Terry Jones, a legendás Monty Python csoport alapítója, a Brian
élete és az Élet értelme című zseniális filmek rendezője, a Gyalog Galopp
társrendezője volt. A világ legviccesebb és legbotrányosabb filmje egy zsidó
fiúról, akiről azt hitték Izraelben, hogy ő a Messiás.
Brian Cohen élettörténete tévedések vígjátéka. A názáreti Jesuával
egy napon született fiatalember egy abszurd kor abszurd hőse lesz, amelyben az
ember nem érti a világot, nem tudni, jó-e vagy rossz Róma jelenléte a
Szentföldön, nem tudni, melyik zsidó frakciónak van igaza a másikkal szemben –
lásd a Júdea Népe Frontot, nem tudni, mi a jó, mi az igaz, kit mi tesz
Messiássá, ki az, akire várunk, a világ szétesett és a káoszban rend kéne,
értelem, megváltás.
Az idő Júdeában megérett a megváltásra. Az eltévedés ideje az
abszurd humor ideje, a derűs értelmetlenség kissé szorongó ünnepléséé. A
megváltásra vágyó tömegektől szorongott kicsit a Brian élete, a kollektív
mániák, a fanatizmus korszakában, mert amikor nem tudni, merre hány óra,
megjelennek a zelóták, az önkéntes, kinevezett, vagy félreértett
világmegváltók, és az se használ, ha Brian Cohen anyukája kiszól nekik az
ablakon, hogy menjenek haza, mert Brian nem Messiás, hanem elég rossz fiú.
Brian anyukája egy amatőr történész volt és profi színész és a film
rendezője, Terry jones, aki a napokban, 77 évesen meghalt. És aki egy zsidó
mesébe sűrítette viccesen pesszimista történeti belátásait, a világ
legbotrányosabb és legviccesebb filmjébe, a Brian életébe. Amelynek végén a
kereszthalál jelenetében halljuk a végső, örökké érvényes jótanácsot, mindig
nézd az élet napos oldalát.
Tegyünk így. Isten nyugosztalja Terry Jonest.