Harsányi László: Zsidó művészek a viharban 164. rész - Bartos Gyula

2025. Március 04. / 15:30


Harsányi László: Zsidó művészek a viharban 164. rész - Bartos Gyula

1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.

E hasábokon korábban időről-időre bemutattam egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül. Újra felveszem a fonalat, mert még sok nevet érdemes megőrizni az emlékezetnek.

bartos-omike-cimlap.jpg

Bartos Gyula, született Prinz Sámuel (Szeged, 1872. április 7. – Budapest, 1954. május 21.) Kossuth-díjas magyar színész, érdemes művész, a Nemzeti Színház örökös tagja.

bartos-1-kép hangosfilm-hu (002).jpg

1939. november 11-én vette kezdetét az OMIKE Művészakciója. A nyitó irodalmi esten fellépők között ott volt – nagy sikert aratva – egy 67 éves, nagy ívű pályát magának mondható színművész: Bartos Gyula.

A szegedi születésű fiú egy családi veszekedés lezárásaként, 14 évesen elszökött hazulról, és minthogy idősebbnek látszott koránál, gond nélkül el tudott helyezkedni színészként. Erről a korszakáról kevés híradás található, az elsők közé tartozik a Szegedi Híradó 1891. szeptemberi híre egy jótékonysági hangversenyről, ahol „Bartos Gyula úr” humoros szavalatot adott elő. Ezt követték azok az ismertetések, amelyek a Budapesten lévő hódmezővásárhelyi ifjúsági köri fellépéseiről szóltak.

Bartos visszakerült az iskolapadba, majd 1895-ben elvégezte a Színművészeti Akadémiát, ahol többek között Jászai Mari is tanította. Ezt követően 12 éven keresztül játszott vidéken.

„...első szerződésem Kövessy Albert társulatához kötött. Sátoraljaújhely, Nyitra és Eperjes voltak állomásaink. Nagyobb sikerem a Scwartz ezredes szerepe volt. Fél év után már a kolozsvári Nemzeti Színházhoz szerződtem” – emlékezett vissza az első évekre.

Kolozsvár igazi iskola volt, mivel Bartost sokat foglalkoztatták, és így rengeteget tanulhatott. Amikor felkerült Budapestre, a neve az Országos Magyar Királyi Színművészeti Akadémia bemutatóin olyan növendékek nevei mellett jelent meg, mint Paulay Ede és Beregi Oszkár. Még egy darabig Krecsányi társulatának tagjaként lépett színpadra a Budai Színkörben.

1906 júniusában a Budapesti Hírlap adta hírül, hogy a Nemzeti Színházban a Bánk bán kerül színre, amelyben „Tiborc szerepét Bartos Gyula, a budai színkör tagja játssza”. Egy színpadon játszott volt tanárával Jászai Marival.

Alapvetően 1908-tól tartozott igazán a Nemzeti Színház kötelékébe. Még egy idézet a visszaemlékezésből:

„1907. május 1-jétől Somló Sándor szerződtetett ugyan a Nemzeti Színház szolgálatára, de Majovszky államtitkár úr nem engedte...”

bartos-2.-kép SzinhaziElet_A fösvény 1918_19-1695864697__pages26-26-1.jpg

Nem sokkal a nemzeti színházbeli tagság megkapása után megnősült, de ez a házassága nem tartott sokáig, és az e házasságából született gyermek betegségben meghalt. Újra nősülve (ismét) keresztény lányt vett feleségül, akitől egy leánygyermekük is született, ám az idő előrehaladtával a nej családja összeütközésbe került Bartos zsidó származásával, mert sógora jelentős politikai karriert futott be, fajvédőként. A rossz családi viszony végül is váláshoz vezetett. (Bartos, hogy a házassága(i) létre jöhessenek 1907-ben vallásos zsidó létére kitért, majd 1920-ban, a vad zsidóellenes kampány idején hivatalosan is visszatért a zsidó hitre.)

bartos-3-kép TolnaiVilaglapja Shylock_1926_04__pages246-246-1.jpg

„A Nemzetiben rendre nagy kihívásnak kellett eleget tennie, ám mindegyik feladatát kitűnően teljesítette. „A vadkacsa” öreg Ekdaljában Bartos jelentős mélységeket bont ki a szerepből, ráadásul fűszerezte egyéni mondanivalójával is. „A bor” Mihály bácsiját könnyedén és hamisítatlan realizmussal rajzolta meg. A „Liliomfi” Kányaijában is remekel. A „Kísértetek” Engstrandjében felülmúlta valamennyi elődjét - ahogy ezt rendezője, Csathó Kálmán visszaemlékezésében említette. „A fekete lovas” öreg svábjának paraszti figurája merőben más alakot formált, mint a „Te csak pipálj, Ladányi”-jában a Pókai Péter parasztembere Bartos interpretálásában. Emlékezetes sikere Moliere „A fösvény”-ében színpadra vitt Harpagon-alakítása, amely a korabeli kritika szerint is „megrázóan igaz Harpagon”.

Ezekben az években tehát nagy szerepek, állandó színpadi jelenlét jellemezte pályáját. Így vallott ezek egy részéről a Délibáb 1932. januári számában:

„Kedves szerepeim Lear, Shylock a klasszikusokban, a Borban Mihály bácsi, a Három testőrben Latorka, a Rang és módban Tannay, de a modernek közül is ki győzné felsorolni?”

1932-ben lett a Nemzeti Színház örökös tagja.

bartos-4-kép Bartos Gyula Szinhazi Elet 1933-49-35.jpg

1939 júliusában írták meg az újságok, hogy – már nyugdíjasként – a zsidótörvények miatt elbocsátották a Nemzeti Színházból, holott a Színészkamarába felvették. (Kamarai tagsága 1944-ben szűnt csak meg, amikor minden zsidó származású színészt eltiltottak a pályáról.) Ezekre a hírekre reagált A Magyar Zsidók Lapjában Bartos Gyula:

„Én egyszerűen nem hiszem el az egészet, mert nem lehet, hogy harminckét éves szolgálat után az újságokból tudjam meg: nem vagyok már tagja a Nemzeti Színháznak.”

Az elbocsátás egyébként a szerződése lejárta után, fokozatosan ment végbe. Közben fellépett az OMIKE Művészakcióban, és erősen jelen volt a különböző zsidó és nem zsidó egyesületek, intézmények rendezvényein is. A jelenlétnek az egyik sajátos megnyilvánulása volt az is, hogy 1941-ben a Pesti Izraelita Hitközség új közgyűlésének „tiszteleti” tagjává választották. A Művészakcióban színdarabokban már nem lépett fel, de 1939 és 1943 között több rendezvényen verseket mondott.

bartos-5-kép 1941-december-6.jpg

Az 1944-45-ös időkről idekívánkozik egy jegyzet része, amelyet Mátrai Betegh Béla írt Bartos Gyuláról a Film Színház Muzsika egyik 1970 júliusi számában:

„ … ha fölidézem magamban az alakját, ezt az alacsony, tömör, rendkívüli testi erőt, szinte a római arénák birkózójának bronz-izmait sejtető termetet, az első kép róla nem a színpadról tekint rám. Hanem az utcáról. Nyár eleji, gőzös hőségben, borult ég alatt, kézikocsit húz végig a Rákóczi úton, hetvenegynéhány évesen. Ez a kép nem közvetlen emlékem róla. Egy nemzeti színházi pályatársnője könnyeiben úszik elém. Negyvennégy kora nyarán találkoztam ezzel a pályatársnőjével. Sírt az utcán, és elcsukló hangon mesélte el nekem, az első útjába akadónak egy iménti élményét: - Tíz perccel ezelőtt láttam szegény Bimbit. - (Furcsán csendült ez a játékos becenév, ahogyan őt mindenki hívta azokban a komor, játéktalan időkben.) - Kézikocsit húzott a kis cókmókjával. Most költözik. Segíteni akartam, de nem engedte. „Magának kellemetlensége lehet belőle, ha nekem segít, és valaki azok közül meglátja. Menjen, menjen és hagyjon egyedül!” - mondta, szomorúan rám nézett, és tekintetével elbúcsúzott. S húzta a kocsit tovább, mintha a keresztjét vinné...” Nem lehet ezt elviselni - s a színésznő szemét újra elfutották a könnyek... ...

1945-től haláláig újból a Nemzeti Színház művésze lett. Legparádésabb szerepével, a Lear királlyal tért vissza, és még játszott olyan főszerepeket, mint Tiborc, Harpagon és Shylock. Az Új Élet híradásai szerint aktívan jelen volt, fellépett a zsidó közélet rendezvényein.

Bartos gyula-6-Színház és Mozi 1954. május 28.jpg

Díszsírhelye a Kozma-utcai zsidó temetőben található.

Írásomban jelentős mértékben támaszkodtam a Színészkönyvtár Takács István által 2006-ban írt szövegére.

Képek:

1.) Portré. hangosfilm.hu
2.) A fösvény. Színházi Élet, 1918. 19.
3.) Shylock, A velencei kalmár. Tolnai Világlapja, 1926. 4.
4.) Színházi Élet, 1933. 49.
5.) Műsorközlő lap, 1941. december
6.) Színház és Mozi, 1954. május

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek