1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára
létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március
19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott
lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
Bálint Béla énekes, színművész
Geiger Bélaként látta meg a napvilágot Budapesten,
1886. április 29-én.
„Bálint Béla igen ügyesen
játszotta Csapó ügyvéd szerepét” – értékelte 1904 novemberében a Bajai Független Újság, az akkor még
Rákosi Szidi iskolájában a mesterséget tanuló fellépését a Tavasz című darab
bemutató előadásán.
1910-től Krecsányi Ignác budai-temesvári
társulatának volt a tagja. Volt ugyan egy próbaéneklése az Operaházban,
tudósított erről a Színházi Hét
1912-ben, de abból a szerződésből nem lett semmi. Hogy ez a közjáték nem volt
indokolatlan, az is mutatta, hogy ezidőben a Budai Színkör is műsorra tűzött
operát, jelesül a Lammermori Luciát, amelyben Bálint Béla is fontos szerepet
kapott (Magyarország, 1913.
augusztus).
1915-ben a Télikert nevű
(korábban: Jardin d’Hiver) színházban játszott. A megnyíló Urániában, ahol
moziszkeccseket (színpadi jelenetekkel kombinált filmvetítés) mutattak be,
többször is fellépett. Ezeket az előadásokat azután elvitték a vidéki városokba
is. A Somogyvármegye 1916 májusában
így számolt be Bálint Béla részvételéről:
„Bálint Béla … sokoldalú
tehetségre valló mesés játékával a közönség nem tudott betelni. Bálintnak
gyönyörű hangja van, mesésen táncol és kitűnően hegedűl.”
1916-ban a Fővárosi Orfeumban,
1917 júliusától az Első Magyar Front Színházban lépett fel, amellyel külföldön
is sikerrel szerepelt. 1918-ban az Intim Kabaréban, 1919-ben a Fővárosi
Orfeumban játszott.
1921-ben szerződött a
kolozsvári Biasini-Varietéhez, illetve a Jardin-varietéhoz, amely utóbbiban nem
csak játszott, de rendezett is. Ezt követően átszerződött a Kolozsvári Magyar
Színházhoz. A Színház és Társaság 1921 augusztusában így
örvendezett ennek:
„Valóban universalis művész.
meleg, iskolázott hangja van, mellyel bátran operaénekesnek pályázhatna.
Pompásan táncol, nagyszerűen játszik, ha kell komikus, de már játszotta Cyrano
de Bergeracot is.”
Maradt 1924-ig Kolozsváron,
vagy tágabban Erdélyben, mert koncessziót kapott kabaréelőadások rendezésére. Majd
Pestre jött és játszott, énekelt több helyen, így a Keleti pályaudvar mellett
megnyíló Capitol filmpalotában.
1925-ben a Fővárosi
Operettszínházban és mozgóképszínházakban lépett fel, 1926-tól egészen 1938-ig
főként a Magyar Rádióban szerepelt és rendezett, illetve kávéházakban énekelt. A
rádióműsorok közléséből az tűnik ki, hogy olyan négyesekben énekelt – nagyon
sokszor szólistaként – amelyek műsora A varázsfuvolától a népdalokig terjedt. (Évekig
tagja volt a Szikla Adolf karmester, zeneszerző által vezetett és nagyon sokat
szerepelt vokálkvartettnek.) Játszott eközben Steinhard társulatában Budapesten
és vidéki nagyvárosokban, fellépett irodalmi- és vidám-esteken. Ezeken énekelt,
konferált és időnként rendezett is.
1941-1944 között szerepelt az
OMIKE Művészakció színpadán. Játszott operettben, Szász Miklós: Legényvásár,
Bartolo szerepét kapta a Sevillai borbélyban, kisebb szerepeket a Carmenben, a
Hoffmann meséiben és a Traviatában, főszerepet a Szulamit című daljátékban.
Fellépett Lakner bácsi gyermekelőadásában, a Hamupipőkében.
A holokauszt áldozata lett
ismeretlen időpontban.
Képek:
1.) Portré (Népszínház – Vígopera, 1911.) PIM-OSZMI Fotótár
2.) Portré hangosfilm.hu
3.) Színház és társaság, 1923. 1.
4.) Színház és társaság 1924. 1.
5.) A Sevillai borbély szereplői. 1941. OMIKE Művészakció. Ismeretlen fényképező felvétele. Jobbról: Gál Dezső rendező, Spiegel Annie, Lendvai Andor, Fraknói Károly karmester, Ladányi Ilona, Fehér Pál, Bálint Béla
