1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE
(Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita
Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől
megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a
nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az
akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
Nem jellemző, hogy egy
festőnő hírnevét ne az alkotásai, hanem a róla készült szobor, vagy festmény
(jelen esetben az előbbi) hozza meg. Ez történt az 1879 októberében Budapesten
született Pogány Margittal.
De nézzük sorban. Művészi
képzését a Karlovszky-Tolnay féle festőiskolában kezdte még Pollatsek
Margitként. E néven szerepelt a növendékek 1901 évi kiállításán, ahogy erről a Magyar Géniusz című folyóirat az év októberben
beszámolt. A tanulás sorában a nagybányai szabadiskola következett, 1903-ban.
Tanulmányairól
így vallott az MTA BTK Művészettörténeti Intézet adattárában őrzött, saját
kezűleg kitöltött kérdőívben, amely feltehetően valamikor az 1940-es évek
elején készülhetett:
„Nagybányán 1902-óta 7-8
nyarat töltöttem, az utolsó húsz évben pedig az ország különböző részeiben,
többnyire a Duna-partján és az Alföldön. 1903-1914 között 3-4 évet töltöttem
Párizsban. Eleinte Lucien Simon tanítványa voltam, később önállóan dolgoztam.”
A Nemzeti Szalon katalógusa
1928-ban így írt Pogány Margit kiállításairól:
„A háború előtt sokszor
állított ki úgy Párizsban, mint Budapesten. A sajtó is nagy elismeréssel
fogadta képeit. A háború alatt elhallgatott. Csak 1919-ben vette fel ismét az
ecsetet és kezdett csöndesen elvonulva újra dolgozni.”
Nem említették a
katalógusban, de például 1913-ban, a Betlen Gyula szobrásszal közös budapesti
tárlaton 58 képpel szerepelt.
A párizsi tartózkodás
hozta el a világhírt számára, pontosabban ekkor készült el a nevét híressé tevő
alkotás. 1910 és 1913 között találkozott Brancusival, a román származású
Párizsban élő szobrászművésszel. Kapcsolatuk feltehetően túlment az alkotó és
modellje szokásos viszonyán. Brancusi egy különös szobrot mintázott meg róla.
.jpg)
.jpg)
A modell, Pogány Margit
így emlékezett a folyamatra:
„Minden alkalommal
megkezdett és befejezett egy mellszobrot (agyagból). Ezek mindegyike szép volt
és csodálatosan hasonlított, minden alkalommal arra kértem őt, hogy tartsa meg
azt és használja fel a végleges mellszoborhoz – de ő csak nevetett és
legnagyobb csodálatomra hátradobta az agyaggal tele ládába, mely a műterem
sarkában állt.” (Az idézet Timon Kálmán:
Pogány Margit és Brancusi című írásában található http://old.fuga.org.hu/.)
A háború után, 1925-ben
találkozott újra Brancusival Párizsban. Kapcsolatuk, levelezés útján még sokáig
fennmaradt.
1942-ben nyílt meg a
háború előtti utolsó gyűjteményes kiállítása Budapesten. A Magyar Nemzet 1942. április 15-én így számolt be erről: „Legutóbbi páresztendei
munkásságából két terem falaira terjedő műteremkiállítást rendezett Pogány
Margit. Kifejezési eszközei az olaj és a kréta, mindkettőt szélesen, a benyomás
gyors kifejezésére kezeli. Az impresszionizmus levegőjében fejlődött
egyénisége, némely táj- és alakképein a tárgy emlékeztetése nélkül is
felismerjük Nagybánya zengő színeit, életvidámságát. Nagybánya szerkezetadó
alapvonásaihoz Párizs inkább csak kisebb módosításokat adott, lírizmust,
könnyedséget, pointilista káprázatot.
Az OMIKE Művészakció
három képzőművészeti kiállításán volt jelen 1941 és 1943 között, összesen négy
olajképpel.
A világháború utáni első
és utolsó hazai jelentkezése az a gyűjteményes kiállítás volt, amelyet a
Képzőművészek Szabad Szakszervezete rendezett 1948 júliusában.
Kivándorlása (1948?)
után, Ausztráliában több önálló kiállítása volt. Négy képét őrzi az National Gallery of Victoria múzeum,
Melbournében. Önarcképe Philadelphiában, a
Museum of Art-ban található, a Brancusi alkotta Mademoiselle Pogány mellszobrok
között.
1964-ben hunyt el
Camberwellben, Ausztráliában.
Végül néhány mondat
Perneczky Géza „A két Brancusi” címűt tanulmányából, amely a Holmi 2005 októberi
számában jelent meg és felelevenítette az egyik mellszobor sorsát:
„Pogány Margit csak
1925-ben látogatott el újra Párizsba és akkor találkozott Brancusival is. […]
1947-ben vándorolt ki [Ausztráliába]. És elvitte magával oda az 1913-ban
készült Mademoiselle Pogány büszt bronzváltozatát is, amit még a következő
évben, nem sokkal a bronzba öntés után postán kapott meg Brancusitól. Közben,
1913-ban azonban a szobor gipszöntvénye a legendás New Yorki Armory Show-n is
szerepelt, ahol a sajtóvisszhangok alapján Duchamp Lépcsőn lefelé jövő nő-je
mellett a legnagyobb botránykőnek számított. És tulajdonképpen elképesztő tény,
hogy a már annak idején nagy port felvert, ma pedig egyenesen világhírűnek
számító alkotás bronzeredetije évtizedekig rejtőzött Pogány Margit budapesti
lakásán, mondhatni teljes inkognitóban – sőt talán ez az itthoni ismeretlensége
tette lehetővé, hogy az asszony 1947-ben amikor kivándorolt, magával
csempészhette ezt az talizmánját Ausztráliába is. A bronzbüszttől Pogány Margit
csak akkor vált meg, amikor Alfred Barr, a New Yorki Museum of Modern Art
igazgatója meg akarta venni tőle a szobrot. A mű 1953-ban tényleg New Yorkba is
került, és a MOMA-ban azóta milliók vonultak el előtte, hogy megtekintsék”.
Képek:
1.) Igazolványkép kiselbach.hu
2-3.) Mademoiselle Pogány 1-2. http://old.fuga.org.hu/
4.) Brancusi Pogány Margittal. hungarianfreepress.com/2018/08/11/
5.) Apokalyptikus lovasok, 1942. Szerepelt az OMIKE Művészakció
4. képzőművészeti kiállításán. National
Gallery of Victoria
6.) Önarckép Museum of Art Philadelphia
7.) Pogány Margit és a róla mintázott szobor.
www.iutta.ro/blog/2018/05/23
