arra, ami számára tilos.

Sulhán Áruh Joré Dea 203:4 felhívja figyelmünket: „ügyelni kell, hogy az ember ne tegyen semmilyen fogadalmat, még cedáká (adomány) kapcsán sem jó fogadalmat tenni. Ha kezében van az összeg, akkor adja oda azonnal, ha nincs, akkor ne tegyen fogadalmat, amíg birtokában nem lesz a pénz”. Ezért is szoktak egyesek ügyelni arra, hogy a tóraolvasás után bemondott felajánlásaikhoz hozzátegyék a „bli néder” (fogadalom nélkül) szavakat.

Az „amit mondott, tegye is meg” morális elvvel az a „probléma”, hogy előfordulhat, hogy valaki felajánl Istennek valamit, majd a körülményeket befolyásoló tényező miatt nem tudja, vagy már nem tartja fontosnak megtartani fogadalmát. Az súlyosbítja a helyzetet, hogy aki fogadalmat tesz, fogadalma annak számít, mint ha esküvel erősítené meg fogadalmát, vagyis a fogadalmat egyenesen Istennek tenné! Tehát a fogadalomtevő, egyben hamisan esküszik, mivel Istent nevében fogadott.

„Smuel bar Jichák rabbi mondta: „ha valaki fogadalmat tesz, és teljesíti, jutalmat kap a fogadalomért, ha azt teljesítette. (…) aki fogadalmat tesz, és nem teljesíti, a halált vonja magára.” Majd, még hozzáteszi: „nem lehet fogadalmat tenni jutalom reményében.” Ezért: „Jobb, ha nem teszel fogadalmat annál, hogy fogadalmat teszel, de nem tartod meg.” (Vajikra Rabba 37/1)

Rabbi Méir és Rabbi Juda vitát folytattak. Rabbi Méir mondta: „Jobb, ha nem teszel fogadalmat annál, hogy fogadalmat teszel, de nem tartod meg”, (Kohelet. 5/4) majd folytatta: „de mindkettőnél jobb, ha valaki fogadalmat tesz, és teljesíti. Erre Rabbi Juda kérdezte: „Mivel támasztod ezt alá?” Rabbi Meir válasza: Ez áll: „Tegyetek fogadást és tartsátok meg!” (76. Zsolt 12) Rabbi Júda mondta: „Jobb, ha nem teszel fogadalmat annál, hogy fogadalmat teszel, de nem tartod meg, de mindkettőnél jobb, ha valaki egyáltalán nem tesz fogadalmat, ahelyett elviszi inkább bárányát a Szentély udvarára, és ott feláldozza. „Mivel támasztod alá? – kérdezte Rabbi Meir? Ez áll: „Amikor fogadást teszel, ne legyen abban hiba” (Mózes 5. 23.23.) Rabbi Chuna, hallotta vitájukat és azt mondta: „Történt, hogy valaki esküt tett, de nem teljesítette, majd tengeri utazásra indult, de a hajója elsüllyedt, ő pedig a tengerbe fúlt.” (Vajikra Rabba 37/1)

Rabbi Méir és Rav Júda vitájából rabbi Smuel és rabbi Dimi következtetést von. Rabbi Júda érveléséhez rabbi Smuel mondja: „aki fogadalmat tesz, és megtartja, az is gonosz.” (Nedarim22a). Rabbi Dimi folytatta: „mindenki, aki fogadalmat tesz, annak ellenére, hogy teljesíti, vétkes” (Nedarim 77b).

 A Talmud más helyen egyenesen büntetésről szól: „A fogadalomtevő büntetése, hogy egyik gyermeke fiatalon fog meghalni…” (Sabáth 32b)

„Egy asszony egyszer átment kenyeret sütni a szomszédasszonyához, és a kendőjébe belerakott három dinárt. Amikor leült odatette a pénzt maga mellé. Ahogy ott ült és kenyeret dagasztott, a munka közben belekeverte a dinárokat a kenyérbe. Kereste, de nem találta. Megkérdezte a szomszédasszonyát: Nem találtad meg az én három dináromat? A szomszédasszonynak három fia volt. Így felelt: „Temessem el ezt a fiamat, ha nálam van (a pénz).” És azután eltemette egyik fiát. Az asszony egy másik alkalommal is megkérdezte a szomszédasszonyt: Nem találtad meg a dinárjaimat? Mire az így felelt: „Temessem el második fiamat is, ha megtaláltam.” És eltemette második fiát. Az asszony harmadik alkalommal is megkérdezte: Megtaláltad a dinárjaimat? Mire a szomszédasszony: „Temessem el harmadik fiamat is, ha nálam van.” És eltemette a harmadikat is. Így szólt az asszony: Nem kéne átmennem és vigasztalni a szomszédasszonyt?’ Aztán vett egy darab kenyeret és leült. Ahogy eltörte a kenyeret, a dinárok előtűntek. 

Ezért mondják mindig: "Ne tégy esküt, legyen az igaz vagy hamis!” (Vaikra Rabba 6.)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Ábrahám fiai: Messiach
2024. Augusztus 28. / 09:48

Ábrahám fiai: Messiach