Nem mindent lehet, nem mindent szabad és nem mindent érdemes...

2025. Március 06. / 08:40


Nem mindent lehet, nem mindent szabad és nem mindent érdemes...

„Készítsék el a szent ruhákat fivéred, Áron és fiai számára, hogy papokká legyenek avatva nekem.” (II.M.28/4) Hetiszakasz-magyarázatában Szerdócz Ervin újpesti rabbi a Tecávé különlegességeire hívja fel az olvasók figyelmét.

Bölcseink közül sokan figyelmeztettek a Tecávé hetiszakasz különleges voltára. Többek között a vilnai gaon, rabbi Elijahu ben Slomo Zalman Kremer (1720-1797), felhívta a figyelmet arra, hogy a II. Smot könyve elejétől a IV. Bamidbar könyv végéig Mózes jelen van és neve szerepel a szövegben, kivételt képez a Tecavé hetiszakasz. A Gaon ezt azzal magyarázta, hogy a szökőévek kivételével, minden évben erre a hétre esik Záin Ádár (záin hónap hetedik napja) Mózes tanítómester halálozási évfordulója. Neve ezért nem szerepel a szövegben.

A hetiszakasz másik különlegessége, hogy ebben olvasunk Áron, Mózes testvérének Kohenné (pappá) avatásáról: 

„És te engedd magad elé járulni fivéredet, hogy pappá avasd.” (II.M. 28/1) Mózes zavarba jött. Úgy érezte, hogy testvére Kohenné avatása miatt második helyre szorult tisztségében. „És fellobbant az Örökkévaló haragja Mózes ellen.” (II.M. 4/14) Mózes elfelejtette, hogy korábban visszautasította Isten parancsát: „Kérlek Uram, küldj üzenetet bárki mással!” (u.o. 4/12) 

A két testvér közötti esetleges feszültség elkerülésére és Mózes megnyugtatására azt mondta Isten „És te hagyd meg Izrael fiainak..” (uo.27/20) Azaz mindketten, Mózes és Áron, ki-ki a maga helyén fogadja el és teljesíti Isten által kijelölt küldetését, sorsát.

Az előbbiek illusztrálására szolgáljon ez a Midras történet:

Egyszer egy pogány ember ment egy Tanház mellett, és hallotta, amint a tanító tanítja a gyerekeket: „Ezek a ruhák, amelyeket készítsenek: melldísz, éfód, köpeny és szegélyes szövésű köntös, süveg és öv, és készítsék el a szent ruhákat fivéred, Áron és fiai számára, hogy papokká legyenek avatva nekem.” (II.M.28/4). 

Kérdezte a tanítót: kinek készítik ezeket a ruhákat? A tanító válaszolt: a főpapnak. Erre a pogány azt gondolta magában: megyek, betérek, én is főpap leszek és viselem a díszes ruhákat. 

Ment Sammáj rabbihoz és azt mondta: Téríts be engem, hogy Főpap legyek! A szigorúságáról és indulatosságáról ismert Sammáj fogott egy botot és elkergette. 

Ment a szelíd és türelmes Hillél rabbihoz ugyanazzal a kérésével. Hillél azt mondta neki: nem neveznek ki királyt csak olyat, aki ismeri a királyság törvényeit, szokásait. Menj, tanuld a királyság törvényeit (azaz a papság törvényeit). 

Ment és tanulta a Tórát. Amikor elérkezett ahhoz a szövegrészhez, „az idegen, aki közeledik, ölessék meg” (IV.M.1/51), ijedten kérdezte Hillél rabbitól: Kire vonatkozik ez a mondat? Hillél elmagyarázta neki: Akár Dávidra, Izrael királyára is. Erre a pogány zavarba jött: hogy értsem, hogy egyszer az áll: „És Izrael, akit az Örökkévaló elsőszülött fiának nevez, és szereti őket”, máshol meg: „És az idegen, aki közeledik ölessék meg”! 

Hillél rabbi ezt is megmagyarázta: egy idegen, aki jön tarisznyájával, botjával és követelőzik, hogy főpap legyen, bár nem arra hivatott, magától értetődik, hogy meg lesz büntetve, hiszen törvénytelenül közeledik az Isteni szentséghez. Erre azt válaszolta: Hillél rabbi! Szálljon áldás fejedre, hogy közelítettél engem a Tóra törvényeihez és megértettem, hogy nem mindent lehet, nem mindent szabad és nem mindent érdemes.

Erre mondták a bölcseink: „Mindenkor legyen az ember szerény, mint Hillél, és ne legyen olyan szigorú, mint Sammaj.” (Parpraot l’Tora Tecave)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Élet + forma
Így főzzünk halkocsonyát csütörtök estére!
Zsidó világ
Megérkezett Budapestre a pészahi macesz
2025. Március 04. / 11:29

Megérkezett Budapestre a pészahi macesz