Szerdócz Ervin: Mit adnak ki a Sófár kezdőbetűi?

2023. Szeptember 07. / 09:50


Szerdócz Ervin: Mit adnak ki a Sófár kezdőbetűi?

– Istennek a zsidó néppel kötött szövetsége nem személyes, hanem a nép egészével köttetett, és csak akkor fenntartható, ha a zsidóságon belül egység uralkodik, azaz közös akarattal törekszünk a nem személyes, hanem közös céljaink megvalósítására – írja az újpesti főrabbi a Nicávim-Vájéleh páros hetiszakasz kapcsán.

„Mert ez a parancsolat, amelyet neked a mai napon parancsolok nem, nem elérhetetlen neked és nem távol eső! Nem az égben van”
(V.M. 30/ 11-12.)

„Rabbi Jichák kérdezte: „Mikor van hozzád nagyon közel Isten kinyilatkoztatott igazsága? Nem akkor, amikor az égben van, hanem amikor a szádban és a szívedben van, vagyis amikor hangosan ejted ki szádon a tanultakat. Az ember három szervével szolgálja Istent: ajakkal szívvel és kezekkel. Ajkainkkal tanuljuk a Tórát, szívünkkel imádkozunk, és kezeinkkel teszünk jót.”.(Eruvin 54a)

Cháim Meir vizsnyici rabbi (1887-1972) tanította: Széthúzás miatt Mózes mondta az Örökkévaló nevében: „nem egyedül veletek kötöm ezt a szövetséget.” (V.M.29/13). Istennek a zsidó néppel kötött szövetsége nem személyes, hanem a nép egészével köttetett, és csak akkor fenntartható, ha a zsidóságon belül egység uralkodik, és közös akarattal törekszünk a nem személyes, hanem közös céljaink megvalósítására.

Egy talmudi példa a személyes büszkeség és arra épülő érdek érvényesítésére, és annak szomorú következményeire.

Történt, hogy a szokásos égetett tégla helyett, agyagból kígyóformát készítettek, melynek belsejébe homokot helyeztek. (Az volt a terv, hogy az agyag, használat közben kiég.) Sütőkemencét raktak belőle, amit Eliezer rabbi tisztának, használhatónak ítélt. Rabbi társai kétkedve kérdezték: lehet-e használni? Hiszen az agyag tisztátalan (tume). A rabbik többsége szerint „tume” lett. 

Azon a napon rabbi Eliezer - döntvényei helyességének igazolására megválaszolta a világ minden kérdését. Társai azonban nem fogadták el. Eliezer rabbi saját védelmére mondta nekik: ha igazam van, érveljen mellettem a szentjánoskenyérfa. Erre a fa felemelkedett helyéről és arrébb ment 100 ama (méter) távolságra. 

Erre azt mondták a rabbinak: egy fa nem igazolhatja döntésedet. Erre a rabbi azt válaszolta társainak: ha az igazság az én oldalamon van, érveljen mellettem a Jordán vize. Erre a víz iránya megfordult forrása felé. Társai azt mondták neki: ne használd bizonyítéknak a folyót! 

Akkor tanúskodjon mellettem a Tanház fala. Erre a falak dőlni kezdtek! Rabbi Jehosuá a rá dőlő falakra kiáltott: ha vita van köztünk, miért avatkoztok bele? Erre a falak rabbi Jehosua tiszteletére való tekintettel nem dőltek tovább, de Eliezer tiszteletére nem is egyenesedtek ki. 

Erre azt mondta rabbi Eliezer: ha az igazságom van, az ég érveljen mellettem! Erre egy égi hang hangzott az égből: mi bajotok van rabbi Eliezerrel? Mindenben, amit mond igaza van! Erre rabbi Jehosua felpattant és mondta: „Nem az égben van!” Mi az, hogy nem az égben van? Mondta erre rabbi Jirmiachu: miután megkaptuk a Szináj-hegyen a Tórát, nem figyelünk égi hangra. Az áll a Tórában: „Kövesd a többséget!” 

Mentek és találkoztak Elijachuval (Illés prófétával). Kérdezték tőle: mit csinál az Örökkévaló? Elijachu válaszolt: elmosolyodott azon, amit mondtatok és azt mondta: „Legyőztek a fiaim!”

Azon a napon előhoztak mindent, ami Eliezer rabbi korábban tisztának tartott. Elégették tűzben és őt kiközösítették. Kérdezték egymástól: ki menjen el, hogy tudassa vele? Rabbi Akiva azt mondta: majd megyek és elmondom neki. Társai figyelmeztették: csak akkor menjen, ha eléggé felkészült. Előfordulhat ugyanis, hogy amint kimondta rabbi Eliezernek a végzést, az egész világot lerombolhatja az Ég. 

Mit csinált erre rabbi Akiva? Fekete ruhát és taleszt vett magára, és leült Eliezer rabbi mellé 4 ama távolságra, mivel nem szabad megközelíteni azt, akit kiközösítettek! Rabbi Eliezer megkérdezte rabbi Akivát: miben különbözik ez a nap, hogy távol ültél le tőlem?

Erre azt felelte rabbi Akiva: úgy tűnik, társaid eltávolodtak tőled. Rabbi Eliezer betépte ruháját, levette cipőjét és leült a földre, zokogott és folytak könnyei. Ekkor a világ sújtva lett az olaj-, a búza-, és a rozstermés egy harmadával. A nők kezében megromlott a dagasztott tészta. Borzasztó volt, hogy amire ránézett rabbi Eliezer, az elégett. 

Abban az időben Rabban Gamliel csónakba ült, jött egy hullám, hogy elnyelje. Azt mondta: úgy tűnik, ez rabbi Eliezer miatt van. Mondott egy imát: Világ Ura, ismert dolog előtted: nem magam miatt adtam beleegyezésemet kiközösítésére, nem is házam miatt, hanem miattad tettem, hogy ne legyen vita Israelben. Erre a Kineret-tó lecsillapodott.

Ima Salom, Rabban Gamliel lánya, rabbi Eliezer felesége nem hagyta férjét, hogy leboruljon, nehogy annál is nagyobb szerencsétlenség jöjjön a világra. Jött egy szegény, kenyeret kért és Ima Salom adott neki. Rabbi Eliezer egyedül maradva leborult. Bejött felesége, férjét leborulva látva rákiáltott: megölted apámat! Azon nyomban felhangzott a Sófár és jelezte, hogy meghalt Rabban Gamliel. Kérdezte feleségét: honnan tudod, hogy az Atyád halott? Ima Salom mondta: apám, Rabban Gamliel mondotta: „Minden ajtót bezárul egyszer, de a szív fájdalmának ajtaja sohasem zárul be. (Bava Mecia perek 4. alapján a talmudi szöveg szabad átírásával.)

„Nehogy legyen köztetek gyökér, amely mérget és ürmöt hajt” (V.M. 29/17).

A „gyökér, mely mérget és ürmöt hajt” szavainak első betűi a Sófár kifejezést adják. A Sófár a Ros Hasono bűnbánó napok elengedhetetlen tartozéka. A Sófár hangja „kigyomlálja az emberek szívéből az olyan haszontalan gyökereket, melyek testüknek és lelküknek is egyaránt ártalmasok.”


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek