Zsidó autonómia az orosz Távol-Keleten

2009. November 18. / 22:13


Zsidó autonómia az orosz Távol-Keleten

Poór Csaba, Birobidzsán / Forrás: HVG


Nem lett belőle zsidó állam, a nemzeti hagyományokat azonban igyekeznek ápolni az oroszországi zsidó autonóm területen, ahol tudósítónk szerint szinte ismeretlen fogalom az idegengyűlölet.



„Ha valamiféle szovjet Izraelt keres, akkor rossz helyen jár. Ez itt Oroszország!” – figyelmezteti az orosz föderációhoz tartozó zsidó autonóm terület fővárosába, Birobidzsánba érkező újságírókat a térség kormányzatának sajtóosztály-vezetője, Anatolij Rabinovics. Legalábbis azokat, akik kuriózumra vadásznak. A késő ősszel különösen sivárnak tűnő, Kína szomszédságában, az Amur határfolyó mentén, Moszkvától nyolcezer kilométerre fekvő, egyharmad magyarországnyi vidék ma már ugyanis csak a nevében zsidó, a 185 ezres lakosság elenyésző hányadát, 1,2 százalékát adja e népcsoport. Rabinovics azonban úgy véli, a hivatalos adatok csak azokat veszik számításba, akik tudatosan vállalják a zsidóságukat. Valójában többen, szerinte legalább 4 százaléknyian vannak – mondta a HVG-nek, hozzátéve, hogy a palesztin felkelés, az intifáda 2000-es kitörésekor Birobidzsánban nem akadt család, amelyet ne aggasztottak volna a fejlemények, mindenkinek van ugyanis valakije Izraelben.

Az 1990-es évek nagy kivándorlási hulláma nyomán alaposan megcsappant a zsidóság amúgy sem túl nagy létszáma a térségben. Nem volt munka, nehezen lehetett megélni, így még olyanok is keresték zsidó gyökereiket, akik korábban inkább leplezték – mesélte Gennagyij Petrov, a területi kormányzat gazdasági osztályvezetője. A csúcs 1999-ben volt, 2700-an települtek át Izraelbe, egy évvel később már csak ötödannyian, 2002-ben pedig többen tértek vissza, mint ahányan elmentek. Sokan nem azt kapták külföldön, amit vártak, mások pedig – némi tőkével felszerelkezve – a hazai vállalkozás mellett döntöttek. Jönnének vissza többen is – vélekedett Roman Leder, a helyi zsidó vallási közösség vezetője –, az egykor fillérekért eladott lakásaik helyett azonban ma már csak súlyos dollártízezrekért tudnának másikat venni.

Az elvándorlás a kezdetek óta jellemzi a nemzeti körzetből 1934-ben autonóm területté vált térséget. A szovjet kormány 1928-ban döntött úgy, hogy a transzszibériai vasút Tyihonykaja nevű állomása környékén zsidó településeket hoz létre, megkönnyítve a gyakorlatilag lakatlan vidék birtokba vételét, megerősítve a kínai határ térségét, és kapcsolatot teremtve a vasút és az Amur vízi útvonala között. Ráadásul a tervhez támogatást remélhettek a nyugati zsidó közösségektől. Nemcsak szovjet területekről érkeztek telepesek, hanem Európa más országaiból, sőt az USA-ból és Latin-Amerikából is. Noha a döntés egyik célja a zsidók elszigetelése is lehetett, az érintettek lelkesen – sokan kommunista meggyőződésből – vágtak neki a kalandnak. „Senki sem űzte ide őket, hittel érkeztek, földet kaptak. A cél az autonóm terület, majd a köztársaság létrehozása volt” – mondta a HVG-nek Birobidzsánban Joszif Brener, helytörténeti kutatásokkal is foglalkozó üzletember. A zord éghajlat (a januári átlaghőmérséklet mínusz 20 fok alatt van), a letelepedésre szinte alkalmatlan életkörülmények azonban sokakat visszariasztottak, és az 1928–1933 között érkezett csaknem húszezer telepes több mint fele néhány éven belül visszautazott. Az 1930-as évek második felének sztálinista leszámolásai során pedig további legalább 7500 főt – többségükben vezetőket, értelmiségieket – küldtek kivégzőosztag elé vagy lágerbe. Az álom, hogy egyfajta zsidó államalakulat jöhet létre a szovjet Távol-Keleten, beteljesületlen maradt.

A Szovjetunióhoz tartozó orosz szövetségi köztársaság parlamentje 1990 decemberében közvetlen moszkvai fennhatóság alá helyezte az autonóm területeket, köztük az addig a habarovszki határvidékhez tartozó zsidót is. A birobidzsáni közvélemény radikális része a többi területhez hasonlóan az orosz föderáción belüli köztársasággá kiáltotta volna ki a térséget. „Felvetődött a területenkívüliség ötlete is, hogy minden oroszországi zsidó e köztársaság polgára lehessen, de végül az elképzelés ellenzői kerekedtek felül” – elevenítette fel a történteket Rabinovics.

A helyi tévé igazgatójából lett sajtófőnök így is elégedett az eredménnyel, legalábbis azzal, hogy Birobidzsánban és környékén békében élnek egymás mellett a különböző népek és vallások tagjai. Egyebek közt ennek is köszönhető, hogy az utóbbi években már többen jönnek, mint ahányan elköltöznek. Nemrég az oroszországi főmufti helyettese járt a városban, mert mecsetet akarnak építeni, ami ellen a helyieknek nincs kifogásuk. A zsidó autonóm területen ugyanis muszlimok is élnek, ha nem is annyian, mint a névadó népcsoport tagjai. „Nincsenek idegenellenes akciók és nincs antiszemitizmus sem” – fejtegette Leder, a jórészt a Joint amerikai zsidó segélyszervezet támogatásából működő, a rászorulókat élelmiszercsomagokkal segítő közösség feje.

A birobidzsáni zsidó közösségek tagjai a hagyományok életben tartása érdekében rendszeresen járják a vidéket, vallásról és kultúráról beszélve. Imádkozni azonban már csak 25-30 öreg jár a zsinagógába, és – mivel a zsidó általános iskolát 1947-ben bezárták – jiddisül is kevesen beszélnek. A város egyik iskolájában, egy óvodában, és a tanárképző főiskolából lett társadalomtudományi akadémián is oktatják a jiddist, amely az 1930-s évek elején még az oroszhoz hasonlóan hivatalos nyelv volt. Számos, a szovjet állami és pártszervek által kiadott irat jiddisül jelent meg annak idején – mondta Inna Dmitrijenko, a hetente kétszer utcára kerülő Birobidzsaner Stern című lap főszerkesztője. A közel 80 éves kiadvány is jiddisül jelent meg az 1990-es évek elejéig. A peresztrojka után azonban megnőtt az érdeklődés a zsidóság iránt, így a lap átállt az oroszra, a jiddis kiadásból pedig heti két oldal maradt.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Felavatták ma Benedek István Gábor (BIG) emléktábláját
Judaizmus
Napi Talmud - Bava Batra 155: "Már felnőtt"