Schöner Alfréd: Zsinagóga Gázában

2024. Január 10. / 12:55


Schöner Alfréd: Zsinagóga Gázában

Aktuálpolitikától függetlenül Gáza – bibliai összefüggéseiben is – ismert földrajzi egység, az Egyiptom és a mai Izrael között elhelyezkedő kis terület. Héberül עזה, azaz Áza, magyarul: Gáza. Ismerjük az elnevezést a Bibliából, hiszen már B’résit könyve foglalkozik a helységgel. (1)

„És Kanaán határa volt Cidontól Gerár felé egészen Gázáig”

Sámson története is jól ismert, akinek szoros kapcsolata volt e területtel. (2)

Megemlítik az egyiptomi, az asszír, források, és a híres 1887-ben előkerült Tell-El Amarna- i levél is. Korábban egyike volt az öt filiszteus városnak, azonban Dávid király idejétől már izraeli város. Gázával nemcsak a politika foglalkozik sokszor, hanem a modernkori tudomány is a zászlajára tűzte. (3)

A Korábban már feltártak Gázában egy olyan zsinagóga maradványt, amelyen héber, görög, illetve arameus felirat volt. Az itt megtalált, a mai Biblia tudományi irodalomból jól ismert gázai zsinagóga 508-ból, a polgári időszámítás szerinti 6. századból való.

A gázai olyan zsinagóga, ahol a mozaikpadlózaton – a nonfigurativítás elvének ellentmondva – egy bibliai személyiség profilja rajzolódik ki. Egy olyan emberé, akinek a kezében hárfa van. A klasszikus, nem zsidó irodalomból tudjuk, hogy Orfeusz játszik hárfán, és zenéjével megszelídíti az állatokat.

A héber szövegek azonban feloldanak képtitkokat, eloszlatnak misztériumokat, nagyon gyakran eligazítanak. Hogy a gázai zsinagóga profilja Dávidé és nem Orfeuszé, azt a korabeli mozaikművésztől tudjuk, aki apró kövekből rakta ki a Dávid szót a zsinagóga padlózatára héber betűkkel.

JOD betűvel írták le Dávid nevét! (4) Így:

schöner-gáza-jod.jpg

Koronával ábrázolták Dávid arcát, a hárfásét. Dávidét, a királyét. Dávidét, a zsoltárosét. Dávid király a zsidóság történetének egyik legmarkánsabb személyisége.

Dávid, Izrael királya, a költő.
Dávid, a katona, a harcos.
Dávid, aki húsból, vérből teremtett ember volt, a maga emberi gyarlóságaival.

Amost vizsgált mozaik – Dávid-kompozíció – másolata Izraelben, a  Muzeon Ha Somroni HaTov  kiállításán tekinthető meg. Ez az archeológiai múzeum Jeruzsálem és a Holt-tenger közötti 1-es úton található.

Mesullam ben Menachem da Volterra utazása e vidéken.

A reneszánsz korának ismert, elismert tudósa, és egyben új tájakat megismerni kívánó személyisége volt Mesullam ben Menachem da Volterra. 1481 tavaszán Nápoly kikötőjéből indul nagy kalandra. (5) A 15. századi jeles utazó, a firenzei Lorenzo di Medici udvarához tartozó Volterra, akinek írásai kéziratos formában maradtak fenn, veszélyektől sem visszariadva utazott tovább, hogy ellátogasson a Szentföldre. Varázslatos helyekre jutott el, és szubjektív beszámolót közölt Gázáról, majd Hebronról, s legvégül Jeruzsálemről.

Gázáról azt írja, hogy szép és gazdag vidék, amelyben jelentős zsidó közösség él, saját zsinagógával. A helyi zsidók bortermeléssel és kereskedéssel foglalkoznak. Az utazó két nevet is említ a helyiek közül, Moshe Yehuda Szfaradiét és vejéét, az ötvös Méirét.

A Gázában élő zsidók históriája a Makkabeus korig vezethető vissza, de a helyi közösségek életéről a Misna és a Talmud idejéből is rendelkezünk ismeretekkel.

A régészek által 1965-ben Gázában feltárt szenzációkeltő archeológiai eredmények lázba hozták a kutatók világát. Vajon mit rejtegetnek az előkerült építészeti romok, őskeresztény templomot, avagy korabeli zsinagógát?

Zsinagógát, amelyet a neves utazó, Volterra láthatott?

A 30x26 méter nagyságú épület belső terét oszlopsorok tagolták. Déli részében színes mozaik kompozíció látható, a jól kirajzolt medalionok közepén afrikai állatok alakjai körvonalazódnak. Középen, mint említettük korábban, kiemelkedik Dávid király alakja, aki Orpheus attribútumait hordozza. Keletkezésének körülményeiről is tájékoztat egy felirat: 

„Mi, Menachem és Josua az elhunyt fakereskedő Jisaj fiai adományoztuk ezt a mozaikot 508. július-augusztusában.”  (6)

A korábbi feltételezések szerint ezen épület – talán – keresztény templom volt. A hatnapos háború után a korábban Egyiptomhoz tartozó terület Izrael része lett. Az izraeli archeológusok kiemelkedő személyisége, Michael Avi-Yona professzor akkor egyértelművé tette, hogy a másfél évezreddel ezelőtt állott zsinagóga nyomait hozta felszínre a buldózer. Tételének alátámasztására több bizonyítékot hoz:

Hárfázó Dávid alakja a gázai zsinagógából, a  Muzeon Ha Somroni HaTov  kiállításán  ( a szerző felvétele )Hárfázó Dávid alakja a gázai zsinagógából, a Muzeon Ha Somroni HaTov kiállításán ( a szerző felvétele )

a. Dávid király alakja fölött héber identifikációs betűk találhatók, melyeknek olvasata a Dávid nevet adja ki.
b. A görög nyelvű szövegben héber személy és családnevek olvashatók.
c. A mozaikon olyan jellegzetes zsidó motívumok jelennek meg, mint a szőlő, vagy az olajbogyó.
d. Az épület Jeruzsálem felé tájolt. (7)

Így ír a talmudi szöveg, melynek utolsó sora örök üzenettel bír!

schöner-gáza-cikk-4.jpg

"Aki Erecen kívül imádkozik, szívét Erec Jiszráél felé fordítsa.
Aki Izraelben imádkozik, szívét Jeruzsálem felé fordítsa.
Aki Jeruzsálemben imádkozik, szívét a Szentély felé irányítsa.
Aki a Szentélyben imádkozik, szívét a Szentek Szentélye felé irányítsa.
Így minden zsidó egy irányba imádkozzék ."

JEGYZETEK:

1.) B’résit 10. fejezetének 19. mondatában már idézi Gáza városának nevét: 
schöner-gáza-kép-1.jpg
2.) Bírák 16. 1- 2.
3.) Joszéf Náve izraeli archeológus Köveken és mozaikokon című héber nyelvű könyvében igen részletesen ír e térségről. Lásd:
schöner-gáza-kép-2.jpg
4.) Tánáchban Dávid nevét jod betű nélkül írják.
5.) A Bialik könyvkiadó 1949-ben Abraham Yaary ismert korabeli szerkesztő gyűjtése és szakavatott kommentárja kíséretében megjelentette az egykori feljegyzéseket Mesullam miVolterra szentföldi utazásai címen.
6.) E sorok írásakor (2022. június közepe) egy másik -antik mozaikalkotásokat- bemutató múzeumot is megnyitottak, Lod városában.
7.) A zsinagógák Jeruzsálem felé néznek, e tétel talmudi alapja Bráchot toszeftá 3.16.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Mazsihisz hírek
Hanukai ünnepség Gyöngyösön
2025. Január 02. / 09:33

Hanukai ünnepség Gyöngyösön