Egységben a kétség – az első zsidó kongresszus, 1868

2008. November 12. / 22:24


Egységben a kétség – az első zsidó kongresszus, 1868

Riba István / Forrás: HVG

140 év után rendeznek - a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) kezdeményezésére - a hétvégén újra zsidó kongresszust. Az előző, 1868-as a felekezet kettészakadásához vezetett.


Az állam tért nyit önök előtt, hogy összes hitfelekezeti ügyeikben is teljesen önmaguk rendelkezzenek, s midőn önökre bízza, hogy önkormányzatuknak szervezetét is saját elveik és belátásuk szerint önmaguk állapítsák meg, azáltal oly szabadságot ad, minőt más államokban nem élveztek hitsorsosaik" - fordult 1868. december 14-én Eötvös József vallás- és közoktatásügyi miniszter az első Izraelita Egyetemes Gyűléshez. Hamar kiderült azonban, hogy a miniszter illúziókat kerget: a gyűlés küldöttei nem tudtak egységes önkormányzatban megállapodni, ezért a magyar zsidó hitközségek két vallási irányzatra - a neológokéra és az ortodoxokéra - szakadtak. A megosztottságot azóta sem sikerült orvosolni.

A hazai zsidóság kettészakadásának vallási és társadalmi okai egyaránt voltak, az 1868-as kongresszus egy hosszú folyamatnak volt a betetőzése. A reformkorban vált nyilvánvalóvá, hogy Magyarországon is létezik egy polgári, zsidó vallású réteg, amely részt kíván venni a közéletben is, ám ehhez nincsenek meg sem a polgári, sem a politikai jogai. De vallásuk is akadályozta őket a részvételben. A zsidó vallás ugyanis számos, kötelező érvényű előírással szabályozza a mindennapi életet. Az értelmiségi vagy kereskedelmi foglalkozást választó zsidó vallásúak így állandó szabályszegésre kényszerültek, nehezen tudtak például munkájuk mellett a szombat parancsának is megfelelni.

Ezért is váltottak ki nagy hatást Magyarországon a Németországból, Moses Mendelssohn filozófus (a romantikus zeneszerző, Felix Mendelssohn nagyapja) nyomán a 18. században elindult zsidó felvilágosodás eszméi. Széles körben hódítottak a vallási életet érintő modernizációs elképzelések, amelyek ugyanakkor kiváltották a valláshoz és az ahhoz szorosan hozzátartozó életvitelhez ragaszkodó zsidók ellenállását. A reformerek - a későbbi neológ irányzat hívei - a vallási életben is újításokat szorgalmaztak: változtattak a zsinagógák hagyományos formáján, átértékelték a rabbik szerepét a közösség életében, s a nemzeti nyelvet kezdték használni az imaházakban.

Az ortodoxnak nevezett hagyományőrzők szerint viszont csak a jiddis és a héber nyelv használható a zsinagógában, és nemet mondtak a többi újításra is. A két tábor szembenállása a pesti Dohány utcai zsinagóga 1859-es átadását követően mélyült el igazán. A gyönyörű építmény ugyanis minden elemében szemben áll a hagyománnyal: tornya van, orgonát és kórust használnak benne, s a nők sincsenek előírásszerűen elkülönítve. Az ortodoxok ráadásul nem értettek egyet az újítók asszimilációs céljával sem, vagyis hogy ne magyarországi zsidók, hanem zsidó vallású magyarok legyenek. Tény, hogy a magyar politikusok - cserébe a polgári és politikai jogokért - Kossuth Lajostól kezdve ez utóbbit várták el a zsidóságtól. Az ortodoxok szerint azonban, ha valaki kiválik a hagyományos közösségből, vagy akár csak a ruházatán változtat, az elvész a zsidóság számára. E vélemény fő szószólója a nagy tekintélyű pozsonyi rabbi, Hátám Szófér volt, aki ugyan még a reformkorban elhunyt, ám követői és tanítványai következetesen, a szakításig képviselték álláspontját. Egyebek mellett ellenezték a keresztényekkel kötött házasságot is, hiszen az vallási előírások megsértésével is járhatott.

Ezek az ellentétek már a 19. század közepére a szakadás közelébe juttatták a hazai zsidóságot. Az ortodoxok annyira veszélyesnek látták a helyzetet, hogy 1865-ben rabbijaik egy része összegyűlt Nagymihályiban, ahol kilenc pontban foglalták össze határozatukat, mely szerint - egyebek közt - tilos a gyülekezet házában "a világ népeinek nyelvén" beszédet tartani, de még azt meghallgatni is. Az áldatlan állapotokon kívánt változtatni az országgyűlés 1867-ben, amikor - fél évvel a kiegyezés után - elfogadta a zsidók polgári és politikai egyenjogúságát kimondó törvényt. A szöveg mindössze két mondatból állt: "Az ország izraelita lakosai a keresztény lakosokkal minden polgári és politikai jog gyakorlására egyaránt jogosítottaknak nyilváníttatnak. Minden ezzel ellenkező törvény, szokás vagy rendelet ezennel megszüntettetik."

Ezután látta elérkezettnek az időt Eötvös, hogy a zsidóság saját, autonóm országos önkormányzatát is felállítsa. Az ez ügyben meglehetősen naiv liberális miniszter úgy képzelte ugyanis, hogy az országos gyűlésen - amelyen választott küldöttek vettek részt - nem vallási ügyekkel foglalkoznak, ezért a rabbiknak nem is kell jelen lenniük. Ez azonban elképzelhetetlen lett volna a hagyományos zsidó felfogás szerint, amit az ortodoxok Eötvös értésére is adtak, aki végül a rabbik küldötté választását is engedélyezte. A választások 1868 novemberében voltak, s még abban a hónapban mintegy kétszáz ortodox rabbi részvételével gyűlést tartott a konzervatívokat tömörítő Hitőr Egylet. A budai Császárfürdő épületében folytatott tanácskozáson - amelyen Hátám Szófér legidősebb, szintén pozsonyi rabbiként működő fia elnökölt - a kongresszusi részvétel feltételéül szabták, hogy a neológok fogadják el a Sulchan Aruchot (a zsidó életet több száz pontban szabályozó, a középkorban összeállított szabálygyűjteményt), amelynek előírásain az újítók éppen, hogy lazítani szerettek volna.

A baljós előjeleket követően december közepén több mint kétszáz küldött részvételével nyílt meg az országos kongresszus a pesti vármegyeházán (ma a Pest Megyei Önkormányzat székhelye). Nem sokáig maradtak azonban együtt: miután az ortodoxok nem tudták megakadályozni a pozsonyi születésű főrendiházi tagnak, a Pesti Izraelita Hitközség elnökének, Hirschler Ignác szemészorvosnak az országos szervezet elnökévé választását, átvonultak a Tigris Szállóba, ahol külön üléseztek. A csonka gyűlés 1869 februárjában azzal ért véget, hogy a neológok elfogadták a hitközségi szervezet alapszabályát, amit a király jóvá is hagyott, s megalakult a neológok csúcsszerve, az Országos Iroda.

Az alapszabály ugyan egységes országos szervezetről rendelkezett, s arról, hogy minden településen csak egy hitközség alakulhat, ám a tiltakozó ortodoxok már 1870-ben beadvánnyal fordultak az országgyűléshez. Ennek kapcsán parlamenti beszédében a nagy tekintélyű Deák Ferenc megállapította: a "Mózes-hitűek, úgy látszik, itt Magyarországon két különböző felekezetre oszlottak", s helyeselte, hogy külön felekezet legyenek. Az országgyűlés ezért 1871-ben határozatban engedélyezte az ortodox hitközségeknek az egységes szervezettől való távolmaradást. A hagyománykövetők pedig létrehozták az autonóm hitközségek életére semmiféle befolyással nem rendelkező országos szervezetüket, a Közvetítő Bizottságot. A mintegy félmilliós zsidóság nagyjából fele-fele arányban oszlott meg a két nagy tábor között, miközben egy elenyésző kisebbség a kongresszus előtti állapotot szerette volna megőrizni; ők az úgynevezett Statusquo Ante nevű csoportba tömörültek.

A neológ zsidóságot ezentúl az ortodoxia egy új vallás híveiként kezelte; hitehagyottaknak tartották őket, vagy elnézőbben: "protestánsoknak". Ez a viszony csak a 20. századi zsidótörvények idején változott valamelyest, igaz, akkor az ortodoxok a neológok szemére vetették, hogy homokra építették asszimilációs stratégiájukat, illúziót kergettek, amikor maguk mögött hagyták a hagyományt. A holokausztot a neológok élték túl nagyobb arányban, mivel a népirtás az ortodoxokhoz húzó vidéki zsidóság körében végzett nagyobb pusztítást.

Bár 1868-ban azt tervezték, hogy háromévente összehívják a zsidó országos kongresszust, erre azóta sem került sor. 1950-ben ugyan a kommunisták szerveztek egy országos gyűlést, ahol kényszer hatására megalakult a neológok és az ortodoxok közös szervezete, a Magyar Izraeliták Országos Képviselete. Az ortodoxia tagjai közül ugyanakkor sokan Izraelbe települtek. Mára az ortodoxok kisebbségbe szorultak, mindössze két hitközségük van, Budapesten és Miskolcon. A 140 év után a hétvégén újra összehívott kongresszust a Mazsihisz kezdeményezte, és bár ott lesznek az ortodoxok is, vélhetően kevésbé a vallási elkülönülésről szól majd - bár a modern zsidó vallási irányzatok képviselete megoldásra vár a szervezeten belül. Ma inkább az a kérdés, vajon a zsidó kongresszus képes lesz-e valamennyi világi zsidó irányzatot, kulturális és ifjúsági szervezetet bevonni az együttműködésbe.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Kultúra
Nógrádi Gábor: A felejtés kezdete (Németország)
Zsidó világ
Csak semmi córesz: Vita a neológiáról (videó)