Harsányi László: Zsidó művészek a viharban (39. rész) – Márkus Alfréd

2020. November 26. / 09:52


Harsányi László: Zsidó művészek a viharban (39. rész) – Márkus Alfréd

1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) - a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben - a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.

E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül. 

Márkus Alfréd-1.jpg

Márkus Alfréd, Fred Markush (ahogyan az angolszász világban hívták), a népszerű Márkus Frédi 1883 februárjában látta meg a napvilágot, Újpesten. Az 1920-1930-as évek egyik legnépszerűbb zeneszerzője volt a szórakoztató zenék „piacán”, de vezényelt és zongorázott is.

1902 júniusában a Zenelap című közlöny a „Magyarországi zenészek egyesületének” új tagjai között üdvözölte az ifjú Márkus Alfrédot. Jellemző módon kevesebb, mint egy évvel később a folyóirat már a tagdíjhátralékosok között hozta a nevét. Ekkor a József Főherczeg Fővédnöksége Alatt Álló Nemzeti Zenede növendéke. A zenei tanulmányait együtt végezte Kálmán Imrével és Jacobi Viktorral. Hamarosan az aradi színház szerződtette karmesterként. Ez nem tartott sokáig, Budapestre jött. Eleinte a Népszínháznál volt korrepetitor, de annak megszűnte után vidéken Balogh Árpád, Deák Péter és Zilahy Gyula színigazgatóknál dolgozott. 1908-tól lett a Royal Orfeum hoz zenei vezetője. Kellér Andor írja egy visszaemlékezésében, hogy még a világháború előtt évekig élt és zongorázott Oroszországban. (Ennek írásos nyomára nem akadtam.) Első operettjét 1916-ban mutatta be a Budai Színkőr , Taxi és Maxi címmel.

1937-ben megválasztották a Magyar Szövegírók, Zeneszerzők és Zeneműkiadók Szövetkezete elnökének. De nem is a különböző tisztségek és beosztások a legfontosabbak. A szórakoztató zene területén alkotott, amit írt előadták, neve jó márka, slágerszerző, a "pesti hangot" képviselte. Nagy Endre, Harsányi Zsolt, Békeffi László, Kővári Gyula verseire írt kuplékat, melyeket népszerű énekesek adtak elő. Rendkívül termékeny szerző, operettek, filmzenék, slágerek alkotója. Csak néhány ismert operett: A csúnya lány, Tessék beszállni, Csodahajó; filmek, amelyeknek zenéjét szerezte: Meseautó, Maga lesz a férjem, Lovagias ügy; ismertebb slágerei: Ali baba, Stux maga vérbeli párizsi lett, Az én babám egy fekete nő. Ez utóbbit a Royal Orfeumban fellépő Jozephine Baker is elénekelte – magyarul.

Az angol és amerikai zeneműkiadóknál megjelent kupléit Fred Markush néven adták ki. Ott is nagy sikere volt, ahogy erről például 1933-ban a Magyar Muzsika értesült:

„A Metronom nevű amerikai újság írja, hogy az utóbbi években, Amerikában egy magyar slágerdal futotta be a legszebb karriert rádióban és gramofonon. Szerzője Márkus Alfréd, címe Natasa. A New yorki Rádió Cityben négy héten át játszották minden előadásban orgonán és minden slágerszám között a legtöbbször vették fel gramofonlemezre.”

Márkus Alfréd-2.jpg

1939 után szerzeményeit eltüntették a magyar színpadokról, de ott voltak a különböző jazz-revü előadásokban, többek között a Zeneakadémia nagytermében. (Ez kiváltotta a szélsőjobboldali lapok rosszkedvű megjegyzéseit.). 1941 és 1943 között az OMIKE Művészakció egyik karmestere volt. Ami ennél is fontosabb talán, hogy új operettet komponált, a Csöpi t, amelyet 1941 októberében mutattak be a Goldmark-terem kis színpadán, Gárdonyi Lajos, Rajna Alice és Váradi Kató főszereplésével. Egy évvel később pedig egy újabb, Kellér Dezsővel írt operett következett ugyanitt, az Első emelet 7 . A főszereplők között egy változás volt, a primadonna szerepet nem vállaló Váradi Kató helyett Elek Zsuzsa lépett fel.

Márkus Alfréd-3.jpg

Kálmán Imre visszaemlékezésében, amely Márkus halála alkalmából jelent meg a Világ 1946. decemberi számában, Márkus Alfréd így beszélt 1944-es megpróbáltatásáról:

„Tudod Imruskám miken mentem én keresztül? A vagonból szöktem el. Én és a feleségem és a gyermekem. Egymás kezét fogtuk és azt mondtam nekik, ha érzitek a kezem erős szorítását, ekkor megyünk. Így mentünk ki az éjszakába. Minden sarkon újabb veszedelmet jelentett a nyilas vagy náci horda.

Márkus Alfréd-4.jpg

Tarján Vilmos gettó-naplójában írta, hogy 1944 decemberében a gettóban találkozott az akkor szakállas Márkus Alfréddal. Néhány hónap elteltével és egy egészen más történelmi helyzetben, 1945 májusában Márkus Alfréd már szerzői estet tartott, a Zeneakadémia nagytermét teljesen megtöltő közönség előtt. 1946-ban nemzetközi zeneszerző kongresszust rendeztek New Yorkban, amelyen Márkus Alfréd képviselte a magyar könnyűzenét. Pár nappal ennek lezajlása után, október 30-án szívszélhűdésben meghalt. A New Yorki temetőben temették el.

Márkus Alfréd-5.jpg

Rengeteg sztorit közölt róla és vele korábban a sajtó. Végezetül álljon itt egy, a Borsszem Jankó 1933. februári számából kölcsönzött. (A történet másik szereplője Ábrahám Pál a kor- és vetélytárs zeneszerző: „Fred a múlt szombaton a Dohány-utcai zsinagógába ment. Éppen Hevesi Simon főrabbi prédikál: ’És mikor ezt látta az Úr, imigyen szólt: Ábrahám, Ábrahám (...) Fred dühösen kapott a fejéhez: – itt is Ábrahám? – és sietve távozott a templomból.

Képek:

1) Fotóportré. hangosfilm.hu
2) Színházi Élet 1936. 35. Pálházi fotó.
3) Márkus Alfréd operettjének a színlapja.
4) Fotóportré. Szivárvány, 1946. november. Ismeretlen fényképező.
5) Az utolsó fotó. Színház, 1947. január. Ismeretlen fényképező.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Ünnepek
Ros Hásánát ünnepeltek a Héber Imre Klubban
Zsidó világ
Binjomin rabbi Ábrahám egyedülálló erejéről