Napi Talmud - Bava Batra 174: „Garantálom"

2025. Január 22. / 09:18


Napi Talmud - Bava Batra 174: „Garantálom"

A Dáf Jomi egy több évszázados gyakorlat, amelynek során a babiloni Talmud egyetlen oldalát tanuljuk meg minden nap, meghatározott időbeosztás szerint. Ilyen ütemben a ciklus befejezése 7,5 évet vesz igénybe.
A
 My Jewish Learning úttörő célkitűzése, hogy a zsidó tanulás e globális projektjét széles közönség számára is elérhetővé tegye, mi pedig igyekszünk rendszeresen közzétenni ezeket a tanításokat.

A mai daf kétféle kezességet tárgyal: a szokványos kezest és a feltétel nélkülit. Ha valaki szokványos kezességet vállal egy adós helyett, a hitelező csak akkor fordulhat a kezeshez, ha az adósnak nincs vagyona, amiből behajtható lenne az adósság. Ezzel szemben a hitelező bármikor követelheti a tartozást egy feltétel nélküli kezestől, függetlenül az adós helyzetétől.

Mi hozza létre ezeket a kezességi formákat?

Ráv Huna szerint, ha valaki így szól egy potenciális hitelezőhöz: „Adj neki kölcsönt, és én kezes vagyok,” vagy: „Adj neki kölcsönt, és én visszafizetem az adósságot,” vagy: „Adj neki kölcsönt, és én köteles vagyok visszafizetni az adósságot,” vagy: „Adj neki kölcsönt, és én visszaadom neked a pénzt,” – ezek mind olyan kifejezések, amelyek szokványos kezességet hoznak eredményeznek. Ha viszont valaki így szól: „Adj pénzt neki, és én feltétel nélküli kezes vagyok,” vagy: „Adj pénzt neki, és én visszafizetem az adósságot,” vagy: „Adj pénzt neki, és én köteles vagyok visszafizetni az adósságot,” vagy: „Adj pénzt neki, és én visszaadom neked a pénzt,” – ezek feltétel nélküli kezességet hoznak létre.

Felismerjük a mintát? Nem annyira az számít, hogy a kezes milyen szavakkal fejezi ki az adós visszafizetési szándékát, hanem az, hogy milyen igével jelöli a kölcsönnyújtás aktusát. Ha a hitelezőt arra utasítja, hogy „kölcsönözzön” pénzt, akkor szokványos kezességet ajánl. Ha viszont azt mondja, hogy „adjon” pénzt, akkor feltétel nélküli kezességet vállal.

Mivel a Gemara mindig tartogat csavart, itt is felmerül egy kérdés:

Felmerült egy dilemma a bölcsek előtt: Mi a halacha, ha valaki így szól: „Adj neki kölcsönt, és én feltétel nélküli kezes vagyok”? Vagy ha így szól: „Adj neki pénzt, és én szokványos kezes vagyok”?

Ha a beszélő azt mondja, hogy „kölcsönözz” – ami kifejezetten a szokványos kezességgel van összefüggésben –, de azt állítja, hogy ő feltétel nélküli kezes, mi a helyzet? És hasonlóképpen, ha azt mondja, hogy „adj,” de egyértelműen kifejezi, hogy szokványos kezes kíván lenni – hogyan döntünk?

Rabbi Jichák véleménye:

Ha valaki a szokványos kezesség nyelvezetét használja, az szokványos kezességnek számít, még akkor is, ha a „adj” szót használja. És ha valaki a feltétel nélküli kezesség nyelvezetét használja, az feltétel nélküli kezességnek számít, még akkor is, ha a „kölcsönözz” szót használja.

Rabbi Jichák szerint tehát a kezes önmagát meghatározó kijelentése („feltétel nélküli kezes” vagy „szokványos kezes”) felülírja az általa használt igét. De Ráv Hiszdá és Rává két különböző irányból támadják Ráv Huna eredeti kijelentését:

Ráv Hiszdá így szól: Az ebben a vitában említett kifejezések mind feltétel nélküli kezességet jelentenek, kivéve: „Adj neki kölcsönt, és én kezes vagyok.”
Rává így szól: Az ebben a vitában említett kifejezések mind szokványos kezességet jelentenek, kivéve: „Adj neki pénzt, és én visszaadom neked a pénzt.”

Ez a két vélemény egymásnak szögesen ellentmond, hiszen Ráv Hiszdá szinte mindent feltétel nélküli kezességnek tekint, míg Rává szinte mindent szokványos kezességnek tart. Álláspontok sokaságát láthatjuk, és a Talmud nem kínál több elemzést vagy további vitát, így még abban sem vagyunk biztosak, hogy az egyes rabbik álláspontja mögött milyen érvek húzódnak meg.

Egy még extrémebb álláspont is elhangzik:

Már bár Ameimár ezt mondta Ráv Ásinak: Apám a következőt mondta: Ha valaki így szól: „Adj neki pénzt, és én visszaadom neked a pénzt,” ez a kifejezés annyira kötelező érvényűvé teszi a kezest, hogy a hitelezőnek semmilyen követelése nem lehet az adóssal szemben.

Ez az álláspont – miszerint egy ilyen megfogalmazás teljes mértékben mentesíti az adóst a kötelezettség alól, és minden felelősséget kizárólag a kezesre hárít – túlzónak bizonyul a Gemara szerint:

De ez nem így van. Sőt, az adós nem mentesül a hitelezővel való ügyintézés alól, hacsak a kezes nem veszi el a pénzt a hitelezőtől, és nem adja oda saját kezűleg az adósnak.

Van mód arra, hogy a kezes kizárólagosan felelőssé váljon az adósságért, de ez megköveteli, hogy a kezes fizikailag közvetítőként járjon el a pénz átvételében és átadásában. Bár a szavak sokféle kezességet létrehozhatnak, ebben az esetben önmagukban nem elegendőek.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla
A Bava Batra 174 itt olvasható

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Mazsihisz hírek
Hanukai ünnepséget tartottak Sopronban
2024. December 31. / 09:51

Hanukai ünnepséget tartottak Sopronban