Rabbi David Golinkin a Schechter Intézet, Jeruzsálem professzora
Szemelvények a konzervatív rabbik döntvényeiből.
Kérdés, vajon az olyan kozmetikumok, mint a make-up, parfümök és a samponok számára is szükséges-e a Kóser Pészahra címkézés?
Reszponzum: Rabbi Isidor Grunfeld állítja The Jewish Dietary Laws (Zsidó étkezési törvények) című könyvében: (1) a kozmetikumok gyakran tartalmaznak szeszeket, melyek hamecnek minősülnek. Ezért ezeket Pészah idején el kell távolítani és helyettük különleges, Pészahra készített kozmetikumokat kell használni, pl. arcpúder, stb.
Ezt a véleményt osztotta két másik 20. századi rabbi is: R. Eliezer David Greenwald és R. Gedalia Felder.
Ugyanakkor a Talmudból világosan kitűnik, hogy a Rishonim (korai rabbik, kb. 500-1500) és a legtöbb Aharonim (későbbi rabbik, kb. 1500-tól) szerint a kozmetikumok számára nem szükséges a Kóser Pészahra címkézés.
A Misna Peszahim traktátusa (3:1, amely foly. 42a a Talmudban) a következőket állítja:
Az alábbi dolgokat nem szabad Pészah idején használni:(2) babiloniai kutah [pudding], médiai sör, idumeai ecet, egyiptomi zitom [sörféle], kelmefestő főzete [korpával készül], szakács kelt tésztája [melyet a fazék tetejére helyeznek] és az írástudó tésztája. R. Eliezer mondja: takhsitei nasim [nők ékszerei] szintén.
Ezek a dolgot azért tilosak, mert ezek ta'arovet hamec, azaz hamec tartalmú keverékek.
Rási magyarázata szerint, melyet a Peszahim 42b talmudi rész kommentárjában fogalmaz meg, a takhsitei nasim jelentése: "Szén, ajakrúzs és olyan parfümök, melyeket a nyakba akasztanak, hogy jó illatot árasszanak". Újabban, Dr. Samuel Krauss és Rabbi Saul Lieberman kimutatta, hogy ez az egyszerű jelentése a takhsitei nasiim kifejezésnek mind a Talmudban, mind a rabbinikus irodalomban. (3)
A Babilóniai Talmud elutasítja takhsitei nasim olvasatát a következő kérdéssel (42b lap alján): "takhsitei nasim szalka da'atakh?!" - "Nők ékszerei, így gondoltad!?" Ezután így javítja ki a Misna olvasatát: "tipulei nasim" , azaz női kozmetikumok, mint finommá őrölt liszt, amelyet a nők szőrtelenítésre használtak. (4)
Mindenesetre a misnai bölcsek kezdetben nem értenek egyet R. Eliezerrel és megengedik, hogy Pészahkor a házban maradjon a " takhsitei nasim" vagyis az arckikészítő kozmetikumok.
Hasonló vélekedést találunk a Toszeftában (Pisha 3:3, ed. Lieberman, p. 151; cf. Rabbi Lieberman, p. 515):
Kilor [szemkenőcs], iszplanit [kötés] és retiya [ragtapasz], melyek bár tartalmaznak valamilyen lisztszármazékot, de mégsem kell ezeket Pészah előtt eltávolítani.
A legtekintélyesebb halaha tudósok a misnai bölcsek és nem R. Eliezer véleményét követték, ahogyan ezt Maimonidesz és Bartenura is hangsúlyozza a kommentárokban ad loc. Valószínűleg ez azért történt így, mert R. Eliezer véleménye da'at jahid, kisebbségi vélemény volt. A fő halahikus tekintélyek, mint Maimonidesz, a Tur és a Sulhan Arukh a Bölcsek véleményét követték.
Maimonidesz a Misne Tora-ban (Hamec törvényei és a Maca 4:12) a következőt írja:
Olyan hamec-tartalmú keverék, amely egyáltalán nem élelmiszer, vagy nem mindenki számára az, ehető egészen Pészah utánig, még ha tartalmaz is valamilyen igen kis mennyiségű hamecet.
Rabbi Jakob ben Aser (Toledo, kb. 1340) művében, a Tur - ban (Orah Hajjim 442) idézi Mamonidesz véleményét és azt mondja, hogy ezzel R. Isaac ibn Ghijat is egyetért.
Rabbi Josef Karo (Izrael 1488-1575) művében, a Sulhan Arukh - ban (Orah Hajjim 442:4) idézi Maimonidesz döntését.
A Sulhan Arukh kommentárjai hangsúlyozzák, hogy ezeket a dolgokat tilos megenni, "de ezek mutar b'hana'ah [ha valakinek jót tesz, akkor szabad]. (Lásd Magen Avraham ad loc., subparagraph 7; Kaf Hahayyim, ad loc., par. 46; Mishnah Berurah ad loc. subpar. 22.)
A modern halahikus tekintélyek között, Rabbi Zvi Hirschhorn, R. Nahum Weidenfeld és R. Yitzhak Yosef megengedik mindenféle kozmetikumok használatát Pészah idején. Ez a helyes döntés, ahogyan ezt a fentiekből láthattuk.
Amint az a hosszadalmas, a rizs és a hüvelyesek (kitnijot) pészahi fogyasztási tilalmára vonatkozó a tesuva - ból is kitűnik, a zsidók, - különösen az askenáz zsidók - előszeretettel keresik a humrot - ot (szigorú precízitás) Pészahkor. (5) Ezért fontos hangsúlyozni, hogy nemcsak a hamec fogyasztásának tilalmát kaptuk meg (Smot 12:15 etc.), hanem az pészahi örvendezés parancsát is (Dvarim 16:14, ahogyan azt a Talmud értelmezi Peszahim 109a). Bárcsak valamennyien megtalálnánk a két micvot teljesítésében a helyes egyensúlyt!
Jegyzetek 1. A referencia nélküli rabbikra vonatkozóan lásd a Bibliográfiát.
R. Eliezer Don-Yihya, Responsa Even Shtiyah, Vilna, 1893 (quoted by Rabbi Felder) |
Kárpáti Judit fordítása ( Forrás: OR-ZSE)
