Napi Talmud - Szánhedrin 20: "Királyi jogok és jogtalanságok"

2025. Március 23. / 09:00


Napi Talmud - Szánhedrin 20: "Királyi jogok és jogtalanságok"

A Dáf Jomi cikksorozatot folytatva most továbblépünk a Bavat Batráról a Szánhedrin traktátusra. A korábbi írásokat  itt  találják meg.

A Szánhedrin második fejezete elsősorban a királyra vonatkozó szabályokkal foglalkozik: jogaival és kötelességeivel, valamint különleges helyzetével a jogrendszeren belül. Összességében a fejezet misnái – melyeket természetesen a tannák (tannaim) írtak – egy viszonylag korlátok nélküli uralkodó portréját festik le, akinek hatalma felett szinte nincs semmi ellenőrzés. A Gemarában olvasható vitában azonban néhány amora kétségbe vonja a király hatalmának mértékét.

A mai dáfon egy vita jelenik meg Sámuel első könyvének 8. fejezetéről, amely a héber Biblia azon híres fejezete, amelyben az izraeliták, miután átéltek egy rendkívül destabilizáló időszakot a bírák alatt, arra kérik Sámuelt, hogy jelöljön ki számukra egy királyt. Sámuel kétségbeesik, és Istennel konzultál, aki szintén csalódott az emberekben, és ezt mondja Sámuelnek: „Hallgass a nép kérésére mindenben, amit mondanak neked. Mert nem téged vetettek el, hanem engem vetettek el királyuknak... Hallgass a kérésükre, de figyelmeztesd őket ünnepélyesen, és mondd el nekik, hogy milyen szokások szerint fog uralkodni rajtuk a király.”

Sámuel azt teszi, amit Isten parancsol, és hosszasan figyelmezteti a népet (11–18. versek), hogy a király milyen riasztó dolgokat fog tenni velük, többek között beszél a katonai szolgálatról, a kényszermunkáról, a birtokelkobzásról és az adóztatásról. Sámuel beszédét egy súlyos jóslattal zárja: „Eljön a nap, amikor kiáltani fogtok a király miatt, akit magatoknak választottatok, és az Úr nem válaszol nektek azon a napon.”

A rabbik vitatkoznak azon, hogy Sámuel beszéde előíró jellegű-e, amely a király jogait vázolja, vagy inkább arra figyelmeztet, hogy egy király valószínűleg visszaél a hatalmával.

Ráv Jehuda azt mondja, hogy Smuel ekként szól: Ami mindazokat a cselekedeteket illeti, amelyeket a bibliai szakasz a királyról mond, megengedett, hogy egy király végrehajtsa őket. Ráv azt mondja: Ezt a szöveget csak azért mondta, hogy megfenyegesse a zsidó népet, ahogy azt mondja: „Tegyetek királyt magatok fölé” (5 Mózes 17:15), ami azt jelenti, hogy szükséges, hogy félelem legyen rajtatok.

Nehogy azt higgyük, hogy ez csak az amoraim közötti vita, mert a Gemara rámutat, hogy Ráv és Smuel vitája párhuzamba állítható két tannaim közötti vitával, Rabbi Joszei és Rabbi Jehuda között. Rabbi Joszei Smuelhez hasonlóan azt tartja, hogy a király megteheti mindazokat a dolgokat, amelyek szerepelnek Sámuel szövegében, míg Rabbi Jehuda Rávhoz hasonlóan azt tartja, hogy ez a lista csak arra szolgált, hogy félelmet keltsen, és nem a királyi jogokat vázolja. Ma a dáfon további bizonyítékokat találunk arra, hogy legalább néhány tannai óvatos volt a királyi hatalom és pozíció tekintetében — ha nem elméletben, akkor legalább abban, ahogy ez a szerep végül megnyilvánul. A Gemara egy másik braitát idéz:

Rabbi Eliezer azt mondja: Sámuel nemzedékének vénei megfelelően kértek, ahogyan írva van: „Adj nekünk királyt, hogy ítélkezzen fölöttünk” (1 Sámuel 8:6), mivel egy stabil vezetőt akartak Sámuel helyett. De az amei ha'aretz (a tudatlanok) elrontották, ahogy írva van: „De a nép nem akarta hallgatni Sámuel szavát, és azt mondták: Nem, hanem legyen királyunk, hogy mi is olyanok legyünk, mint a többi nép, és hogy királyunk ítélkezzen fölöttünk, és előjöjjön előttünk, és harcolja meg csatáinkat.”

A tanna, Rabbi Eliezer szerint, ahogyan Rási magyarázza, a vének csak arra törekedtek, hogy Sámuelt egy másik stabil, erős vezetőre cseréljék, aki igazságosan ítélkezhet felettük és rendet teremthet. De az amei ha'aretz , vagyis a tudatlanok tömege ehelyett lényegében egy háborús vezetőt kért maga fölé: Olyan valakit akartak, aki vezeti a csatáikat, mint ahogyan azt más népek is tették.

Ez a fejezet még néhány oldalon keresztül folytatódik, vizsgálva a király hatalmának mértékét és természetét. A tannaim és amoraim vitái továbbra is széles spektrumú véleményeket tárnak fel arról, hogy a király ideális-e, vagy csupán egy létező valóság, és hogy mennyire kell széleskörűnek lennie egy királyi hatalomnak.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Lág baÓmer (A számlálás 33. napja)
2025. Május 16. / 17:05

Lág baÓmer (A számlálás 33. napja)

Mazsihisz hírek
Meghívó a Mazsihisz májusi közgyűlésére