Ránk köszöntött áv hónap, a Messiás megszületésének hava

2024. Augusztus 05. / 10:11


Ránk köszöntött áv hónap, a Messiás megszületésének hava

Mától számoljuk a „gyászos kilenc napot" (nánjtég) áv hónap 9-ig (tisa beáv), amely az első Szentély lerombolásnak és a második Szentély pusztulásának tragikus napja. Erre emlékezvén – idén a polgári időszámítás szerint augusztus 12-e estéjétől – 25 órás böjtöt tartunk. De ne feledjük: bármilyen tragédiák is történtek népünkkel ebben a hónapban, a múló sötétségbe belevilágít a kiolthatatlan fény: a Talmud szerint áv hónap 9-én születik meg a Messiás!

Áv hónap elsejétől áv 10 délutánig a vallásos zsidók a gyász kifejezéseként nem esznek húst és nem isznak bort, mert a hagyomány szerint elsejétől kilenc napig lángolt a rómaiak által felgyújtott Szentély – ezért nevezzük ezt az időszakot a gyászos kilenc napnak . Az étkezési szigorítás nem vonatkozik a közbeeső szombatra és az ilyenkor tartott brit milára.

A Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár ezt írja: „áv hónapban az Első Szentély lerombolásáról, valamint a Második Szentély közel fél évezreddel későbbi elpusztításáról emlékezik meg a zsidó hagyomány. 

A hónap zodiákus jegye az oroszlán, amely attribútumként hordozza magában a pusztulást és a megváltást egyaránt".

Az említett közebeeső szombat egyébként különleges nap, ez a sábát házon, a devárim szombatja, ilyenkor emlékezünk meg Jesája próféta látomásáról, amelyet aháftárában olvasunk fel. E különleges szombat idén a polgári időszámítás szerint augusztus 10-ra esik – ilyenkor szokás az is, hogy a máftirt a zsinagógában a rabbi olvassa fel. 

Augusztus 12-én, hétfő este köszönt ránk áv hónap 9-e, a tisa beáv, ezért az étkezést 19 óra 59 perc előtt be kell fejezni, hiszen ekkor kezdődik a böjt (budapesti idő szerint). A gyertyafénnyel megvilágított zsinagógában ilyenkor levett cipővel imádkozunk, továbbá a gyász kifejezéseként el kell távolítani a frigyszekrény és a tóraolvasó díszeit is. A mááriv  ima, a teljes kadis és a gyertyára elmondott áldás után a földön ülve mondjuk el Jirmejahu próféta siralmait és a gyászdalokat (kinot).

A 25 órás böjt alatt nem eszünk, nem iszunk, nem viselünk bőrcipőt, nem használunk illatszereket, a mosdás csak a szem- és kézmosásra korlátozódik, továbbá nem élünk házaséletet. A böjt idén a polgári időszámítás szerint augusztus 13-án, kedden este 20 óra 33 percig tart.

Augusztus 17-re esik a vigasztalás szombatja, a sábát náhámu, ezzel a nappal elkezdődik a „hét vigasztaló hét ”, amely egészen ros hásánáig,  a zsidó újévig tart. 

Az idén augusztus 19-re eső tu beáv  (áv hónap 15) is különleges nap, ennek jelentőségéről Balla Zsolt  rabbi ezt írta (forrás: lativ.hu ): „Manapság ugyan a történelem homályába vész e nap jelentőssége, de látjuk, hogy a Talmud párhuzamot von Tu BeÁv és Jom Kipur között”. Majd a szerző felsorolja, hogy a Talmud szerint hat fontos esemény történt ezen a napon:

1. A bölcsek ezen a napon oldották fel a törzsek közötti házasság tilalmát a honfoglalás után.
2. Ezen a napon fogadták vissza Benjámin törzsét a kellemetlen gibeai incidens miatt (ld. Bírák könyve 21. fejezet).
3. A sivatagi vándorlás negyvenedik évében ezen a napon szűnt meg az Egyiptomból kivonult generáció tagjainak halála. 
4. Hóséá ben Élá ezen a napon távolíttatta el a Jerovám ben Nevát által a jeruzsálemi útra kirendelt őrszemeket, akik az emberek eljutását akadályozták a Szentélybe. 
5. Bétár eleste után a rómaiak ezen a napon engedélyezték a halottak eltemetését. 
6. Ezen a napon fejezték be minden évben a Szentélyben az oltárok működtetéséhez szükséges fa beszerzését.

De ne feledkezzünk el róla, hogy a sok tragikus esemény mellett áv hónap a remény és az öröm hónapja is, hiszen a Talmud szerint áv hó 9-én, a Szentély pusztulásának napján születik meg a messiás.

Hódes Tov! Jó hónapot és könnyű böjtöt minden kedves hittestvérünknek!

(Címlapkép: Angela/Pixabay)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Judaizmus
Az Éden kertje – És annak értelmezései
Zsidó világ
Binjomin rabbi: Mi a micva abban, ha sokan vagyunk?
Zsidó világ
Binjomin rabbi: Mit jelképez ros hásáná három imája?