Ítélj és mérlegelj minden helyzetben az adott helyzethez mérten! A személy megítélésében lényeges az elvonatkoztatás készsége – írja Szerdócz J. Ervin, az újpesti körzet rabbija az aktuális hetiszakaszunk, a Softim kapcsán megfogalmazott magyarázatában.
שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.
„Bírákat és felügyelőket adj magadnak minden kapudban, amelyet az Örökkévaló, a te Istened neked ad, törzsed szerint, hogy ítéljétek a népet igaz ítélettel.” (V.M. 16/18.)
A Talmud Makkot 7a. felteszi a kérdést: a mondatban a שְׁעָרֶיךָ „kapudba” kifejezés csak Izraelre vonatkozó a parancs, ahol a שְׁעָרֶיך „kapuid” Izrael fiainak kapui? Izraelben minden körzetben és minden városban kell bét dint (vallási bíróságot) állítani. Országon kívül csak körzeti bíróság létesítésére van szükség.
De kik lehettek a שֹׁטְרִים (sotrim), a „felügyelők"?
A kifejezés huszonöt alkalommal fordul elő a T’náh-ban, legtöbbször Mózes ötödik könyve (hétszer) és a Krónikák (hatszor) könyvében. Egyes számú alakban שטר („soter”) mindössze kétszer (2Krónikák 26/11, Mislé 6/7).
שטר akkád eredetű szó. Jelentése: „dokumentum, másolat”. Tehát nagy valószínűséggel a Tóra az írnokok elnevezésére használhatta a שֹׁטְרִים „sotrim” kifejezést.
שטר - ויקיפדיה ugyanakkor olyan szóbeli megállapodást is jelent, ami a megállapodott díj kifizetésére kötelez, de egyben össze is kapcsolja a díj és a tulajdon elemeit.
***
Munkások dolgoztak Rabba bar Chana szőlőskertjében. Rosszak voltak-e vagy csak dévajok? De alkonyatkor darabokra zúzták a bölcs mester tizenkét nagy hordóját. Nagy volt a kár és nagy volt a harag. A mester elvette tőlük ruhájukat, és amikor a munkások este levetették a zubbonyaikat, nem tudtak felöltözni. A munkások és a gazda együtt mentek kétségbeesve a szinhedrion (itt: helyi bíróság) elé panaszra.
A szinhedrion elnöke pedig így szólt a bölcshöz:
– Add vissza nekik ruháikat!
– De hiszen széttörték hordóimat – jajveszékelt a bölcs. – Hát ez a törvény?
És a szinhedrion elnöke így válaszolt:
– A törvény az, ami írva van: ּ„Légy tökéletes!” (V.M. 18/13.) Járj mindig a jó emberek útján! Add nekik vissza ruháikat.
És Rabba bar Chana visszaadta a munkások ruháit. És akkor a munkások újra panaszkodni kezdtek:
– A bérünket, a bérünket, uram! Add ide a bérünket is! Szegények vagyunk, nyomorultak és egész nap dolgoztunk.
– A béreteket? – kiáltott rájuk a szőlő gazdája. – A béreteket? Hiszen kárt okoztatok nekem! Óriási kárt a gonoszságtokkal!
De a szinhedrion elnöke felemelte intőn a kezét és így szólt Rabba bar Chanához:
– Fizesd meg bérüket!
– Hát ez a törvény? – jajveszékelt a bölcs.
És a szinhedrion elnöke válaszolt:
– בְּאֹרַח רְשָׁעִים, אַל-תָּבֹא; וְאַל-תְּאַשֵּׁר, בְּדֶרֶךְ רָעִים Ne lépj a gonoszok ösvényére, és a gonosztevők útján ne járj! אַל-תֵּט-יָמִין וּשְׂמֹאול; הָסֵר רַגְלְךָ מֵרָע. Se jobbra, se balra ne térj le az útról, és a gonosztól tartsd távol a lábad. Fizesd ki a bérüket! (Softim rabba)
***
Személyes észrevétel: ítélj és mérlegelj minden helyzetben az adott helyzethez mérten! A „kapu” elválaszt: kizár és beenged. A kapu az előítélet a mérlegelésben. A „törzsed szerint” az ítélet, az értékelés különféle szintje. A személy megítélésében lényeges az elvonatkoztatás készsége. Elvonatkoztatás a személytől, a helyzettől, akivel szemben előítéletünk lehet. Viselkedésünk egyrészt kognitív, másrészt tudatosan irányított. A külső megjelenés megtévesztő. „A szépség álca, mely mögé könnyen megbújhat a gonosz.”
„Adj magadnak": azaz rendelj magadnak, hordozz valami személyest a kérdésben. Az önkontroll az, amit „adj magadnak”. Adj magadnak olyan bírát, aki nem elvakult és nem lekötelezett irántad. A felügyelő pedig – a bírálaton túl – a tapasztalatai alapján következtetéseket von le a történésekből és önkontrollt gyakorol: „felügyel”. Ez az „ÉN” tréningje.