Napi Talmud - Bava Batra 141: „Megérkezett a fiú (vagy lány)”

2024. November 14. / 12:00


Napi Talmud - Bava Batra 141: „Megérkezett a fiú (vagy lány)”

A Daf Yomi egy több évszázados gyakorlat, amelynek során a babiloni Talmud egyetlen oldalát tanuljuk meg minden nap, meghatározott időbeosztás szerint. Ilyen ütemben a ciklus befejezése 7,5 évet vesz igénybe. A   My Jewish Learning  úttörő célkitűzése, hogy a zsidó tanulás e globális projektjét széles közönség számára is elérhetővé tegye, mi pedig igyekszünk rendszeresen közzétenni az aktuális napi fordításokat.

Most a Bava Batra 141-hez kapcsolódó magyarázat fordítását hoztuk el Önöknek. A tegnapi daf egyik misnája a következő feltételezett esetet vázolta:

Aki azt mondja: „Ha a feleségem fiút szül, a gyermek 100 dinár ajándékot kap” – ha tényleg fiút szül, a gyermek 100 dinárt kap.

Ha azt mondja: „Ha a feleségem lányt szül, a gyermek 200 dinár ajándékot kap” – ha tényleg lányt szül, a gyermek 200 dinárt kap.

Egy leendő apa vagyont rendelhet ahhoz a gyermekéhez, aki megfelel az ő nemi preferenciájának. Annak ellenére, hogy sok kultúrában történelmileg inkább a fiúkat tartották "értékesebbnek", a lekötött pénzösszeg azt jelzi, hogy ez az apa inkább lányt remél. Valóban, a Talmud megjegyzi:

„Azt akarja ez mondani, hogy neki a lánya kedvesebb, mint a fia? De ez ellentmondani látszik Rabbi Jochanánnak, aki Rabbi Simon ben Joháj nevében mondja: Aki nem hagy hátra fiút, aki örököl tőle, arra a Szent, áldott legyen, haragra gerjed, ahogy írva van: 'Ha egy férfi meghal, és nincs fia, akkor örökségét a lányára hagyományozzátok (veha’avartem)' (4Mózes 27:8). A kifejezés nem jelent mást, mint haragot, ahogy írva van: 'Ez a nap a harag napja (evra)' (Cefanja 1:15).”

Általánosságban a veha’avartem ige mindenféle ragozásában egyszerűen annyit jelent, hogy valamit továbbadni, de Simon ben Joháj rabbi a Cefanja egy versével újraértelmezi a Mózes 4. könyvéből származó verset, azt sugallva, hogy Isten haragra gerjed azon férfiakra, akik nem nemzenek fiúkat. Ez pedig arra utal, hogy a rabbik a fiúkat többre értékelték a lányokkal szemben. Így a Gemara most elmagyarázza, hogy az illető miért tartaná többre inkább lányt ebben a misnában:

Az öröklés szempontjából számára a fiú előnyösebb, mert a fiú viszi tovább a nevét, és megtartja a családi örökséget az apja törzsében, de az utód kényelmének biztosítása szempontjából számára a lánya előnyösebb.

A férfi örökösök azért előnyösebbek, mert biztosítják, hogy az apa neve fennmaradjon a törzsben. A lányt azonban, e tanítás szerint, kellemesebb ellátni. A kommentátorok különféle magyarázatokat adnak. Rashbam például azt mondja, hogy a lány nem perelheti be az apját tartásért, ahogy a fiú teheti. A modern kommentátor Adin Steinsaltz szerint bár a lányokat drágább eltartani (mivel hozományra van szükségük), ez a költség elvárt, és így érzelmileg nem terhes az apa számára.

A Gemara további okokat is felhoz, amiért a lány előnyösebb lehet:

És Smuel azt mondta: Itt olyan anyáról van szó, aki először szül, és ez megfelel Hisda rabbi kijelentésének, amint Hisda rabbi mondja: 'Ha egy lányt szül először, az jó jel a fiúkra nézve.' Egyesek azt mondják, azért, mert ő neveli fel a testvéreit, mások szerint pedig azért, mert a gonosz szem nem uralkodik az apán.” Hisda rabbi azt mondta: „Én magam jobban kedvelem a lányokat a fiúknál.

Hisda rabbi, aki köztudottan egy rendkívüli lány apja volt, aki két híres rabbi felesége lett és maga is halachikus szakértő volt, személyes preferenciáját fejezi ki a leányvállalás mellett. Először is ott az az érv, hogy a lány születése fiúkat hirdet, és ezzel egyidejűleg támogatást nyújt az anyának ezen fiúk felneveléséhez. Ez összhangban lenne a „kényelem” alternatív értelmezésével, miszerint egy lány leveheti a gyermekgondozás terhét a szülők válláról.

Hisda rabbi azt is mondja, hogy egy lány biztosítja, hogy a gonosz szem ne uralkodjon az apán – mint egy jó szerencse amulett. Egyes kommentárok szerint attól tartanak, hogy ha először egy fiú születik, az feszültséget szülhet közte és testvérei között; hiszen az elsőszülött fiú kétszeres örökséget kap, ami féltékenységet válthat ki a fiatalabb testvérekben. Ha az első gyermek egy lány – aki nem kap elsőszülöttként előnyt, és biztosítja, hogy minden jövőbeli fiú egyenlően örököljön –, ez a nehézség elkerülhető és távol tartja a gonosz szemet.

Hisda rabbi végső megjegyzésére, miszerint jobban kedveli a lányait a fiainál, a kommentárok a „számomra” kifejezést hangsúlyozzák: a Toszafot szerint Hisda rabbi lányainak férjei jobb tudósok voltak, mint a fiai, így több tiszteletet adtak a családjának, míg a Maharal szerint a lányai saját jogon jámborabbak és tanultabbak voltak, mint a fiai.

Az ókori rabbinikus társadalomban a várandós szülőnek jó anyagi motivációja lehetett arra, hogy fiút reméljen, de úgy tűnik, hogy az olyan apák, mint Rav Hisda, számos okból reméltek lányt is.

A dáf ITT olvasható.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Lág baÓmer (A számlálás 33. napja)
2025. Május 16. / 17:05

Lág baÓmer (A számlálás 33. napja)

Mazsihisz hírek
Folyamatosan zajlik a vidéki zsidó temetőink rendbetétele
Judaizmus
Napi Talmud - Szánhedrin 28: Sógorkapcsolatok