A modern idők előtt a zsidók rettegtek a karácsony éjjelétől, aztán elkezdték átvenni a szokásait Németországban, majd Amerikában, voltak zsinagógák, amelyek Hanukafát állítottak, ma pedig az ünnepen segítünk zsidóként keresztény társainknak, ez a tényleg zsidó karácsony.
A zsidó felvilágosodással kezdődött, amely Nyugat-Európában volt erős, keleten csak lassabban vetette meg a lábát. Németország és Ausztria tele volt zsidó családokkal, akik zsidók voltak és maradtak, de karácsonyfát állítottak, mert népszokásnak tekintették, büszke német zsidóként úgy gondolták, nyugodtan részt vehetnek az ünnep megülésében. A zsidó történelem leghíresebb figurája, aki karácsonyfát állított otthonában, Herzl Tivadar volt, Bécs főrabbiját is meglepte ezzel, amikor utóbbi meglátogatta otthonában a modern Mózest.
A szokást a romantika óriásait, Talleyrandot és Wellingtont is fogadó Fanny von Arnsteint is fogadó „szalon” üzemeltetője, Fanny von Arnstein terjesztette el a bécsi zsidók körében a 18. század végén (Felix Mendelssohn testvérét, Fannyt, aki szintén nagy zenei tehetség volt, róla nevezték el).
A szokás átért az Újvilágba a zsidó tömegekkel, sok nem maradéktalanul asszimilált zsidó is népszokásként ünnepelt 24-én, karácsonyfát is állítottak, illetve, a zsinagógában, Hanukafát.
A Chicagoi Sinai Gyülekezet ünnepségéről így számolt be a Jewish Advance: A Hanukafa gyönyőrűen ki volt világítva. Sokan huszonnegyedikére bálokat szervezetek.
Az ajándékozás szokása, bár megvolt a Hanuka szokásai között valamelyest, központi helyét a Hanuka megülésében a karácsony hatására tudta elfoglalni. Az ajándékozással lehetett a gyerekeket megfogni és visszacsábítani a karácsonytól, hogy ne irigyeljék annyira keresztény kortársaikat: egy anyák számára nyomott, 1931-es kiadvány kimondottan tanácsolja az édesanyáknak, hogy húzzanak bele az ajándékozásba ilyenkor.
A több kultúrájú családokban még az is előfordulhat, hogy az izraeli színésznő, Natalie Portman, amikor a Hanuka és a karácsony egybeesik, mint legutóbb tavaly, nem magának, mert magának nem tenné, hanem a hozzájuk látogató rokonoknak állít karácsonyfát egy alkalommal, hatalmas vitákat kiváltva Amerikában.
A Hanuka megemelése amúgy is jelentős részben a karácsonynak köszönhető, hogy fel kellett venni vele a harcot, így a korántsem kitüntetett Hanuka ünnepére rá kellett kicsit erősíteni, hogy igazán fontos lehessen, erős versenytársa a karácsonynak, a „mi” karácsonyunk.
A legutóbbi, „progresszív” válasz a karácsonyra az önkénteskedés, a zsidó személyek és szervezetek némelyike ilyenkor különösen aktív, segít szebbé tenni keresztény honfitásai számára a karácsonyt, hozzájárul mások ünnepéhez, pénzt gyűjt, adományoz a nem zsidó szegényeknek, amolyan micva napot csinál a karácsonyból a zsidóság számára. Ez olyan megoldás, amely nem jár még részleges önfeladással sem, mégis részévé és felelős részévé tesz minket, zsidókként, a körülöttünk lévő társadalomnak. Végül megtaláltuk a tökéletes megoldást.
Az eredeti cikk ide kattintva olvasható
