Kedves olvasóink, hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma kora este 19 óra 21 perckor köszönt be, a királynő holnap este 20 óra 30 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt honlapunk, Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából ezen a héten a Mecóra (Mózes 3. 14:1-15:33.) hetiszakaszt olvassuk Mózes harmadik könyvéből.
Vári István emlékének
A Talmud Táánit traktátusa szerint három kérdésről dönt mindig egymaga
az Örökkévaló, három kérdés van egyedül az ő kezében: az eső érkezése, a
gyerekek születése és a halottak feltámadása, tehát a végső megváltás. Ezekben
a pillanatokban van jelen rendkívül intenzíven a szentség a kocki rebbe szerint
és akkor nehéz, amikor újra vissza kell térni a hétköznapokba.
A rituális tisztátalanság kérdései, amelyekről a két összekapcsolódó
hetiszakaszban, a Tázriában és az e héten olvasott Mecórában szó van, jórészt a
születés és a halál kérdéseivel kapcsolódnak össze, az élet megjelenése és az
élet megszűnése egyaránt a tisztátalansággal kapcsolódnak össze.
Hogy lehet az,
hogy mind a kettő, miért?
A Táánit traktátus idézetére vonatkozó tanításában a kocki rebbe, a
nagy és vicces, bölcs hászid tanító úgy gondolja, emlékeztet Jan Uhrbach, a New
York-i Jewish Theological Seminary oktatója, hogy a szentség intenzív
jelenléte, amely megtapasztalható a születésnél, illetve a halálnál is, nehézzé
teszi a szükséges továbblépést, vissza a hétköznapokba a nagy egzisztenciális tapasztalatok
után. Hogy a mi gyerekünk, amely számunkra visszamenőleg is átírta a múltat és
a jövőt, mások számára, az óvónő, a védőnő, a szomszéd számára csak egy az
aranyos kisgyerekek közül, aki számunkra újrastrukturálta az időt, számukra
csak egy teljesen hétköznapi kisgyerek, nagy gyerek. Hogy a villamosok ugyanúgy
járnak, mindenki továbbra is el van foglalva a nemfontosságokkal, hangosan
intézi mindenki a semmit, amikor mi attól búcsúzunk, akinek az életünket
köszönhetjük, újrarendeződik a viszonyunk élethez és halálhoz, fontoshoz és nem
fontoshoz.
Ez az állapot, az, hogy „az élet megy tovább”,
miután megszűnt annak
számára, aki fontos volt nekünk, ez a lehangolóan hétköznapi tapasztalat a
tisztátalanság tulajdonképpen. Az isteni jelenlét visszahúzódása. Ebből, a
minden mindegy megtapasztalásából kell visszatérnünk valamilyen értelem újbóli
megtalálásához. Például az Örökkévaló, minden újjászülető élet végső forrása
magasztalása révén. A kádis mondásával. Most, amikor a természet és a zsidó nép
újjászületését ünnepeljük, Niszán havában, a körülöttünk lévő vigasztaló tavasz
idején könnyebb.
A tavasz a szabadság közössége, a zsidó nép újjászületésének
ünnepe is,
mert nem igaz, hogy minden megy tovább, újjá is születik újra és
újra minden és minden új tavasz magában hordozza réges-régi tavaszok
inspirációját. A tavasz, a szabadság nem öregszik, mert Isten kezében vannak, a
végtelen gondoskodó szeretetéből születnek.
Vári György írása