A Kortárs Magyar
Dráma-díj Különdíját Solt Róbert, Fullajtár Andrea és Borgula András nyerte el
a Gólem Színházban futó A Tíz hónap Babilon-ügy című előadás szövegkönyvéért,
Galló Olga memoárkötetének dramatizálásáért és megvalósításáért. Gratulálunk az
alkotóknak.
Átadták az idei
Kortárs Magyar Dráma-díjat a Rózsavölgyi Szalonban – adta hírül a fidelio.hu. A
2025-ös Kortárs Magyar Dráma-díjat Jánossy Lajos és Máté Gábor nyerte el
Jánossy Lajos Örök hely és mindenhol idő című regényének Itt élet című színpadi
adaptációjáért.
A Kortárs Magyar
Dráma-díj Különdíját Solt Róbert, Fullajtár Andrea és Borgula András nyerte el
a Gólem Színházban futó A Tíz hónap Babilon-ügy című előadás szövegkönyvéért,
Galló Olga memoárkötetének dramatizálásáért és megvalósításáért.
Fotó: Hirling Bálint / Gólem Színház
Szegő János, a
Magvető Kiadó szerkesztője méltatta őket. Beszédében kiemelte:
„A Gólem előadása valójában két nagy történetet beszél el: az egyik a deportálásnak, a hazavesztésnek, a fogságnak, a túlélésnek, sőt embernek maradásnak és a megmenekülésnek a története. A másik az előadás voltaképpeni kerete, a napló megírásának és ki nem adásának a története. Küzdelem ez is, nem a puszta fizikai életért, hanem az írásért és a nyilvánosságért. Az élet méltóságáért. A fény és a fókusz hol a sötét negyvenes éveken van, hol pedig a hetvenes évek szürke szélmalomharcán. Erős, éles váltásokkal lépkedünk a múlt szintjei között…”
A fidelio
beszámolója szerint a díjátadó után A Tíz hónap Babilon-ügyről a dramaturg
Solti Róbert és a rendező Borgula András beszélgettek. A monodráma alapvetően
Fullajtár Andrea nagymamájának, Galló Olgának lágernaplójából született meg.
Solt Róbert kiemelte, rengeteg munkával járt a szövegkönyv létrehozása, mert a
napló mellé Galló Olga levelezéseit is fel kellett dolgozni. A dramaturg
hangsúlyozta, sokat segített, hogy Fullajtár Andreának nagy tapasztalata van a
monodrámák terén. A kérdésre, mi egy rendező feladata egy monodráma során,
Borgula András úgy válaszolt: Meg kell adni a kereteket, és hagyni kell a
paripát, hogy vágtasson.
Szerinte egyfelől kevés dolga van ilyenkor a rendezőnek, másfelől a legmegfelelőbb pillanatban kell árnyalatnyit alakítani a születő előadáson. „Úgy kell jelen lenni, mint egy nindzsa, aki a sötétben állva egyszer csak egy óvatos kardcsapással változtat a dolgokon.” Borgula András szerint a legfontosabb az volt, hogy valami olyat hozzanak létre, amin a kemény téma, a holokauszt ellenére is lehet nevetni.
A Tíz hónap
Babilon-ügy a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület produkciója Az Élet Menete
Alapítvány együttműködésében a Gólem Színház és Zsidó Előadóművészeti
Központban a Mazsök támogatásával valósult meg. A darab bemutatója január
27-én, az ENSZ holokauszt emléknapján volt a Gólem Színházban.
